Foto:shutterstock; promo

Srpski ekonomisti saglasni su da bi ulazak četvrtog operatera na tržište mobilne telefonije doprineo većoj konkurenciji a izjavu ministarke za telekomunikacije Tatjane Matić o tome da su tri mobilna operatera dovoljna Srbiji ocenjuju kao paušalnu.

Ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić nedavno je navela kako su tri operatera mobilne telefonije u Srbiji dovoljna za naše tržište, a što je odmah izazvalo i reakciju SBB-a koji je ocenio da im je ministarka na taj način „nametnula ulogu nepoželjnog investitora“.

Naši sagovornici saglasni su da ne treba ograničavati tržište mobilne telefonije već da na njemu treba da bude što više kompanija kako bi i konkurencija bila veća. To, po njihovim ocenama, vodi i boljim ponudama i cenama za građane.

Ne bi bilo mnogo ni da ih je pet

Ekonomista Ljubomir Madžar za „Novu“ ocenjuje da bi situacija na tržištu mobilne telefonije u Srbiji mogla da bude utoliko bolja ukoliko bi na njemu bio veći broj aktera.

Što je više aktera, to je tržište bliže idealu potpune konkurencije, poručuje Madžar za naš portal.

Upravo zato država bi trebalo da se potrudi da bude što veći broj igrača na tržištu – stavljanje prepreka za nastup SBB suprotno je od onog što bi trebalo da radi, smatra ekonomista.

„Veća konkurencija znači niže cene ili bar sporije rastuće cene. Druga stvar je poboljšanje kvaliteta jer firme konkurišu i svojim kvalitetom, treća stvar je da veći broj akter na tržištu znači širi opseg raznih informacija, a to je dobro za javnost“, poručuje Madžar.

Ljubomir Madžar Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

Povratak na monopol?

U ovoj oceni saglasan je i ekonomista i konsultant za strana ulaganja Milan Kovačević koji ne zna kako je ministarka Matić došla do tog zaključka. Da bi razvili konkurenciju ne treba onda ograničavati ulazak drugih u pružanju usluga iste vrste, ocenio je Kovačević za „Novu“.

U situaciji razvijene konkurencije ponuđači se trude da obore cene i naprave povoljnije uslove za same građane, stav je našeg sagovornika.

„Mislim da je prilično promašena izjava ministarke Matić i očito se radi o nečemu sasvim drugom, da iz nekog razloga neko želi da odredi ko će biti, a ko neće biti za to“, kaže Kovačević.

On je podsetio i na početak razvoja tržišta mobilne telefonije u Srbiji kada je bio jedan operater i kada su cene bile, kako navodi, ogromne.

Srbija 13. u Evropi po cenama „mobilnog“ gigabajta

Urednik portala „Nova ekonomija“ Mateja Agatonović je naveo da je prema podacima konsultantske kompanije, Srbija na 13. mestu po prosečnoj ceni gigabajta u mobilnom saobraćaju u Evropi (računajući od 39 država).

„Ispred nas su zemlje sa uporedivim BDP po glavi stanovnika, kao što su Severna Makedonija ili Belorusija, ali i znatno bogatije države, poput Italije, Francuske, Danske, Austrije…“, kaže Agatonović.

„Mi smo prvo imali monopol Mobtela i imali smo ogromne cifre da plaćamo, onda je Telekom počeo da se bavi mobilnom telefonijom i na taj način je prestao monopol, pa je došao duopol i cene su odmah posle toga kod nas postale povoljnije. Mislim da je to sasvim logično i da je to prosto i ekonomska teorija dokazala. Ako hoćete da se trude oni koji pružaju neke usluge onda im treba pustiti konkurenciju, ali ako je monopol, duopol ili mali broj operatera – onda postoje mogućnosti da se oni dogovaraju o cenama“, navodi Kovačević.

Upitan da li na takav način država vrši opstrukciju SBB na srpskom tržištu, Kovačević navodi da je u Srbiji veliki broj odluka države „u funkciji očuvanja položaja postojeće vlasti“.

Milan Kovačević Foto:N1

Neobične transkacije Telekoma

Advokat Rodoljub Šabić je za „Novu“ ocenio izjavu imnistarke kao „paušalnu“ i dodao da bi takve navode trebalo potkrepiti ozbiljnom argumentovanom analizom. Šabić ističe da smo poslednjih nekoliko godina svedoci, kako kaže, neobičnih akcija Telekoma Srbije na polju telekomunikacija.

„Koliko juče, bili smo svedoci one transakcije između Telekoma Srbije i Pošte vezano za preuzimanje Pošta NET-a koje je potpuno netransparentno i to još za nepoznatu cenu, a i direktorima obe firme nije jasno šta je ko kupio, a šta ko prodao. To je sve ispod ozbiljnog nivoa. Iznad svega stoji sumnja da zapravo se tu malo zasniva na principima slobodne ekonomije i konkurencije. Sve to snažno asocira na jednu intervenciju vlasti u smeru i da to ne bi trebalo da radi“, podseća Šabić.

Rodoljub Šabić Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Naš sagovornik kaže da država treba da stvara prostora za veću konkurenciju na tržištu mobilne telefonije, a ne da ograničava pristup nekom operateru koji bi mogao da svojim prisustvom dovede do situacije povoljnije za potrošače i građane.

EKONOMSKA ABECEDA – DA VLADA NAUČI

1. Veća konkurencija – niže cene
2. Veća konkurencija – bolji kvalitet mreže
3. Veća konkurencija – veća transparentnost firmi

Bonus video – Ksenija Bulatović, direktorka prodaje SBB

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare