Foto:Vesna Lalić

"Er Srbija" danas obeležava sedam godina od kada je 26. oktobra 2013. avion pod imenom "Novak Đoković" poleteo iz Beograda za Abu Dabi. Kako je saopštila komPanija, putnici na letovima nacionalnog avio prevoznika danas dobijaju "dobro poznatu i omiljenu poslasticu 'Er Srbije' – tradicionalnu srpsku orasnicu".

Nacionalni avio-prevoznik svoj sedmi rođendan pod ovim imenom, proslavlja, kako je najavljeno, uz – orasnicu.

Da se slavi uz poklon-orasnicu ne čudi s obzirom da već više od dve godine na letovima „Er Srbije“ nema besplatnih obroka, ni pića.

A na samim počecima, kada su avionima kompanije koju je Srbija osnovala zajedno sa „Etihadom“ davana imena poznatih građana, kompanija se upravo hvalila – bogatim menijem u oblacima: od šopske salate, musake i junećeg gulaša u ekonomskoj klasi, do roštilja i bifteka u biznis klasi. Uz sve to postojali su i posebni jelovnici za putnike koji moraju da se pridržavaju posebnih režima ishrane.

Nedugo potom, putnici, doduše u biznis klasi, dobili su mogućnost da obroke jedu iz keramičkih posuda, metalnim escajgom i piće ispijaju iz staklenih čaša.

Od marta 2018. putnike na letovima „Er Srbije“, putnici u ekonomskoj klasi dobijali su, najčešće – vodu u plastičnoj čaši. Za sve drugo morali su da doplate. Tada su već zaživele nove tarife i tri različite vrste karata u ekonomskoj klasi, a „Er Srbija“ praktično postala jedna vrsta „loukost“ kompanije.

Kako je siromašio meni, tako se urušavalo i finansijsko stanje „Er Srbije“.

Vraćanje kredita

„Er Srbija“ , koja je u vlasništvu Republike Srbije 51 odsto, dok je 49 odsto u rukama „Etihaad ervejsa“ danas deli sudbinu svih avio-kompanija – pandemija koronavirusa nanela je velike štete avio-saobraćaju.

Procene su da će štete u aviosaobraćaju Srbije do kraja godine dostići blizu 200 miliona evra  i da, prema informacijama iz resornog ministarstva, „nema sumnje da će država pomoći„.

To još nije učinjeno, bar ne očigledno, s obzirom da je nedavno obelodanjeno da je „Er Srbija“ samostalno vratila kredit koji je zajmila od Etihadove kćerka-firme.

Koliko je kada davano

Podsetimo – država je Er Srbiji isplatila najmanje 200 miliona evra u periodu 2014-2018, o čemu svedoče finansijski izveštaji kompanije, dok je tada državni aerodrom „Nikola Tesla“ nacionalnom avioprevozniku otpisao 67 miliona evra potraživanja od 2013. do 2015. godine.

Ostaje nepoznato koliko je „Er Srbija“ uštedela na gorivu za koje je tražila povlašćenu cenu od NIS-a, kao i koliko je „Etihad“ naplatio srpskom prevozniku lizing aviona i posada, kao i održavanje letelica.

Kompanija je zajmila i tri kredita – dva, uzeta od ćerke firme Etihada, ukupne vrednosti 120,5 miliona dolara sa izuzetno visokim kamatama.

Rođendan u specifičnim okolnostima

„Er Srbija već sedam godina predstavlja glavni oslonac razvoju turizma u zemlji i doprinosi dinamičnom rastu avio-saobraćaja, povezanosti u regionu i jačanju nacionalnog brenda.

Rođendan dočekujemo u specifičnim okolnostima, imajući u vidu da je u toku najveća globalna kriza avio-saobraćaja u novijoj istoriji. Svesni smo da nam predstoje izazovna vremena.

Ipak, uveren sam da ćemo brzim adaptiranjem na promene, promišljenim raspolaganjem resursima, konstantnim uvođenjem inovacija i, pre svega, posvećenim radom i zalaganjem naših zaposlenih uspeti da trenutne izazove pretvorimo u gorivo koje naše motore pokreće napred punom parom,“ izjavio je generalni direktor „Er Srbije“ Dankan Nejsmit, povodom godišnjice.

Jedan, koji je dospeo na naplatu u septembru – Er Srbija je, prema zvaničnim informacijama – samostalno namirila. Reč je o oko 58 miliona dolara. Drugi dospeva na naplatu iduće godine.

Treći kredit vredan je 40 miliona dolara, i takođe je pozajmica „Etihada“, koju je nacionalni prevoznik UAE pretvorio u vlasništvo od 49 odsto u Er Srbiji.

Foto:Shutterstock/Dimitrije Ostojic

Prema odredbama Ugovora o strateškom partnerstvu između Republike Srbije i Etihad Airwaysa, država je trebalo da prestane sa bespovratnim davanjima nacionalnom avio prevozniku još 2016. godine, ali to se nije desilo.

Pravdajući isplate iz budžeta na račun Er Srbije u 2017. i 2018. godini, ukupne vrednosti od oko 41,6 miliona evra (u obe godine po nešto manje od 21 miliona evra), ministar finansija Siniša Mali i premijerka Ana Brnabić navodili su da se radi o isplatama na ime starog duga Jat Airways.

Te isplate se u bilanima kompanije vode kao prihod. A, bez njih proizlazi da „Er Srbija“ od osnivanja posluje sa debelim gubitkom.

Dotacije 2019: 2,4 milijarde dinara

„Er Srbija“ je tokom 2019. godine, prema zvaničnim završnim računima, imala dobit od 1,12 milijardi dinara. Istovremeno je, na ime subvencija, donacija, dotacija i premija knjižila duplo veći prihod – 2,4 milijarde dinara.

Isto je bilo i godinu pre – u 2018. zabeležen je profit od 1,44 milijarde dinara, uz isti iznos subvencija – 2,4 milijarde dinara. Iz ovoga proizilazi da je kompanija „u plusu“ zahvaljujući – dotacijama…

Da li će država ubrzo ući u dokapitalizaciju „Er Srbije“, što joj je omogućeno nedavno usvojenom uredbom – ostaje da se vidi.

Za sada, „Er Srbija“ ispunjava sve kriterijume koje je država propisala za ovu vrstu pomoći, koja se odnosi na „otklanjanje poremećaja u privredi prouzrokovanih epidemijom zarazne bolesti kovid 19“.

SSP: Etihad s pravom slavi godišnjicu

„‘Etihad’ je ušao u posao sa državom Srbijom bez ikakvog rizika, samo sa pozajmicom od 36 miliona evra, a zaradio najmanje 100 miliona evra u proteklih sedam godina. Istovremeno, Srbiju je zajednička firma koštala 500 miliona evra – uložili smo imovinu vrednu najmanje 75 miliona evra, preuzeli dugove vredne 200 miliona evra i dali direktne subvencije od 225 miliona evra“, saopštila je Stranka slobode i pravde.

„Zbog permanentnog negativnog poslovanja, ‘Er Srbija’ je za sedam godina nagomilala novi dug od 400 miliona evra, koji će u celosti finansirati samo srpska strana. Zato Etihad danas sa pravom slavi godišnjicu ovog lukrativnog aranžmana, dok će Srbiju Vučićev ‘posao veka’ koštati milijardu evra, nakon što pokrijemo i gubitak 2020. godine“, saopštio je SSP.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar