Od trenutka kada je preuzeo vođenje grada, potpredsednik SNS i bivši vaterpolista Aleksandar Šapić doneo je niz odluka koje su izazvale veliku pažnju, ali i ogorčenje dela javnosti. Najavljivao je radikalne promene u javnom prevozu, osnovao neka nova, praktično dupla javna preduzeća, a ujedno otvorio i front prema novinarima. Za sada, Šapić ima podršku vrha stranke za ovakvu strategiju i planove, ali je činjenica da se oni neretko od njega ograđuju od kada je postao deo pobedničkog tima 3. aprila 2022. godine, kada je SNS pobedio na izborima.

Haos sa javnim prevozom, pretnje Ketkartu i dupliranje troškova

Iako je gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić još u septembru najavio raskid ugovora sa firmom „Kentkart“, koja je godinama naplaćivala karte u javnom prevozu, još početkom februara delovalo je da od „tog posla nema ničega“.

Beograd nije želeo ogromne penale za raskid ugovora, usled čega se nagoveštavalo da će firma ostati i dalje u poslu, koji uporedo sada radi i javno preduzeće osnovano u septembru po nalogu Šapića. Dve firme rade isti posao, koji plaćaju građani.

„Mora da se osnuje novo preduzeće koje će se baviti naplatom karata i koje će raditi u sistemu javnog prevoza, ne samo u GSP-u, biće uključeno u čitav rad javnog prevoza. Naravno da će biti penala, izračunali smo da penale koje budemo platili su kap u moru onoga što se daje i biće kap u moru ukoliko uspemo da podignemo kvalitet usluge, a onda i naplatu usluge. Jer kad imate naplatu na 15, 20 odsto, kad imate firmu koja ništa ne čini po tom pitanju, a veliko je pitanje i koliko su mogli da čine kad su bili potpuno izuzeti iz sistema “, izjavio je Šapić u septembru na konferenciji za medije na sednici Skupštine Grada.

Aleksandar Šapić Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

Nakon toga, gotovo ekspresno osnovano je JKP „Naplata prevoza i usluga“ na čijem je čelu Slaven Andrić, prijatelj gradonačelnika Šapića.

Od novembra do januara nije bilo velikih dešavanja na polju javnog prevoza, ali je već početkom februara objavljeno da se planira da Kentkart ostane u sistemu naplate. Nova je o tome pisala, ali je ubrzo gradonačelnik na sednici Skupštine Grada poručio da će ugovor biti raskinut, ali da su neki mediji bili nestrpljivi.

„Treća stvar o kojoj bih želeo da pričam je raskid ugovora sa Kentkartom, o čemu sam i ranije govorio. Ali imate nestrpljive medije i političare koji misle da ako se ne uradi sve u dva dana, onda se odustaje. Ovo je samo dokaz da mi ne odustajemo. Trajali su razgovori i pregovori, a biće onako kako smo rekli. Biće raskid ugovora, Gradu će se vratiti uloga naplate karata, posle 12 godina novac će se vratiti u Upravu Grada. Neće biti penala, imali smo sreće, a zašto ih nema – pa ni njima se više ovo ne isplati“, kazao je Šapić.

Nenad Milanović i Aleksandar Šapić Foto: Beoinfo

Umesto reševanja problema, iz Grada su uputili pretnje turskoj firmi, duplirali troškove, ali je Kentkart i dalje ostao u sistemu naplate, dok će ceo postupak u budućnosti potencijalno završiti na arbitraži. Ono što je najviše privuklo pažnju javnosti jeste audio snimak na kojem se čuje da Nenad Milanović, šef kabineta gradonačelnika Beograda, nudio je predstavnicima turske kompanije Kentkart da će im namestiti tender za novi posao – održavanje i unapređenje sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom gradskom prevozu – ukoliko pristanu na sporazumni raskid postojećeg ugovora iz 2021. godine. Šapić je poručio da će se utvrditi autentičnost snimka, ali da je Milanović to uradio zbog viših interesa, čime je opravdao korupciju.

Konačno, ugovor je jednostrano raskinut od strane odbornika u Skupštini grada.

Dupliranje javnih preduzeća

Krajem septembra prošle godine, na inicijativu prvog čoveka Beograda osnovana su dva nova javna preduzeća. U pitanju preduzeća koja treba da se bave naplatom javnog prevoza i uređenjem parkova u beogradskim opštinama.

Iako bi trebalo težiti modernoj i efikasnijioj administraciji, sa manje preduzeća, Grad je doneo odluku da se osnuju dva preduzeća sa gotovo identičnim nadležnostima nego što imaju već postojeća preduzeća poput Kentkarta i „Zelenila“.

Pročitajte još...

Odbornici u Skupštini Grada su to isključivo videli kao partijski i lični interes, gde Beograđani neće imati nikakvu korist.

„Ovde se radi o isplati podrške glasova obezbeđenim na aprilskim izborima, odnosno partijskim zapošljavanjem ljudi bliskim Aleksandru Šapiću. Time on želi da materijalizuje ulazak u SNS, ali i da stvori svoju struju unutar SNS u Beograda. Mi već imamo Sekretarijate koji se bave ovim oblastima, očigledno je da se radi o novim platama i radnim mestima“, rekao je ranije predsednik odborničke grupe Narodne stranke Miloš Pavlović.

Osnovani „BELI“ sa sličnim nadležnostima kao komunalna milicija

Jedna od prvih mera koje je doneo gradonačelnik Šapić jeste osnivanje nove službe, Beogradski lični (BELI).

Potez Šapića usledio je nakon što je komunalnu miliciju nazvao “osinjakom”, te rekao da je njihov rad propraćen skandalima, a iako se čini da će se “BELI” razlikovati od komunalnih milicajaca, suštinski nema mnogo promena između njih.

Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Do danas nije poznato kakav je konkretan rezultat „belih“, ali prema novih najavama gradonačelnika Šapića, oni će se baviti naplatom karata u javnom prevozu.
Time se otvara pitanje da li će raditi posao za koji su namenjeni, a kojis se već dodiruje sa nadležnostima komunalne milicije.

Najavljen završetak nove autobuske stanice, umesto toga i dalje trava i šipovi

Ni u 2023. godini Beograđani neće dobiti novu autobusku stanicu, za koju je samo do sada potrošeno više od 20 miliona evra. Na šta – ne zna se, imajući u vidu da se na mestu gde je planirana stanica u Bloku 42 nalazi samo metalna konstrukcija, zarasla trava i svega nekoliko bagera.

Autobuska stanica Novi Beograd Foto: Nova.rs

U ceo projekat gradnje nove stanice očigledno se ušlo prebrzo, a sve zbog projekta Beograda na vodi, u čiju gradnju je utkano i izmeštanje nove autobuske stanice. Gradske vlasti stoga moraju da daju odgovor zbog čega nema nove stanice, a potrošena je enormna količina novca.

Nakon dolaska na čelo Beograda, Aleksandar Šapić najavio je završetak gradnje u Bloku 42, ali za sada nema nikakvih rezultata.

U više navrata govorio je da će Grad to pokušati da reši u najskorijem periodu, te da će kompletan projekat završiti zajedno sa Vladom. Za sada je samo izvesno da će iz budžeta biti izdvojeno 126 miliona dinara u ovoj godini za završetak gradnje, ali sve je ostalo na obećanjima Šapića.

Obračun sa novinarima

Gotovo odmah nakon što je preuzeo da vodi Beograd, Aleksandar Šapić uspeo da je postane deo izveštaja novinarskih udruženja, budući da je javno govorio da ne želi da daje izjave za novinara Nova S I N1. Govorio je da su to lažovske televizije, da se njegove izjave montiraju ali i otvoreno rekao da Gradska uprava neće odgovarati na upite koji stižu od medija čiji rad mu se ne dopada. Na skupštini Grada Novu je nazvao lažovskom, dok je reporteru N1 televizije poručio da režira bolje nego “Kjubik”.

Aleksandar Šapić Foto:TANJUG/ JADRANKA ILIC

Umesto odgovara na pitanja, novinari od Šapića dobijaju samo uvećane decibele, uz najavu da na pitanja nećemo ni dobiti njegove odgovore jer on određuje kome će odgovarati, a kome ne.

Uskoro će godinu dana od kada je Šapić objavio “rat” medijima, a od tada gotovo uvek na konferencijama za medije targetira novinare Nova i N1.

Bonus video: Šapić o tome kako je znao za snimak i trpeo ucenu

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar