Rebalansom poslovanja Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) planira se nabavka smart telefona za potrebe vozača i to u iznosu od 50 miliona dinara. Sredstva su već obezbeđena, a pred odbornicima Skupštine Grada danas će biti predlog koji bi trebalo da zameni sistem validatora koji još uvek postoji. Za sagovornike Nove, u pitanju je prinudno rešenje nastalo zbog odluke gradonačelnika Šapića da se pomenuti validatori ukinu. Njihova uloga je bila da daju informacije sistemu gde se autobus nalazi u svakom trenutku, a samim tim i vozači. Odlukom o njihovom ukidanju kontrolna uloga sistema trebalo bi da pređe na smart telefone.

U predlogu rebalansa poslovanja GSP, koji će danas biti pred odbornicima u Skupštini Grada, navodi se da su izvršenim modifikacijama plana javnih nabavki obezbeđena sredstva u iznosu od 50 miliona dinara, koja se odnose na nabavku smart telefona za potrebe vozača.

Imajući u vidu da će ukidanjem validatora, koje je do sada obezbeđivao Kentkart, vozačima biti onemogućeno da se prijave kada su došli u smenu, nabavka smart telefona presdstavlja alternativu postojećim validatorima.

Najavu da validatori više neće biti deo sistema javnog prevoza saopštio je gradonačelnik Šapić, koji je u više navrata isticao da je ceo sistem bio jedna velika prevara, zbog čega bi ga trebalo kompletno reformisati.

Foto: FoNet/Beoinfo

„Te vrste tenzija neće više biti u prevozu, kao ni ulaska na prva i izlaska na ostala vrata niti zadržavanja kod validatora. Naša obaveza jeste da podižemo kvalitet prevoza i vozila i da povećamo frekvenciju vozila na najopterećenijim linijama“, pojasnio je Šapić i dodao da je taj sistem donosio samo 20 odsto informacija od toga koliko ljudi se vozi prevozom.

Osim putnika, ukidanje validatora donelo je i novine za vozače GSP, koji više neće moći da svoju legitimaciju očitaju na validatoru i na taj način preuzmu smenu ili pošalju povratnu informaciju da su uopšte u vozilu. Grad je zbog procenio da će dobra alternativa biti smart telefoni.

Za direktora Centra za lokalnu samoupravu (CLS) Nikolu Jovanovića u pitanju je iznuđeno, ad hoc rešenje, kojim gradske vlasti pokušavaju da ublaže haos koji će nastati kada „ne budemo imali uvid u realnom vremenu gde se koje vozilo nalazi, što stvara ogromne mogućnosti za zloupotrebu i izvlačenje novca za neizvršene polaske“.

Nikola Jovanović Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Objašnjava da bi telefoni trebalo da zamene dosadašnji sistem personalizovanih službenih kartica, vozačkog panela i softvera koji je imao sve razvijene funkcije potrebne vozaču.

„Kako će se ukidanjem sistema za monitoring vozila izgubiti svaka mogućnost za kontrolu, praćenje i nadzor nad radom autobusa, trolejbusa i tramvaja, „genijalno“ rešenje je – dati svakom vozaču po smart telefon. To bi onda značilo i da će neko morati da dobije posao da izradi aplikaciju za mobilne uređaje. Ovakvo rešenje za javni prevoz u Beogradu nije ozbiljno niti pouzdano, a stvara i dodatne troškove”, ističe Jovanović i dodaje:

„Zaista nisam čuo da neko u javnom prevozu putnika koristi obične smart telefone, pa mis e ovo genijalno rešenje čini kao potpuno nepozvavanje sistema, ili kao namera gradske vlasti da ubace neke svoje dobavljače telefona i aplikacija.

Pročitajte još...

Nabavka smart telefona dodatno će „nagristi“ budžet GSP koji će i ove godine, prema podacima iz novog Rebalansa i biti u minusu više od 3 milijarde dinara. I gradonačenik Šapić je govorio u više navrata da je pitanje javnog prevoza „rak rana“ za budžet i goruće pitanje u gradu, ali za odbornike opozicije iznuđena rešenja poput nabavke smart telefona nisu adekvatna alternativa za Beograđane.

Odbornica Ujedinjenih Ana Gođevac objašnjava da pokazne vežbe i eksperimenti ove vlasti sa GSP i javnim prevozom skupo koštaju zaposlene i građane.

„U senci najnovije afere Aleksandra Šapića ‘nameštanja tendera’ je predloženi rebalans GSP-a kojim se odvaja 50 miliona dinara za kupovinu smart telefona za vozače. Predlog SSP-a i odborničke grupe Ujedinjeni je da se o ovom rebalansu ne razgovara i da se ne usvaja jer smatramo da SNS uprava koja‘ namešta tendere‘ mora da podnese ostavku“, kaže Gođevac za Novu.

Ana Gođevac, SSP
Ana Gođevac Foto: Nova S

Gođevac naglašava da se svi zajedno krećemo nebezbednim vozilima, koja se raspadaju, te da smart telefoni sigurno nisu rešenje.

„Da se GSP ne raspada i da nije tragično kakve posledice ova vlast ima na njega, možda bi mogli da se našalimo da je Šapić te smart telefone uveo kao „pokazni“ materijal kako da se plati karta u autobusu po ceni koja će biti aktuelna tog dana, što će nam Šapić saopštiti na nekoj televiziji tog dana“, zaključuje Gođevac.

Šef poslaničke grupe „Moramo“ Dobrica Veselinović napominje da je u poslednjih nekoliko dana i više nego očigledno da gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić ne da nema nikakav plan, strategiju ili analizu da problem javnog prevoza u Beogradu reši već samo želi da nizom meni nejasnih i krajnje populističkih poteza zamaže oči javnosti od jasno korupcionaške afere sa pokušajima montiranja tendera sa BusPlusom.

Dobrica Veselinović, Skupština grada Beograda Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

„Zbog toga paraleno se pribegava nekakvim polu rešenjima i nabavkama novih telefona, jer se time valjda želi sprečiti haos koji će nastati, kada ne bude postojao uvid u realnom vremenu gde se koje vozilo nalazi, a samim tim mogućnosti za zloupotrebu i izvlačenje novca za neobavljene polaske. Sa druge strane, postoje neke reakcije stranačkih kolega koje pokazuju da Aleksandar Šapić zapravo nema podršku u stranci i sada je samo pitanje trenutka kada će biti „pušten niz vodu“. U međuvremenu se on ponaša kao raketa bez navođenja, kao čovek u smrtnoj opasnosti gde radi sve da preživi, a nažalost žrtve tog ponašanja su Beograđani“, napominje Veselinović.

Nabavka smart telefona i rebalans budžeta GSP biće tema danas na Skupštini Grada, što će i dalje ostati u senci afere koja već nekoliko dana „trese“ gradsku vlast. Podsećamo, Nenad Milanović, šef kabineta gradonačelnika Beograda, nudio je predstavnicima turske kompanije Kentkart da će im namestiti tender za novi posao – održavanje i unapređenje sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom gradskom prevozu – ukoliko pristanu na sporazumni raskid postojećeg ugovora iz 2021. godine, pokazuju audio snimci sa dva sastanka koji su održani u zgradi Skupštine Grada Beograda do kojih je došao BIRN.

Nenad Milanović i Aleksandar Šapić Foto: Beoinfo

O pritiscima na tursku firmu pisala je ekskluzivno i Nova, dok je gradonačelnik Šapić poručio da ne zna da li je snimak autentičan i opravdao korupciju Milanovića, imajući u vidu da je to rađeno zbog opšteg interesa.

Bonus video: Težak raskid Šapića sa Kentkartom

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare