Foto:Privatna arhiva/Shutterstock

Nedavno poskupljenje taksi prevoza u Beogradu kod većine građana izazvalo je negativne reakcije. Komentari koji se mogu čuti su različiti, ali onaj koji se izdvaja odnosi se na to što je taksi sve skuplji, a – nema ga, tj. građani ne mogu da dođu do vozila, a da ne čekaju po pola sata i duže. Zašto se ovo dešava, za naš portal objasnio je Zoran Petković (64), taksista koji je na beogradskim ulicama još od 1986. godine.

Kako kaže, postoji nekoliko razloga, a prvi je taj što bi trebalo da postoji više žutih traka.

“Treba da imamo izdvojen saobraćaj jer smo u rangu sa autobusima, trolejbusima, tramvajima. Morali bismo da imamo nekakvo prvenstvo, a grad ima previše automobila za ovu prohodnost ulica”, navodi Zoran za naš portal.

Pročitajte još:

Drugi problem je, dodaje naš sagovornik, nepostojanje pametnih semafora koje je gradska vlast trebalo da postavi pre oko godinu dana, a koji bi povećali frekvenciju saobraćaja koji bi onda i brže funkcionisao.

“Treća stvar je potpuno nerazumevanje taksi službe i uopšte saobraćaja sa putničkim automobilima. Vlast stalno nešto menja, ima neke ideje, a pritom taksi u Srbiji postoji 100 godina. Pa mi koji dugo radimo imamo iskustva, mogli bismo da popričamo sa nekim…”, dodaje Zoran.

“Mene stranci često pitaju zašto kod nas samo stari ljudi voze taksi, ja se šalim pa im kažem ‘zato što jedino mi imamo nerve da vozimo’. Vrlo malo mladih se prima ali to je jer je to neregulisano, ne daju nam licence i tako dalje. Gomila problema.”

Takođe, pošto su svi taksisti samostalni preduzetnici, niko nema obavezu što se tiče broja sati koje moraju da rade, ali to, tvrdi Zoran, niko ne bi ni želeo da menja.

“U nekim zemljama je to drugačije organizovano, Grčkoj, Nemačkoj, ali to su ljudi koji rade kod gazdi, a ovde je svako za sebe u okviru nekih udruženja”, smatra naš sagovornik.

„Poskupljenje neće mnogo promeniti, ali svakako znači“

Podsetimo, 13. decembra doneto je rešenje kojim su taksi usluge na teritoriji Grada Beograda poskupele, drugi put ove godine. Tako sada start košta 270 dinara, kilometar u prvoj tarifi 96 dinara, u drugoj 125, a u trećoj 192 dinara. Čekanje po času košta 1.200 dinara.

Zoran, koji je već decenijama na beogradskim ulicama, kaže da ovo poskupljenje, ako se uzmu u obzir cene goriva i inflacija, neće ništa mnogo promeniti. Ipak, kaže da svako poskupljenje taksistima znači.

Foto:Privatna arhiva

“Ukupno poskupljenje se gleda kada se uzmu u obzir sve tri stavke (start, kilometar i čekanje), pa se izvuče prosek. U ovoj promeni, najveći akcenat je na poskupljenju čekanja. Nama to odgovara jer će vreme provedeno u taksiju više da vredi. Kada vozilo stoji, uključi se tajmer i tako se obračunava vreme čekanja. Nije isto kada vas na istoj relaciji neko vozi 10 minuta i kada vas vozi pola sata”, objašnjava naš sagovornik.

Ističe da ni prošlo poskupljenje naizgled nije bilo veliko, ali kada se gledalo na mesečnom nivou, nije bilo malo.

“Sećam se kada sam prvih dana nakon poskupljenja pravio neka poređenja, činilo se da po vožnji nije bila nešto mnogo veća zarada. Ali to u toku dana bude 1.000 dinara više, to nije malo na isti broj vožnji, naročito kada se pogleda zarada na mesečnom nivou”, iskren je Zoran.

Najinteresantniji kontrast i Branka Katić

Zoran je za naš portal otkrio i koje iskustvo mu je u dosadašnjoj karijeri bilo najinteresantnije.

Budući da je u direktnom kontaktu sa ljudima svakog dana, imao je priliku da upozna razne profile ličnosti. Jedan događaj sa početka karijere mu je ostao u sećanju.

“Vozio sam profesorku Ranku Kujić, koja je bila britanski akademik. Ona je tad već bila pred penzijom, a ja sam još bio mlad. Ušla je u taksi sa ogromnim crvenim šeširom i bila je jako prijatna i materinski nastrojena. Kada sam završio njenu vožnju, 50 metara kasnije zaustavila me je druga žena. Nju sam vozio do restorana Žagubica, to je današnji Tramvaj. Rekla mi je da ne stanem baš ispred restorana jer će njena koleginica pomisliti da ima mnogo para čim se vozi taksijem, a inače je zaposlena u wc-u. Taj kontrast u samo 50 metara mi je bio neverovatan”, kaže Zoran.

A kako kaže, vožnja sa glumicom Brankom Katić je van konkurencije.

Inače, ove godine se obeležava 100. godišnjica od osnivanja taksi službe u Beogradu.

BONUS VIDEO U Čačku poslednja dva meseca traje rat cenama medju taksi udruženjima

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare