Vožnja taksijem za veliki broj Beograđana predstavlja luksuz. U komšijskoj Mađarskoj, cene su tek neznatno više, ali postoji "caka" koja bi mnoge meštane Beograda obradovala – nema noćne tarife. Tako budimpeštanski taksisti, čija vozila inače po zakonu moraju da budu žute boje, naplaćuju svoje usluge isto, bez obzira na doba dana, vikend ili praznik.
Prema aktulenom beogradskom cenovniku, start u sve tri tarife košta 270 dinara. Vožnja u prvoj tarifi košta 96 dinara po kilometru, u drugoj 125, a u trećoj 192 dinara.
Inače, druga tarifa je zapravo noćna tarifa, koja se primenjuje od 22 do 6 časova, kao i danima državnih praznika i nedeljom, dok se treća tarifa primenjuje van obeleženih tačaka gradskog područja.
Ukoliko taksista čeka osobu koja ga je pozvala, to će da naplati 1.200 dinara po satu.
To u praksi znači da će, ukoliko mu je potrebna vožnja od 10 kilometara, korisnik to radnim danima da plati 1.230 dinara. S druge strane, ako mu je ipak potrebna vožnja nakon 22 časa, istu razdaljinu platiće 1.520 dinara.
Što se tiče obližnje mađarske prestonice, Budimpešte, taksi cenovnik važi za jedan od najpovoljnijih u poređenju sa ostalim glavnim gradovima Evrope. Kada se tarife u ovoj državi uporede sa beogradskim, cene jesu nešto više, ali postoji ključna razlika – noćna tarifa ne postoji.
Start u Budimpešti košta 1.000 forinti, odnosno 312 dinara.
Cena po pređenom kilometru košta 400 forinti, to jest 125 dinara. U Budimpešti takođe postoji i naplata za zaustavljanje tokom vožnje, koje košta 100 forinti, odnosno 31 dinar po minutu.
Ove cene važe uvek, dakle nije važno da li je 10 sati ujutru ili uveče.
Dakle, oni koji u Mađarskoj žele da se taksijem voze 10 kilometara, platiće to 1.562 dinara.
Da su cene u Budimpešti ovakve, posvedočila je i Beograđanka Anđela M. koja je protekli vikend otišla na kratak odmor upravo tamo.
Naša sagovornica je iskrena da se pre putovanja nije preterano raspitivala o cenama taksi usluga.
„Pre putovanja sam se raspitala o cenama svega, ali sam potpuno zaboravila na taksi. Međutim, očekivala sam da će mi na to otići više novca nego što zapravo jeste. Mislila sam da su taksi usluge znatno skuplje nego u Beogradu, gde to zaista puno košta. U Budimpešti cene jesu više, ali zaista malo. Još veći šok sam doživela kada sam se vraćala u hotel oko 23 časa, s obzirom na to da sam tada shvatila da noćna tarifa ne postoji, već da se u bilo koje doba dana i noći naplaćuje isto, što je drugačije od onoga na šta sam navikla u Beogradu“, priča nam Anđela.
Naša sagovornica dodaje da, iako vožnja košta nešto više u Budimpešti, nju bi, a veruje i mnoge Beograđane, obradovalo da prilikom vraćanja iz noćnog izlaska, taksi plaćaju isto kao i kada se vraćaju sa posla.
Takođe, osim viših cena taksi usluga, u Mađarskoj su i zarade u Mađarskoj veće nego kod nas.
Prosečna plata u Srbiji, prema poslednjim podacima, u decembru 2022. godine iznosila je 84. 227 dinara, dok je prema podacima sajta take-profit.org, prosečna decembarska plata u Mađarskoj bila 563.218 forinti, odnosno oko 175.000 dinara.
Prema tome, ko u Beogradu zarađuje prosečnu platu, za taj iznos može da plati 68 vožnji od po 10 kilometara u prvoj, odnosno 55 vožnji u drugoj tarifi.
Međutim, ko u Mađarskoj radi za prosečnu mesečnu platu, sebi može da priušti 112 vožnji po 10 kilometara.
BONUS VIDEO Taksista ni za lek – gosti Slobodan Banović, Aleksandar Bjelić i Boško Vukojević
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare