Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima iz 2018. godine donosi strože uslove registracije starijih četvorotočkaša koji ne ispunjavaju savremene standarde emisije štetnih gasova. Jedan od glavnih uslova odnosi se na datum prve registracije, ali je sve izvesnije da će datum proizvodnje vozila ipak biti važniji.

Striktna primena pravilnika odlagana je tokom protekle tri godine kako bi se vozači i vlasnici tehničkih pregleda prilagodili rigoroznim odredbama, a konačno bi trebalo da stupi na snagu 5. jula, piše biznis.rs.

Vozila koja su prvi put u Srbiji registrovana posle 1. marta 2014. godine morala bi na tehničkom pregledu ispuniti znatno strože uslove kada je reč o izduvnim gasovima. To nije slučaj sa automobilima proizvedenim bez katalizatora, koji se decenijama voze na srpskim drumovima.

POGLEDAJTE JOŠ:

„Tehnički pregled neće proći vozila koja ne zadovoljavaju ekološke standarde. Ona vozila koja nisu imala katalizatore i DPF filtere ni sada ne moraju da ih imaju. Trebalo bi da imaju emisiju štetnih gasova kao u trenutku kada su napravljena. Međutim, očekuje se donošenje dodatnih uputstava ili uredbi, jer još uvek nije najjasnije kako će proces funkcionisati. Ako ostane kako je planirano, oko 800.000 vozila ne bi moglo da prođe tehnički pregled, što je trećina voznog parka u Srbiji“, objašnjava generalni sekretar Asocijacije automobilskih novinara Srbije (AAN) Petar Peca Živković.

„Cela stvar je malo nakaradno postavljena. Zabrane nikada ništa dobro nisu donele. Mnogo je bolje stimulisati narod da na bilo koji način dođe do novog automobila koji zadovoljava ekološke standarde“, navodi Živković.

Katalizator je važan deo izduvnog sistema koji zadržava otrovne čestice – azotne okside, ugljen-monoksid i ugljovodonike. Štetni gasovi se prolaskom kroz katalizator pretvaraju u vodenu paru, ugljen-dioksid ili čist azot. Posle određenog vremena ovom delu izduvnog sistema ističe rok trajanja i potrebna je zamena, ali ih pojedini vlasnici jednostavno seku i bacaju. Dešavalo se da skinu katalizator kako bi ga unovčili, jer se u pojedinim modelima nalaze plemeniti metali, pre svega paladijum.

POGLEDAJTE JOŠ:

Pravilnik gasi radna mesta?
Na udaru Pravilnika nisu samo vlasnici polovnjaka, već i vlasnici linija za tehnički pregled. Zbog rigoroznije kontrole neophodno je proširenje prostora i kupovina opreme koja bi pouzdano testirala ispravnost izduvnog sistema vozila.

„Najmanje polovina svih linija za tehnički pregled ne ispunjava uslove propisane Pravilnikom. Tamo radi minimum četiri radnika. Računajte da će između dve i tri hiljade ljudi ostati bez posla. Sa druge strane znamo da je država često produžavala rokove kada je reč o sličnim uredbama, ali jednog dana mora da se donese odluka koja će zaštiti prirodnu sredinu. Svuda u svetu se porez prilagođava količini izduvnih gasova, a ne kubikaži. To je jedan od načina po kojima bi trebalo rešiti problem“.

Prema rečima našeg sagovornika, godišnje se u Srbiji proda 20.000 novih automobila, a uvozi 120.000 polovnih. Više od polovine uvezenih vozila ispunjava EURO 3 standard, koji je davno zaboravljen u razvijenom svetu.

Procenjuje se da u Srbiji danas radi između 1.100 i 1.200 linija za tehnički pregled. Vlasnicima je MUP dao rok da usaglase uslove rada sa Pravilnikom. Očekuje se da će značajan broj staviti katanac kada rigorozne odredbe Pravilnika stupe na snagu.

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare