Foto: EPA/BODO MARKS

Oblačni, hladni i kišoviti dani u Srbiji već su počeli, a u planinskim predelima već je pao i sneg. Temperatura se ovih dana kreće od 7 stepeni ujutru, do 16 stepeni tokom dana, što su razlozi da vozači koji idu prema znatno hladnijim planinskim centrima već sada, 15-ak dana pre zakonske obaveze, zamene letnje gume zimskim.

Zbog perioda lošeg vremena, broj saobraćajnih nesreća se obično povećava, a u gradovima se stvara gužva u saobraćaju, zbog čega je neophodno smanjiti brzinu, zameniti letnje pneumatike i voziti opreznije. Ukoliko idete u planinske predele, gde je već pao sneg, ne krećite na put bez zimskih guma, i lanaca, makar u gepeku.

Od 1. novembra do 1. aprila vozači u Srbiji su u obavezi da na svojim vozilima imaju sva četiri zimska pneumatika, ukoliko je na kolovozu sneg, led ili poledica. Stručnjaci iz ove ovlasti savetuju da bez obzira na to hoće li biti nekog većeg snega i leda, ili neće, hladno vreme je razlog da sada vozite sa zimskim gumama. Ukoliko sneg iznenadi, a vozač nema zimske gume, očekuje ga paprena kazna.

Foto:Nemanja Jovanović/Nova.rs

Stručnjaci iz oblasti saobraćaja kažu i da na niskim temperaturama, od sedam stepeni naniže, letnji pneumatici gube svojstva. Imajući u vidu da su temperature već niske, a da na nekim putevima u Srbiji već ima snega, letnje gume trebalo bi odmah zameniti.

„A ako su na kolovozu sneg, led ili poledica, a automobil nema sva četiri zimska pneumatika na kojima je dubina šare bar četiri milimetra, vozilo se kategoriše kao tehnički neispravno“, upozorio je prošle godine Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Čak i najjeftiniji zimski pneumatici imaju četiri puta bolje prijanjanje nego letnji, zbog veće dubine kanala na šarama guma za zimu. Osim toga, gume za zimu su oblikovane tako da sprečavaju zadržavanje snega i pojavu akvaplaninga.

Šta je akvaplaning

Kako su ranije pisali sajtovi specijalizovani za saobraćaj, akvaplaning je pojava koja se događa kada se voda na putu skuplja ispod guma brže nego što može da bude odvedena, a svako ko se u vožnji suočio sa ovom pojavom, zna kolika opasnost može da predstavlja. Vozilo tada gubi upravljivost, a kolovoz postaje klizav poput zaleđenog puta.

Za ljude koji koriste letnje, umesto zimskih guma na putu prekrivenom snegom, ledom ili poledicom, kazne su od 10.000 dinara do 20.000 dinara za fizička lica, odnosno od 60.000 do 800.000 dinara za pravna lica, a za preduzetnike između 30.000 i 200.000 dinara.

Ukoliko se dogodi saobraćajna nezgoda, izazvana time što vozilo nije imalo zumske gume, što se tretira kao tehnički neispravno vozilo, kazne su veće. U zapisniku se unosi koje pneumatike je vozač imao na vozilu, a ako se ispostavi da vozač nije kriv, mora da snosi celokupnu štetu ako nije imao zimske gume.

Foto: N1

U nezgodi u kojoj nema povređenih, i došlo je do manje materijalne štete, vozač koji je kriv moraće da plati između 20.000 i 40.000 dinara, ili 45 dana zatvora. U slučaju lakše telesne povrede, onaj koji je izazvao nesreću kažnjava se do tri godine zatvora, a u slučaju težih, kazna iznosi između jedne i osam godina zatvora. Ukoliko se nezgoda dogodi, a ima poginulih, kazna zatvora je od dve do 12 godina.

U navedenom periodu, izvan naseljenih mesta je obavezno imati lance u gepeku, ili druga sredstva za povećanje trakcije. Ako je sneg na kolovozu, lanci se stavljaju na pogonske točkove i to na onim saobraćajnicama gde je označena obavezna upotreba. U naseljenim mestima, vozila ne moraju imati lance. Za autobuse i teretna vozila, tokom zime, obavezna je i lopata.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar