Foto: Predrag Petrović

Kragujevačka fabrika Fijat Krajsler Automobili Srbija (FCA) ove nedelje je ponovo pokrenula proizvodnju posle višenedeljnog plaćenog odsustva i kolektivnog odmora, a od početka godine u fabrici je bilo tek 35 radnih dana, potvrđeno je našem portalu u sindikatu "Nezavisnost". Zaposleni i sindikati ne raspolažu podacima koliko će još radnih dana imati do kraja godine, a sve glasnije izražavaju i zabrinutost za budućnost automobilske industrije u Kragujevcu.

Epidemija koronavirusa usporila je ionako uzdrmanu proizvodnju automobila u Kragujevcu, navode u sindikatu „Nezavisnost“ za naš portal. Predsednik tog sindikata Zoran Stanić objašnjava da se u fabrici već devet godina proizvodi model 500L koji je „prilično zastareo“ i za kojim je sve manja potražnja na svetskom tržištu.

Zbog toga ocenjuje da bi dolazak novog modela oporavio kragujevački Fijat i vratio optimizam među zaposlene.

„Mi u fabrici nemamo nikakva konkretna saznanja o budućnosti i sigurnosti naših radnih mesta“, kaže Stanić, dodajući da iz menadžmenta informacije dobijaju „na kašičicu“.

Foto: Predrag Petrović

On navodi da se rukovodstvo Fijata oglašava samo u vezi sa obustavljanjem ili pokretanjem proizvodnje posle plaćenog odsustva, a, kako kaže, te informacije, pre zvaničnog obraćanja menadžmenta, uglavnom nezvanično saznaju od dobavljača, koje Fijat obaveštava pre svojih zaposlenih.

„Prema Kolektivnom ugovoru poslodavac je obavezan da obavesti sve radnike o vitalnim pitanjima za rad fabrike, ali je to izostalo. I sindikati i zaposleni imaju pravo da znaju kakvi su planovi o proizvodnji i budućnosti fabrike, ali nažalost, mi to ne znamo. Ne znamo ni da li će se u Kragujevcu proizvoditi novi model, jer je sve u domenu nagađanja“ kaže Stanić.

On navodi da je tokom prošle godine sa proizvodnih traka sišlo oko 40.000 automobila Fijat 500L, a da je za ovu godinu obim proizvodnje „daleko manji“. Objašnjava da je razlog za smanjenje proizvodnje manja potražnja za modelom koji je zastareo, ali i slabija kupovna moć građana zbog pandemije i nestabilnog tržišta u automobilskoj industriji.

Radnici napuštaju Fijat i odlaze u druge fabrike

U sindikatu „Nezavisnost“ izražavaju zabrinutost zbog sve većeg broja zaposlenih, koji u potrazi za bolje plaćenim i sigurnijim poslovima napuštaju Fijatovu fabriku. Stanić navodi da je to trend koji je prisutan poslednjih nekoliko godina i da su među prvima fabriku napustili „vrhunski stručnjaci“, a u skorije vreme, sve češće odlaze i radnici iz proiozvodnje.

On je sumnjičav i u vezi sa spajanjem Fijata i Pežoa, koje bi trebalo da bude završeno do kraja godine, dodajući da boljitak u kragujevačkoj fabrici neće doći „preko noći“.

„Iako bismo dobili novi model, taj posao ne bi imao ko da iznese, jer su stručnjaci napustili fabriku“ , strahuje Stanić.

„Kada je Fijat pokrenuo proizvodnju, izabrao je najbolje stručnjake iz cele Srbije i slao ih na obuku u Italiju. Ti ljudi su imali ugovore na dve godine, ali kako je kome isticao ugovor, tako su napuštali fabriku, tako da se sada plašim da ukoliko dođe novi model, mi nećemo imati adekvatan kadar. Lako je naći radnika za ‘liniju’, ali ne i kvalitetnog stručnjaka“ pribojava se Stanić.

Njega zabrinjava i što proizvodni radnici napuštaju fabriku, a prema nezvaničnim saznanjima do kojih je došao, samo u avgustu iz Fijata je dobrovoljno otišlo oko 20 ljudi.

Država kao manjinski vlasnik pomaže Fijatu

Nije tajna da Fijat dobija državne subvencije, ali o novčanoj pomoći i državnim davanjima kragujevačkoj fabrici niko ne želi da govori.

Nema sumnje da će i u godini pandemije ova fabrika dobiti „finansijsku infuziju“ s obzirom na to, da je i u prethodnim godinama kada se Fijat nalazio u mnogo boljoj situaciji dobijao državnu pomoć.

Prema podacima objavljenim na sajtu Agencije za privredne registre (APR), Fijat je tokom 2019. godine po osnovu državnih subvencija imao prihode od gotovo dve i po milijarde dinara, što je oko 21 milion evra.

Od početka godine proizvedeno oko 14.000 automobila

U Fijatovim sindikatima nemaju informacije koliko će automobila biti proizvedeno do kraja 2020. godine, niti imaju ovlašćenja da saopštavaju koliki je obim proizvodnje bio od početka godine. Međutim, ako se uzme u obzir da se u javnosti često spominjalo da su dnevni kapaciteti kragujevačke fabrike oko 400 vozila, gruba računica pokazuje da je za 35 radnih dana sa montažnih traka, od početka godine sišlo oko 14.000 vozila.

U Samostalnom sindikatu FCA za naš portal su potvrdili da se u Fijatu radi „planirana proizvodnja“, te da zbog toga nemaju podatke koliko će vozila napraviti do kraja godine.

„Fijat ne pravi vozila koja ‘lageruje’, već isključivo prema porudžbinama naših domaćih i inostranih kupaca. Na osnovu tih porudžbina prave se planovi prema dobavljačima i organizuje rad u fabrici“ kratko je objasnio Nebojša Mandarić, zamenik predsednika Samostalnog sindikata FCA.

Radnici Fijata su od početka pandemije gotovo sve vreme proveli na plaćenom odsustvu, uz kratkotrajno pokretanje proizvodnje u julu, posle čega su koristili kolektivni godišnji odmor. Tokom odsustva radnici su primali 65 odsto zarade, a menadžment je po isteku zakonom dozvoljenih 45 neradnih dana, od Vlade Srbije početkom maja zatražio i dobio dodatnih 80 dana plaćenog odsustva, koje radnici mogu da iskoriste do kraja septembra.

Smanjenje obima proizvodnje automobila u Kragujevcu izazvano pandemijom i usklađivanjem sa potražnjom na svetskom tržištu dovelo je i do pada Fijata na lestvici najvećih izvoznika u Srbiji.

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku o spoljnotrgovinskoj razmeni u prvih šest meseci 2020.godine, Fijat se nalazi na četvrtom mestu, dok je u istom periodu prošle godine držao drugu poziciju najvećih srpskih izvoznika Srbije.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare