Foto:Aleksandra Petrović/Nova.rs

Zaposleni u kragujevačkoj fabrici "Fiat Plastic", koja proizvodi plastične branike za model 500L, već dve nedelje su u štrajku upozorenja, jer ne žele da potpišu ponuđeni kolektivni ugovor, kojim bi se odrekli zakonskog i ustavnog prava na štrajk. Oni tokom rada, obustavljaju proizvodnju na zakonskih sat vremena, a u štrajkačkim zahtevima traže i poništavanje Pravilnika o radu, koji je menadžment jednostrano potpisao, bez znanja Sindikata. Spornim Pravilnikom, zaposlenima je umanjen regres za polovinu dosadašnjeg iznosa, a najavljuju da će, ukoliko im ne budu ispunjeni zahtevi, stupiti u totalnu obustavu proizvodnje.

Za dve nedelje, koliko su zaposleni u Fiat Plastic-u u štrajku upozorenja, u Samostalni sindikat te fabrike, nije stigao poziv menadžmenta za pregovore. Dobili su ga, kažu, tek juče, kada su najavili da će održati
konferenciju za novinare.

„Verovatno su mislili da ćemo odustati od izlaska u javnost“ rekao je predsednik štrajkačkog odbora Zoran Miljković, na konferenciji, koja je održana u najavljenom terminu. On je ponovio da zaposleni ne pristaju na „sramne i katastrofalne“ stavke Kolektivnog ugovora, koje zabranjuju štrajk u fabrici, ocenjujući da bi potpisivanje takvog ugovora bilo „ponižavajuće za svakog radnika“.

Foto:Aleksandra Petrović/Nova.rs

Samostalni sindikat je podsetio, da je „prvi menadžer Fiata“, bez konsultacija sa reprezentativnim sindikatom, 17. decembra prošle godine, jednostrano potpisao izmenjeni Pravilnik o radu, kojim se zaposlenima za 50 odsto umanjuje regres za korišćenje godišnjeg odmora.

Ističu da će im na taj način biti umanjene mesečne zarade za oko 3.000 dinara, što je , ocenjuju u sindikatu, veliki udar na „ionako mizerne plate“.

„Naše zarade su u rangu kasirke u prodavnici i to kada radimo u punom kapacitetu. Sa umanjenjem za dane kada smo na prinudnom odmoru i sada sa ovim smanjenjem regresa, svakom radniku će biti umanjena zarada od 13 do 15 hiljada dinara, a to je veliki udar za svakoga od od nas“ rekao je predsednik štrajkačkog odbora Zoran Miljković, uz opasku da „svuda u svetu plate u autoindustriji ‘vuku’ prosek, dok je u Srbiji ta plata drastično ispod proseka“.

Foto:Predrag Petrović

„Ne tražimo povećanje, već naše ‘stare’ plate“

U sindikatu napominju, da svojim štrajkom ne traže nikakvo povećanje zarade, već samo da se plate vrate „na staro“, odnosno na uslove za koje su se izborili u prethodnom štrajku 2018. godine, koji je takođe organizovan zbog odbijanja kolektivnog ugovora.

Pojašnjavaju da ni tada menadžementu „nije prošla“ ideja o zabrani štrajka, te da je kao kompromisno rešenje sastavljen Pravilnik o radu, kojim su zaposleni bili zadovoljni.

Oni postavljaju pitanje svom menadžmentu, da li su i sindikatima u Torinu ponudili kolektivni ugovor koji zabranjuje štrajk.

„Uzimaju nam hleb iz usta, pogotovo u vreme pandemije. Mnogi radnici su se zarazili, u izolaciji su , leče se kući. Menadžement sada koristi ovu epidemiološku situaciju da opravda smanjenje zarada zbog navodnih gubitaka u proizvodnji“ rekao je Miljković, dodajući da je fabrika „uredno“ koristila ekonomske mere Vlade Srbije tokom pandemije, kao i „sve moguće državne subvencije“.

Foto:Predrag Petrović

U štrajkačkom odboru su istakli da radnici imaju podršku svih šefova i tim lidera, koji su se, kako kažu, odmah po pokretanju štrajka učlanili u sindikat i stupili u jednočasovnu obustavu proizvodnje, zajedno sa
ostalim radnicima.

Menadžment Fiat Plastic-a, zakazao je pregovore sa sindikatom za 29. januar, a predstavnici štrajkačkog odbora napominju da „ni za milimetar“ neće odstupiti od svojih štrajkaških zahteva. Oni traže poništavanje jednostrano potpisanog Pravilnika o radu, kao i izjednačavanje naknade iznosa za dane prinudnog odsustva, sa zaposlenima u Fiat Chrysler Srbija (FCA), čiji radnici imaju 65 odsto od osnovice zarade, dok se radnicima u Fiat Plastic- u isplaćuje 60 odsto za neradne dane.

Ukoliko im ne budu ispunjeni zahtevi, najavljuju da će u potpunosti obustaviti proizvodnju plastičnih branika za model Fiat 500L.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare