Profesori književnosti 20. veka sa katedre Filološkog fakulteta, uputiće dopis Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja povodom odluke da iz programa za treći razred gimnazije isključi izbor iz poezije Desanke Maksimović, a iz četvrtog - čuvenu zbirku velike pesnikinje "Tražim pomilovanje", rekao je za Tanjug profesor na ovom fakultetu Aleksandar Jerkov.
„Svi smo zatečeni vešću da se delo Desanke Maksimović izbaci iz programa srednjih škola u Srbiji. To samo po sebi deluje gotovo neverovatno. Katerda za srpski književnost već je reagovala, a mi nastavnici Književnosti 20. veka sa katedre uputićemo Zavodu jedan celovit pogled na to kako predstaviti književnost 20. veka, kazao je Jerkov za Tanjug.
Profesor Jerkov je istakao da je godinama dobro sarađivao sa Zavodom i da ne želi da sav terat i senka padne na njih, ali da mora da ukaže na to da je „mešanje i kvarenje programa koje nije razmotreno i usklađeno sa profesorima srpske književnosti na univerzitetu, pogrešan potez.“
„Nije reč o palijativnim merama da se greška napravi i nešto drugo prikrpi, reč je o tome da se mora uspostaviti određeni sistem i da postoji jedno bitno pravilo: Nije na Zavodu, a nije ni na nekom pojednicu koji sarađuje sa Zavodom, da menja sliku istorije srpske književnosti“, poručuje Jerkov.
Kako ističe, vrlo je teško praviti programe, što poznaje iz sopstvenog iskustva, kao što je uvek i teško usaglasiti različita stanovišta – onih koji izvode nastavu i onih koji brinu o slici celine srpske kulture i književnosti.
„Uprskos tome, kada se predano i vredno radi može da se napravi rezultat. Očekivao bih da se Zavod i stručnjaci koji su angažovani u njemu u ovoj situaciji potrude i poslušaju nečije savete“, zaključuje Jerkov.
Pesnik Vladimir Kopicl, inače dobitnik nagrade „Desanka Maksimović“ za 2012. godinu, takođe smatra da je argumentacija komisije vrlo neozbiljna.
„Ne znam da li postoji i jedan pisac koji bi želeo da se uklapa u tokove epohe, to vam sigurno nije na prvom mestu kada stvarate. Mislim da mi kao ljudi koji se bavimo književnošću možda nećemo izgubiti mnogo odlukama neke nadležne komisije, ali književnost kao fenomen i pojava u takvim situacijama mnogo gubi i naravno da zbog toga moram biti protiv takve odluke“, kaže Kopicl za Tanjug.
Pritom ističe da on ne spada u obožavaoce poezije mnogih starijih kolega, ali da je apsolutno važna činjenica da bi bez takve vrste poretka bilo jako teško razumeti šta je srpska savremena književnost u okviru koje oni danas stvaraju.
“Mislim da naše kolege više treba da se bave, kada rade na nastavnim planovima, obogaćivanjem programa stvarno ozbiljnim savremenim piscima, nego da se bave time kako će da eliminišu nekoga ko im ne odgovara”, smatra pesnik.
Nažalost, dodaje, često je situacija da u stručnoj komisiji sede ljudi koji nikada nisu pisali poeziju i slične literarne discipline.
“A ako i jesu onda su se možda suviše zaneli svojim zvanjem, pošto za pisca prvo zvanje je pisanje, a nažalost o nama često prosuđuju ljudi koji nikada nisu pisali ništa osim tumačanje sekundarnih i tercijarnih tumačenja”, zaključuje Kopicl.
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare