Opel
Foto: Opel/Promo

Iz Opela imaju odgovor na ovo pitanje i kažu da to nije istina kada su njihovi automobili koji koriste struju u pitanju. Nemački brend nudi elektrifikovane modele u gotovo svim segmentima: SUV Grandland X Hybrid4, zatim mali gradski model Corsa-e i krosover Mokka-e, a tu su i LKV - Combo-e i Vivaro-e. Evo kako oni rade.

Opelovi inženjeri ističu da njihovi električni modeli pokazuju svoje vrline i u brdskim ili planinskim predelima, zahvaljujući velikom obrtnom momentu, dobrom prianjanju, rekuperaciji energije sa efektom usporavanja tokom vožnje nizbrdo, ali i odličnom ponašanju u vožnji usled niskog težišta i velikog dometa.

Kao najbolji primer za to, istakli su Opel Grandland X Hybrid4 sa snagom od 221kW (300ks) iz kombinacije jednog motora sa unutrašnjim sagorevanjem i dva elektromotora.

Ovaj SUV nemačkog brenda, kako kažu, uvek ima na raspolaganju dovoljno snage, posebno kada vozite uzbrdo. Električni pogon na sva četiri točka osigurava izvrsnu vuču u svim uslovima. Penjanje je lako, ali i silazak, jer električni motori tada mogu pokazati svoje talente za povrat energije i usporavanje.

Opel
Foto: Opel/Promo

Elektromotori na prednjoj i zadnjoj osovini postaju generatori i pretvaraju kinetičku energiju koja se dobija pri spuštanju nizbrdo u električnu energiju. Ako vozač prebaci režim vožnje u B, povećavaju se rekuperacija i usporavanje. Baterija od 13,2 kWh puni se uz nula troškova – i štedi energiju za sledeći uspon.

U isto vreme postoji značajan efekat usporavanja. Vozaču nije potrebno ni da prebacuje u niži stepen, ni da snažno koči. Grandland X plug-in hybrid kreće se nizbrdo umerenom brzinom, bez ubrzanja na strmijim nizbrdicama, jer se paralelno povećava napon punjenja na elektromotorima, a sa njim i otpor vožnje. Aktivno kočenje pre sledeće krivine uglavnom je nepotrebno na blagim ili srednjim spuštanjima; zahvaljujući povećanom oporavku, vozilo samo usporava. Izuzetno prijatna karakteristika kojom automobili sa konvencionalnim pogonom teško mogu da se pohvale, jer im nedostaje kočenje motorom u vožnji nizbrdo.

Princip rekuperacije energije i usporavanja primenjuje se na sva Opelova električna vozila. Tu su Opel Corsa-e  i Opel Mokka-e modeli.

Opel
Foto: Opel/Promo

Baterija svakog električnog Opela ugrađena je u donji deo vozila, što dodatno poboljšava stabilnost u vožnji. I Corsu-e i Mokku-e pokreće električni motor snage 100kW (136 ks) koji pokreće prednje točkove. Električni automobili na raspolaganju imaju obrtni moment od 260 Nm čak i iz mesta.

Laka komercijalna vozila vuku jednako snažno i uzbrdo. Opel Combo-e i Opel Vivaro-e takođe voze sa 100 kW (136ks) i obrtnim momentom od 260Nm. Njihove baterije su ugrađene duboko ispod vozila – što je posebno važno za bezbednost kada su potpuno natovarena.

Sa većom baterijom od 75 kWh, Vivaro-e ima domet od oko 330 km. Naravno, takav domet je nemoguć ako ide samo uzbrdo. Ali posle svakog uspona sledi spust. Ako se, na primer, dizel vozilo vozi nizbrdo sa (gotovo) praznim rezervoarom, na kraju će se zaustaviti uprkos maloj potrošnji goriva. Ali ne i Vivaro-e.

Opel Opel
Opel Opel

Elektromotor na prednjoj osovini postaje generator, usporavajući kretanje vozila nizbrdo, a istovremeno delimično puneći akumulator. Dole u dolini, kombi tada ima dovoljno energije da stigne do sledećeg brzog punjača.

I dok Vivaro-e puni bateriju na oko 80 procenata za 45 minuta, vozač može da napravi pauzu (potrebno je samo 30 minuta da napuni manju bateriju od 50kWh na 80 procenata). A onda Vivaro-e može ponovo na brda.

 

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar