Tri kampanje Srpske napredne stranke (SNS) za parlamentarne izbore i jedna predsednička kampanja Aleksandra Vučića koštale su ukupno 3.193.790.511 dinara, dok su svi ostali učesnici na izborima nakon 2012. godine zajedno potrošili 3.045.678.436 dinara. Prema izveštajima dostupnim na internet stranici Agencije za sprečavanje korupcije, naprednjaci su samo za oglašavanje u medijima tokom četiri izborne kampanje platili 2.540.985.543 dinara, čime su za skoro 585 miliona dinara premašili zbirni trošak ostalih izbornih aktera, piše N1.
Rashodi Srpske napredne stranke u kampanji za parlamentarne izbore 2014. godine, prve od dolaska naprednjaka na vlast, dostigli su skoro milijardu dinara, što je za oko 150 miliona dinara manje nego što su u toj kampanji potrošili svi ostali izborni takmaci zajedno.
Samo na troškove oglašavanja, kako piše N1, SNS je potrošio 72 odsto ukupne sume, odnosno 678.285.210 dinara – skoro 12 puta više od opozicione koalicije okupljene oko Demokratske stranke. Na izborni materijal naprednjaci su utrošili nešto manje od deset odsto svog budžeta za kampanju, dok je na „ostale troškove izborne kampanje“ potrošeno 17,6 odsto ukupnih rashoda.
Najskuplju kampanju posle SNS imala je Socijalistička partija Srbije (SPS), koja je potrošila nešto više od 340 miliona dinara, Ujedinjeni regioni Srbije (URS) imali su rashod u iznosu od 181 milion, koalicija okupljena oko Borisa Tadića imala je trošak od 174 miliona, Liberalno-demokratska partija potrošila je 165, a DS tek nešto iznad 100 miliona dinara.
SNS je za izbornu kampanju 2014. godine prikupio 944.204.005 dinara, što je 3,15 puta više nego 2012. godine. Iz javnih izvora naprednjaci su dobili 432 miliona dinara (45,76 odsto svih prihoda), prilozi fizičkih lica iznosili su 111,72 miliona (11,83 odsto), prilozi pravnih lica 505.000 dinara (0,05 odsto), dok je ostatak od 400 miliona dinara (42,36 odsto) obezbeđen iz kredita i zajmova.
Dve godine kasnije, izborna kampanja SNS bila je skromnija, barem kad je reč o utrošenom novcu. Ipak, naprednjaci su najmanje štedeli na oglašavanju u medijima, za šta su izdvojena 633 miliona dinara, odnosno 82 odsto njihovog ukupnog budžeta za izbornu kampanju. Ostale stranke i koalicije su morale da „stegnu kaiš“, pa su za reklamne spotove i oglase sve zajedno potrošile manje nego SNS – 508 miliona.
Poređenja radi, troškovi SNS u kampanji za parlamentarne izbore 2016. godine iznosili su 771,5 miliona dinara, u čemu ih je donekle ispratio jedino SPS (359 miliona), a iznad „kote 100“ bila je još samo Srpska radikalna stranka (SRS) sa budžetom od 114 miliona.
Iz javnih izvora stranka Aleksandra Vučića prihodovala je 262,66 miliona, prilozi fizičkih lica iznosili su svega 680.000 dinara (čak 164 puta manje nego 2014. godine), pravna lica donirala su pet miliona dinara, bio je tu i jedan kredit od 150 miliona dinara, dok je najveći deo obezbeđen iz takozvanih sopstvenih sredstava – 351 milion.
Najveća finansijska dominacija naprednjaka u odnosu na ostale političke partije ostvarena je u kampanji za predsedničke izbore 2017. godine. Kandidat SNS za šefa države Aleksandar Vučić imao je na raspolaganju skoro 800 miliona dinara, dok su svi ostali izborni takmaci zajedno potrošili oko 520 miliona.
Ponovo je oglašavanje u medijima figuriralo kao glavna stavka u budžetu za izbornu kampanju, pa je Vučić u to ime potrošio 664 miliona dinara. Ilustracije radi, samo na Radio-televiziji Srbije (RTS) tokom kampanje koja je trajala svega 28 dana bilo je emitovano 179 oglasnih poruka predsedničkog kandidata Aleksandra Vučića.
Kako piše N1 jedan od kurioziteta poslednjih predsedničkih izbora bio je podatak da je kandidat koji je osvojio treću poziciju, Luka Maksimović alijas Beli Preletačević, utrošio na oglašavanje svega 132.628 dinara, odnosno tek nešto više od 1.100 evra, dok je čitava njegova kampanja koštala dvadesetak hiljada evra.
Kako je navedeno u izveštaju tadašnje Agencije za borbu protiv korupcije, najveći izvor finansiranja u izbornoj kampanji 2017. godine, Aleksandar Vučić ostvario je po osnovu prihoda iz javnih izvora (50,95 odsto), potom slede prilozi fizičkih lica (34,34 odsto), sopstvena sredstva (14,33 odsto) i prilozi pravnih lica (0,38 odsto).
Najmanje novca u protekloj deceniji potrošeno je u kampanji za parlamentarne izbore 2020. godine, što je u velikoj meri posledica bojkota dela opozicije. Uprkos tome što je SNS bio izraziti favorit na tim izborima jer konkurencija praktično nije ni postojala, partija Aleksandra Vučića ništa nije prepustila slučaju, pa je poverenje svojih birača „zacementirala“ u kampanji vrednoj skoro 700 miliona dinara.
Najveći deo budžeta za prošlogodišnju izbornu kampanju ponovo se prelio na račune medijskih kuća – ukupno 900 miliona dinara, od čega je samo na oglašavanje naprednjaka plaćeno 565 miliona. Rashod veći od 100 miliona dinara imala je još samo Socijalistička partija Srbije, koja je zajedno sa svojim koalicionim partnerima iz redova Jedinstvene Srbije potrošili približno 212 miliona dinara. Da se svaki dinar uložen u oglašavanje višestruko vraća, krilatica je koje su se držali i socijalisti, pa su u te svrhe potrošili ni manje ni više nego 83,5 odsto svog budžeta.
BONUS VIDEO: Deo Srbije u medijskom mraku
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare