Profesorka: Osnovci na završnom ispitu imaće niža postignuća

Podeli:
Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

Profesorka u penziji Filozofskog fakulteta Tinde Kovač Cerović kaže da "nema nikakve sumnje da će biti niža postignuća osnovaca na završnom ispitu ove godine, to je očekivano i to je svetski trend, o tome počinju da izlaze rezultati u SAD i Evropi koji pokazuju da ova generacija koja je imala zastoj u školovanju ima mnogo slabija postignuća nego prethodne generacije". Dodaje da prema predviđanima međunarodnih organizacija deca će svuda zaostati u obrazovanju, a na Zapadnom Balkanu skoro jednu godinu ili devet meseci. "Važno je da se u poslednja dva meseca do završnog ispita sistem odnosno Ministarstvo prosvete uozbilji, da preuzme teret sa leđa nastavnika".

Krajem prošle nedelje, u skladu sa odlukom Ministarstva prosvete, u svim osnovnim školama u Srbiji održani su probni završni ispiti. Mada nema sveobuhvatnih rezultata jer Zavod za kvalitet obrazovanja ne radi probne završne ispite, direktori pojedinih škola kažu da su razultati ispod očekivanja.

Upitana da li je to bilo očekivano Kovač Cerović potvrđuje da jeste i da se brojne međunarodne organizacije bave predviđanjem koliko će deca zbog onlajn nastave uslovljene pandemijom koronavirusa u prethodnih godinu dana zaostati u obrazovanju, što će u slučaju Zapadnog Balkana biti devet meseci.

„Ono što je zanimljivo, Zapadnu Evropu to brine, a Zapadni Balkan ne brine, tj. nisam videla neki jasan glas iz oblasti koja rukovodi obrazovanjem koji kaže ‘ajde da vidimo šta možemo da uradimo da bi to bilo stvarno bolje’“, poručuje Kovač Cerović u Danu uživo na TV N1.

Ističe da su se za vreme pandemije pojačale rupture koje već postoje u obrazovnom sistemu u Srbiji.

„Pad postignuća biće srazmeran (ne)snalaženju u onlajn okruženju i obrazovanju na daljinu, mnoge zemlje su se veoma dobro snašle. Ja se bojim da je kod nas nastavnicima i roditeljima ostavljen preveliki posao. Kvalitativna istraživanja doktoranada na Filozofskom fakultetu pokazuju da su se i nastavnici i deca i roditelji užasno mnogo naradili. Ono što se videlo je da je nepotrebna ta vrsta opterećenja nastavnika, ako sistem može da im pomogne, a na početku im je pomogao nastavom na RTS“, ukazuje profesorka, koja je i nekadašnja državna sekretarka u Ministarstvu prosvete.

Ističe da se boji da ćemo imati loš rezultat na završnom ispitu „ne zato što su nam loši deca i nastavnici, već jer sistem nije uradio bazičnu stvar“.

„Važno je da se u poslednja dva meseca sistem uozbilji, da preuzme teret sa leđa nastavnika“, kaže Kovač Cerović, a na pitanje šta podrazumeva pod „sistemom“, ona odgovara Ministarstvo prosvete.

Probni završni ispit dobra praksa

Ukazuje da je probni završni ispit dobra praksa, koja služi da se pripreme za završni ispit i nastavnici i đaci.

„Nije bila ideja da se analizaraju postignuća na probnom ispitu, on služi za škole da vide kako da povećaju postignuća, da li mogu da utiču u poslednja dva meseca na to da deca bolje savladaju neke oblasti kojima nije posvećena dovoljna pažnja. To treba ostaviti na decentralizovanom nivou, i omogućiti da nastavnici videvši kako deca odgovaraju na pitanja, usmere svoju energiju na ono što nisu dovoljno obradili“, navodi profesorka.

Dodaje da su „postignuća na završnim ispitima ona koja treba da nas zabrinjavaju, i poslednjih godina su dosta slaba, prosek je prilično slab i istovremeno niko nije o tome ozbiljno razgovarao, i taj nizak prosek nije uticao na to da se poboljša nastava, prilagode udžbenici, to je paradoks“.

Dodaje i da nastavnici nisu mogli da steknu dovoljno znanja kako raditi u onlajn sistemu, niti je od njih neko tražio formativno ocenjivanje, koje je, prema njenim rečima, „najjači mehanizam učenja, didakitika koja to uključuje na svakom času daje nastavniku informaciju o tome na kojem je nivou dete, to je jedan od mehanizama koji bi u onlajn sistemu mogao jako mnogo da pomogne deci i prevenira veliki pad da se odradilo na vreme“.

Na pitanje da li se situacija može popraviti, ona navodi da ne može u celini, „ali je dovoljno informacija stečeno da se da mogućnost školama i ministarstvu u ovom kratkom periodu, a imajući u vidu da pandemija neće možda da se završi do juna, da dobro promisle šta bi još moglo da se uradi“.

Časovi analize probnog testa za osnovce biće 17. aprila na RTS.

Komentari

Vaš komentar