Gotovo da nema auto-puta u Srbiji čija izgradnja poslednjih nekoliko godina nije drastično poskupela. Najekstremniji primer jeste Moravski koridor, čija je cena povećana za oko 1,1 milijardu evra u odnosu na prvu projekciju. Kao glavni "idejni tvorac" gotovo svih projekata neretko se predstavljao Aleksandar Vučić, koji je drastične skokove u cenama povremeno pravda poskupljenjem građevinskog materijala.
Jedan od poslednjh primera saobraćajnice kojima ekstremno poskupi cena jeste auto-put od Novog Pazara do Sarajeva. Iako njegova gradnja praktično nije ni počela, a vrednost radova je za samo nekoliko godina uvećana za najmanje 200 miliona evra.
Po ustaljenom receptu svaki projekat koji je najavljivan, za sobom je vukao vrednost koja se uvećavala, a spisak takvih „poduhvata“ prilično je dug.
Da je obećanje predsednika Srbije Aleksandara Vučića iz 2019. bilo ispunjeno, ove godine bi se uveliko vozili auto-putem od Novog Pazara do Sarajeva.
Osim što se to nije dogodilo, upadljivo je i da je vrednost ovog projekta za samo tri godine drastično porasla. Toliko je prošlo od prve predsednikove projekcije da će projekat koštati 830 miliona evra do poslednje da će biti čak 1,08 miljardi evra. Cena je menjana čak četiri puta.
Radovi kasne i ne nazire se kada bi ova saobraćajnica mogla biti gotova.
Autoput Pojate – Preljina, poznat i kao Moravski koridor, u dužini od 112,3 kilometra najavljen je kao prvi “digitalni put” u Srbiji koji će celom dužinom imati postavljene stubove za 4G i 5G mrežu.
Radovi su počeli 2019. godine i kako je najavljeno trebalo je da budu završeni za četiri godine, ali konačno spajanje ta dva mesta i dalje se ne nazire.
I ne samo što su probijeni rokovi, već je i cena očigledno drastično uvećana.
Prvobitna projekcija koju je saopštio Vučić, bila je 745 miliona evra. Međutim, od početka radova ovaj koridor je opterećen sa tri kredita – u iznosima od 431 milion evra, 500 miliona i treći od 700 miliona evra.
Plan za izgradnju autoputa Pojate – Preljina postojao je i pre dolaska SNS na vlast, a 2012. godine tadašnja ministarka regionalnog razvoja Verica Kalananović, izjavila je da procenjena vrednost iznosi 4,7 miliona evra po kilometru, što je u konačnom zbiru oko 500 miliona evra.
Brza saobraćajnica koja će od Sombora do Kikinde povezivati granične prelaze sa Mađarskom i Rumunijom, najavljena je još 2019. godine, a put je trebalo da bude završen polovinom 2024. Međutim, kamen temeljac položen je tek uoči izbora 17. decembra, a novi rok za završetak radova je 2028. godina.
Uz novi rok, saopštena je i nova cena radova, koja je od prvobitnih 430 miliona evra, uvećana za čak 1,1 milijardu evra. Procene su da će građani Srbije, izgradnju 175 kilometara brze saobraćajnice platiti više od 1,5 milijardi evra.
Glavni izvođač radova na ovoj saobraćajnici je kineska kompanija “China Construction Eighth Enginering Division”, za koju je vlast saopštila da joj je ovo “prvi posao u Srbiji”.
Ovaj autoput biće dugačak 105,4 kilometra, a radove takođe izvode Kinezi, ali iz kompanije “Šandong”.
I njega je pratilo odlaganje početka radova, koje je prvo bilo najavljeno za 2019, pa za 2020, zatim 2021, onda za februar 2022, da bi zvanično izgradnja startovala baš pred decembarske izbore.
Odlaganje radova iz godine u godinu, pratilo je “poskupljenje” finalnog proizvoda. Tako je 2019. godine Aleksandar Vučić saopštio da će auto put od Beograda do Novog Sada preko Zrenjanina koštati 530 miliona evra.
Sledeće godine je tadašnja ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović najavila da su radovi uvećani na 600 miliona evra, da bi krajem 2021. ministar Tomislav Momirović saopšto da će put koštati “oko milijardu evra”.
Kineska kompanija “Šandong” koja gradi ovaj autoput, posao je dobila bez tendera.
Izgradnja puta koji će povezivati Novi Sad, Irig i Rumu počela je 2021. godine, a vlast je najavila da ćemo za 48 kilometara autoputa platiti 606 miliona evra.
Nije međutim jasno kako se došlo do te cene, budući da je i Igor Mirović, vojvođanski premijer, 2014. izjavio da će ta saobraćajnica koštati 150 miliona evra.
Doduše, Mirović u tu cenu nije računao izgradnju mosta kod Kovilja, ali taj most ni u najvećem ludilu – kažu eksperti – ne bi smeo da košta više od 100 miliona evra. Čak i ako, kako kažu eksperti, prihvatimo da ima realnih 50 miliona nekakvih dodatnih troškova, ostaje pitanje šta to košta još „tričavih“ 300 miliona.
Autoput od severa do juga zemlje, odnosno Koridor 10, decenijama je bio izazov za sve vlasti. Zvanično je otvoren 2019. godine, ali nikada nije saopšteno koliko je izgradnja ovog zahtevnog puta koštala građane Srbije.
Međutim, zna se da su posle obrušavanja kosina u Grdeličkoj klisuri dodatni radovi koštali 17 miliona evra, a kompletni radovi na deonici kroz celu klisuru uvećani su za 110 miliona evra od prvobitno planirane cene.
I na istočnom kraku Koridora 10 prema Bugarskoj radovi su uvećani za 10 miliona evra.
Autoput koji će spajati Šumadiju i istočnu Srbiju još nije ni “nacrtan”, a već je zabeležio poskupljenje.
Koridori Srbije ugovorili su dodatne radove na izradi idejnog rešenja i projekta za Šumadijski koridor „Vožd Karađorđe“, pa je cena projektovanja ove saobraćajnice sa 9,6 miliona evra porasla na 12,6, što je uvećanje od tri miliona evra, samo za projekat.
Zorana Mihajlović je 2019. godine kao ministarka infrastruktre i saobraćaja najavila da će Šumadijski koridor koštati između 1,7 i 2,3 milijarde evra.
Dužina saobraćajnice biće između 220 i 270 kilometara, a s obzirom na to koliko su uvećavani iznosi za znatno kraće deonice autoputeva koji se grade, nije isključeno da finalna cena Šumadijskog koridora bude mnogo veća od maksimalne projekcije iz 2019. godine koja je iznosila 2,3 milijarde evra.
***
BONUS VIDEO:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare