Železnički transport, Foto: Promo

Od početka pandemije koronavirusa ukazivalo se da će se privredni pad Kine odraziti na ceo svet - što zbog zaustavljanja lanaca proizvodnje u pojedinim delovima Kine, ali i smanjenja proizvodnje u državama koje su kineske delove koristile kao sirovine. Kada je reč o troškovima avio prevoza iz Kine, oni su se, u jeku epidemije koronavirusa povećali i do pet puta, usled otkazivanja putničkih letova, ali je situacija već tokom leta, prema rečima Nebojše Đekića, direktora prodaje i razvoja firme "Cargo-partner" u Srbiji, lagano počela da se stabilizuje.

Do porasta cene transporta robe iz Kine došlo je iz više razloga, a najviše usled otkazivanja putničkih letova širom sveta.

Zbog otkazivanja putničkih letova u periodu vanrednog stanja u Srbiji,  kako ukazuje Nebojša Đekić, teretni avioni su bili preopterećeni PPE opremom (ličnom zaštitnom opremom), što je povećalo cene avionskog prevoza.

„Naravno, njihov prevoz je imao veći prioritet i pošiljaoci PPE opreme su mogli da priušte veće stope transporta. Pored toga, tranzitno vreme do krajnjeg kupca  produženo je zbog novih carinskih postupaka, koji su uvedeni zbog pandemije, a koji podrazumevaju pojačanu kontrolu na granicama. I ovde je PPE oprema tretirana sa prioritetom. Mnoge pošiljke su, takođe, kasnile zbog pretovara ili nedovoljno raspoloživog broja kamiona“, naveo je Đekić.

Nebojša Đekić Foto: Sasha5/Promo

On je naveo primer Aliexpressa.

„U principu, ako kupac ne dobije naručenu robu u obećanom roku, može zatražiti povrat novca. Da bi to izbegli, prodavci na Aliexpressu su odlučili da plaćaju veće cene shippinga, kako bi im roba bila brže isporučena. Posledično, krajnji kupac je snosio te uvećane troškove. U početku, kada još nije bilo dovoljno informacija o virusu, neki su se brinuli da će se zaraziti koronom ako naruče robu iz Kine. Zbog toga neki kineski prodavci nisu imali dovoljno narudžbina kako bi popunili rezervisan transportni prostor, što je rezultovalo uvećanjem cene transporta po jedinici proizvoda. U ovakvim situacijama treba se poneti odgovorno prema korisnicima“, smatra Đekić.

Kako ističe, transport iz Kine ka Evropi radi i funkcionisao je sve vreme, međutim, kako su tokom vanrednog stanja okolnosti postale daleko izazovnije, došlo je do značajnih kašnjenja.

Pretvarali putničke u kargo avione

„Otkazivanje putničkih letova usled kovid 19 krize doveo je do naglog pada transportnih kapaciteta. U normalnim okolnostima, veliki procenat avio pošiljaka, pored teretnih, transportuje se i putničkim avionima. Kada su putnički letovi otkazani, avio kompanije su morale da pronađu alternativne načine kako bi prevezle robu“, objašnjava Nebojsa Đekić.

Kako navodi, nekoliko avio kompanija pribeglo je pretvaranju putničkih u kargo avione,  npr.  pakovanjem tereta na putnička sedišta.

Za veoma hitne pošiljke, avio kompanije mogu da organizuju i čarter letove. Istovremeno, mnogi pomorski prevoznici drastično su redukovali frekventnost polazaka kao reakciju na smanjenje proizvodnje u Kini, uzrokovanu padom tražnje. Nakon što je proizvodnja opet pokrenuta, došlo je do zadržavanja mnogih  kontejnera u lukama. Ovo je, takođe, dovelo do neravnoteže u opremi.

Usled smanjenja izvoza iz  Evrope, kineske luke suočene su sa nedostatkom praznih kontejnera. Uporedo sa otkazanim polascima, pomorski prevoznici  prešli su na sporije rute kako bi dodatno smanjili troškove. Tokom leta su mnogi prevoznici preusmeravali pošiljke iz Azije ka Evropi oko Afrike, kako bi uštedeli na tranzitnim taksama Sueckog kanala. Dakle, zbog nižih troškova goriva, njima je  isplativije da potroše više goriva i time i izbegnu visoke tranzitne takse Sueckog kanala.

„To znači da transporti iz Azije ka severnim lukama Evrope traju od sedam do 10 dana duže nego obično. Iz tih razloga, transportne kompanije i njihovi partneri tragali su za vremenski i troškovno efikasnim alternativama, ukoliko bi im samo produženje transportnog vremena bilo neprihvatljivo“, navodi sagovornik Nova.rs.

Novi put svile

Železnički transport, Foto: Promo

„Pored čarter letova za vremenski kritične pošiljke, pružamo i mnoštvo rešenja za železnički saobraćaj između Kine i Evrope preko Novog puta svile. Železnički saobraćaj je ostao prilično pouzdana opcija tokom krize izazvane koronavirusom i predstavlja stabilnu alternativu tokom zatvorenih graničnih prelaza. Prikladan je za okolinu i nudi znatno brže tranzitno vreme od pomorskog transporta i mnogi naši kupci su poslednjih meseci iskoristili ovu alternativu“, objasnio je Nebojša Đekić.

Za razliku od sitnih narudžbina za robu koju uglavnom kupuju građani preko kineskih sajtova, ovdašnja preduzeća iz Kine uvoze robu iz raznih industrija, uključujući  automobilsku i industriju rezervnih delova, visoku tehnologiju , elektroniku kao i modu.

Tokom epidemije  drastično se povećala potreba za uvozom zdravstvene zaštite, lekova i PPE opreme iz Azije.

Šta stiže na koji način

U zavisnosti od vrste, roba stiže raznim vidovima transporta.

„Pomorskim ili železničkim transportom stižu sirovine i roba namenjena za dalju proizvodnju, kao i roba široke potrošnje za koju je duže tranzitno vreme prihvatljivo. Savremeni alati za praćenje i oprema čine ove vidove transporta pogodnim, npr. za namirnice za koje je bitno održavanje temperaturnog režima u toku transporta brodom ili za osetljivu, visoko-tehnološku opremu železnicom“, navodi Nebojša Đekić.

Avio saobraćaj je osim za hitne pošiljke, najpogodniji za osetljivu, kao i robu visoke vrednosti ili npr. prevoz kućnih ljubimaca.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar