Foto: Shutterstock

Izjava predsednika Vučića da mediji nikad nisu bili otvoreniji jednostavno nije tačna, tvrde analitičari. Istraživač javnog mnjenja Zoran Gavrilović podseća da se u ovoj kampanji kao glavna ponuda biračima nudi Aleksandar Vučić, koji uopšte ne učestvuje na izborima što sasvim dovoljno govori o tome koliko građani sve mogu da vide i čuju, dok novinar Filp Švarm samo kratko ocenjuje da je ta predsednikova izjava istina isto kao i ona da Srbija ima najjaču vojsku.

Predsednik Aleksandar Vučić ocenio je da mediji nikada nisu bili otvoreniji, ni u jednoj izbornoj kampanji, i da građani imaju priliku da vide i čuju sve i i dodao da ih zanima, pre svega, program političkih opcija.

Vučić je ovo izjavio za TV Pink, gde je gostovao, kako je sam naglasio, kao predsednik Republike.

Zoran Gavrilović, istraživač javnog mnjenja iz Biroa za društvena istraživanja BIRODI, kategoričan je da ta predsednikova izjava nije tačna.

“To jednostavno nije istina. Svi podaci kažu da su uslovi 2012. godine bili kompetitivni i to se odnosi i na predsedničke i na parlamentarne izbore. Imali smo jednu izbornu javnost, kritiku i analizu, Danas imate  medijsko etiketiranje svakoga ko kaže da medijski uslovi nisu adekvatni i da se krši ustav i zakoni“ ističe Gavrilović.

Švarm: Mediji otvoreni kao što je Srbija lider u regionu

Filip Švarm, odgovorni urednik nedeljnika “Vreme”, priznaje da nema mnogo reči kojima bi komentarisao izjavu ovu Vučićevu izjavu.

„Kao i različite druge Vučićeve izjave o tome da smo lideri u regionu ili da imamo najjaču vojsku, reč je o izjavi koja ne odgovara stvarnosti i takve stvari je zaista teško komentarisati. Teško je više nešto normalno reći o toj izjavi“ naveo je Švarm.

 

Gavrilović podseća da su rezultat izbornog ambijenta 2012. godine bili i beli listići, odnosno glasači Demokratske stranke, koji su zagovarali određenu vrstu neizlaska na izbore, kao i da je bilo intelektualaca koji su zagovarali promenu vlasti, iako su do skora bili bliski sa tom istom vlašću i nisu bili na istoj ideološkoj strani sa tada najjačom strankom u opoziciji.

„Situacija iz 2012. godine i kasnije se jednostavno ne mogu porediti. Ne samo prema rezultatima monitoringa medija, već i ambijent u kom se sprovode izbori, prosto se ne mogu porediti“, ističe Gavrilović.

Komentarišući predsednikovu konstataciju da građani sada imaju priliku da vide i čuju sve što žele, Gavrilović ističe da građani uskraćeni za mnoge informacije.

Gavrilović: Koliko građana zna da li Vučić uopšte učestvuje na ovim izborima

„Građani, na primer, ne znaju šta je funkcionerska kampanja. Njima se nudi Aleksandar Vučić kao izborna ponuda, iako on uopšte ne učestvuje na izborima. Bilo bi dobro da agencije za istraživanje javnog mnjenja urade istraživanje koji broj građana zna da li Aleksandar Vučić uopšte učestvuje na izborima“, naglašava Gavrilović.

Podseća da je 2012. godine tadašnja opozicija u kojoj je bio i sadašnji predsednik Vučić, imala mnogo lakši pristup medijima.

Kao jedan kuriozitet predizborne kampanje iz 2012. Gavrilović navodi da je recimo u dnevnom listu „Danas“ tadašnji opozicioni kandidat Tomislav Nikolić bio pozitivnije predstavljen od tadašnjeg predsednika Borisa Tadića.

Gavrilović kao dokaz nudi uporednu analizu monitoringa elektronskih medija iz kampanje 2012. godine i kasnijih kampanja kada je već na vlasti bila Srpska napredna stranka.

Tako je, na primer, prema istraživanju BIRODI-ja o zastupljenosti kandidata u medijima pred prvi krug zastupljenost tadašnjeg predsednika države Borisa Tadića bio 23 odsto naspram njegovog glavnog protivkandidata iz opozicije Tomislava Nikolića čije je učešće bilo 15 odsto.

Pet godina kasnije, pred predsedničke izbore 2017. godine, kako pokazuju podaci BIRODI-ja, kandidat vladajuće koalicije Aleksandar Vučić, tada na poziciji premijera, zauzimao je 40 odsto ukupne predstavljenosti kandidata, dok je prisustvo njegovog glavnog protivkandidata iz opozicije Saše Jankovića bilo četiri puta manje, odnosno njegov udeo je bio devet odsto.

Kada je u pitanju način predstavljenosti, 2012. godine Tadić je bio pozitivno predstavljen u 78,9 odsto vremena, a Tomislav Nikolić 62,7 odsto. Međutim, pet godina kasnije situacije se drastično menja, pa je Vučić pozitivno predstavljen u 99,6 odsto slučajeva, a Saša Janković u manje od pola, odnosno u 44,9 odsto slučajeva.

 

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar