"Spašavao sam dvojicu vozača na novom autoputu. Jednom je izgoreo automobil dok je drugom prokuvao. Obojica su bili u potpunom šoku, ali na sreću niko nije povređen. Zanimljvo, obojica su vozili francuske automobile i obojici je uzrok incidenta partikularni filter koji je bio začepljen, jer se kod nas, i u Crnoj Gori i Srbiji, praktično ne servisira taj deo - započinje ispovest za "Blic" Miško Dragić, vozač šlep službe "Ž Transport" iz Podgorice.
Tek otvoreni autoput u Crnoj Gori od Kolašina do Podgorice, nazvan „Princeza Ksenija“ apsolutna je novina za sve vozače, ne samo zbog toga što je ta država dobila prvu savremenu saobraćajnicu, već zato što se na tom kolovozu vozi uzbrdo ka moru skoro 40 kilometara.
Nažalost, statistika pokazuje da takvi uslovi vožnje najmanje prijaju starijim automobilima pogotovo francuske proizvodnje. Više od 40 vozila je u prvih nekoliko dana od otvaranja autoputa prokuvalo na usponu dok se četiri automobila zapalilo. Na sreću, niko nije povređen, ali na pojedinim četvrotočkašima je pričinjena velika materijalna šteta.
Partikularni filter glavni uzrok incidenata
Kako je došlo do incidenata najbolje znaju vozači šlepera koji su prethodnih dana bili najtraženiji na novom autoputu.
„Odmah da vam kažem uzrok havarija nije novi autoput nego neispravna vozila. Uglavnom su to francuski automobili kojima je, inače, boljka partikularni filter za izduvne gasove. Naši vozači mahom nisu navikli da voze autoputem na usponu, nego međugradskim putem i zbog toga je većini taj partuikularni filter začepljen. Kada je tako, stvara se velika temperatura, zagreva se izolacija i gori pogotovo ako automobil pušta i malo ulja“, objašnjava Dragić.
Kako kaže, prethodnih dana uglavnom su francuski automobili bili u dimu na novom autoputu.
„Ni vatrogasna brigada mu ne bi bila od pomoći“
„Pežo 207″ beogradskih registracija star 13-14 godina je potpuno izgoreo. Vozač je napravio veliku grešku kad je automobil počeo da mu kuva pošto je podigao haubu, a tada se pod udarom vazduha plamen toliko rasplamsao da mu nije mogla pomoći ni vatrogasna brigada da je bila pored njega. Naravno, nije imao protivpožarni aparat kao ni drugi vozači. Bio je potpuno van sebe. Krenete na more i automobil vam završi u plamenu“, ističe za „Blic“ Dragić.
„Što je najgore, instrument tabla na ovo ne upzorava“
Drugi automobil koji je spasavao naš sagovornik bio je „reno senik“ 2005. godište crnogorskih tablica.
„Problem kod francuskih automobila je to što instrument tabla ne prepoznaje zagrevanje partikularnog filtera, pa vozači ne mogu da vide da temperatura vozila skače. S druge strane, ne dolazi do prokuvavanja vozila u 20 metara, nego nekoliko kilometara. Vozač može da oseti da automobil gubi vuču, ali nažalost, naši ljudi tada još više dodaju gas i forsiraju dok se ne pojavi dim“, opisuje Dragić.
Nažalost, statistika pokazuje da takvi uslovi vožnje najmanje prijaju starijim automobilima pogotovo francuske proizvodnje. Više od 40 vozila je u prvih nekoliko dana od otvaranja autoputa prokuvalo na usponu dok se četiri automobila zapalilo. Na sreću, niko nije povređen, ali na pojedinim četvrotočkašima je pričinjena velika materijalna šteta.
Obojica vozača čije je automobile transportovao imali su slične reakcije.
„Obojica nisu mogli da veruju šta im se dogodilo. Kada su shvatili da su svi živi i zdravi odmah su počeli da razmišljaju koliko ih ta šteta košta. Problem je što mnogi vozači pokušavaju uspon od 40 do 1.040 metara nadmoreske visine savladaju tako što voze 140, 150 ili 160 na sat u 20 minuta, a to nije moguće na starijim, nedovoljno ispravnim automobilima“, upozorava Dragić.
Zbog toga vozač šlepera ima generalni savet za sve koji automobili idu duži put.
„Održavajte automobile, idite kod servisera. Ne možete voziti automobil na silu dok vam ne stane“, zaključuje Dragić.
BONUS VIDEO Deonica auto-puta od Smokovca do Mataševa iz vazduha
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare