Foto:privatna arhiva

Počela je primena američkih sankcija protiv NIS-a, a državni zvaničnici i kompanija NIS tvrde da zaliha ima dovoljno. Reklo bi se da ima dovoljno ukoliko se sankcije ne oduže. Prema procenama stručnjaka, a to potvrđuje i dobro obavešteni izvor Nova.rs, goriva će biti dovoljno za oko dva do tri meseca. Ukoliko što pre ne bude nađeno rešenje, jasno je da će doći i do nestašica i do poskupljenja. I to ne samo goriva.

Naftna industrija Srbije obavestila je jutros javnost da joj nije produžena posebna licenca američkog Ministarstva finansija, koja joj omogućava nesmetano operativno poslovanje, ali da je za sada obezbedila dovoljno zaliha nafte i nastaviće da radi na prevazilaženju novonastale situacije.

Prema navodima NIS, koja je u većinskom ruskom vlasništvu, obezbeđene su dovoljne zalihe nafte za preradu u ovom trenutku, a benzinske stanice uredno su snabdevene svim vrstama naftnih derivata.

Prema procenama stručnjaka, a to potvrđuje i dobro obavešteni izvor Nova.rs, goriva će biti dovoljno za oko dva do tri meseca. A šta posle? Mogla bi da nastane nestašica.

U velikom problemu biće i vlasnici benzinskih pumpi jer oni više neće moći da dobavljaju gorivo od NIS-a, a s druge strane goriva koje bude stizalo na drugi način (cisternama, baržama, železnicom), neće biti dovoljno za sve.

Nakon nestašice, uslediće rast goriva. To sve prati rast cene i ostalih proizvoda.

Stručnjak za energetiku Željko Marković upozorava da država mora da pronađe rešenje jer će se u nekom trenutku potrošiti zalihe, zbog čega može doći do nestašice.

PROČITAJTE JOŠ:

„U prethodnom periodu radilo se na prikupljanju zaliha, tako da su zalihe maksimalno popunjene i u prvom trenutku stvarno ne treba očekivati nestašica na tržištu. Međutim, sve zavisi kako će se odvijati situacija ako nema nikakvog rešenja i ako bude striktna primena sankcija. U nekom trenutku, doći ćete u situaciju da će se zalihe potrošiti i da ne možete istom brzinom da dopunjavate zalihe u odnosu na brzinu kojom je trošite, i u takvoj situaciji se mogu pojaviti nestašice koje dalje mogu uticati na sve ono što smo više puta do sada pričali u vezi sankcija“, ističe Marković.

Željko Marković Foto:TV Nova

Sagovornik Nova.rs napominje da država ima zaliha za oko tri meseca, ali da i kompanija NIS ima svoje zalihe koje je napravila.

„Njihove inicijalne procene kretale su se i do pet, šest meseci, ali naglašavam da je nezahvalno da projektujemo koliko je to meseci jer sve zavisi kojom će se brzinom trošiti i šta će se dalje dešavati. Tako da bih rekao da je to nekih par meseci, da li će biti dva, tri, četiri, ne znamo, ali oko tri meseca bi trebalo da imamo dovoljno zaliha“, kaže on.

Benzinska pumpa
Benzinska pumpa Foto:EPA-EFE/ABIR SULTAN

Marković priznaje da je skeptičan u vezi rešanja koje bi država morala što pre da pronađe u vezi sa NIS-om.

„Teško je pronaći rešenje, zaista. Mi nemamo potpisan gasni sporazum. Rusi nisu potpisali s nama taj novi ugovor o gasu iz jednog razloga zaštite svojih interesa, ako bi mi preuzeli NIS nekim leks specijalisom i tako dalje, pa kažemo sad je to pod našom upravom, da bismo skinuli sankcije i rešili problem snabdevanja naftom, mi bismo onda ostali bez gasa. I onda kažemo – mi više nemamo gasa za vas, nećemo da vam isporučujemo. I šta ćemo onda da radimo? Tako da, mora da se priča sa Rusima i da vidimo šta može da se uradi“, smatra on.

„Gaspromu“ potreban pouzdan partner

Napominje, takođe, da bi jedno od mogućih rešenja bilo da ruski „Gasprom“ smanji udeo vlasništva u NIS-u ispod 50 odsto, što bi moglo biti osnov za ukidanje sankcija.

Ipak, postavlja se pitanje ko bi otkupio te akcije, jer je potrebno pronaći pouzdanog partnera koji bi omogućio vraćanje većinskog vlasništva ukoliko se geopolitička situacija promeni.

„Nacionalizacija NIS-a bila bi neprijateljski akt prema ‘Gaspromu’, odnosno Rusiji. Sa druge strane, nastavljamo nabavku ruskog gasa, pa se zato i odlaže potpisivanje određenih ugovora. Nećemo biti ugroženi u snabdevanju gasom ukoliko se dogovor postigne sa ruskom stranom“, zaključuje Marković.

Stručnjak za energetiku Miloš Zdravković navodi za Nova.rs. da bi za rešavanje sankcija NIS potrebno da se reši ukrajinska kriza. Međutim, do kada će ona da traje – to je pitanje. Do tada, građani će se snabdevati uvozom derivata iz Mađarske, Austrije i iz okolnih zemalja.

Miloš Zdravković Foto: Nova

Podseća da je NIS uplatio 2023. godine dve milijarde evra u budžet, što je blizu 12 odsto budžetskih prihoda, a procena je da NIS sa 4-6 odsto utiče i na bruto državni proizvod.

„Biće strašno, budžet će biti pogođen. Indirektno i građani Srbije i industrija poput Petrohemije i oni koji koriste mazut. U svakom slučaju, ovo nisu sankcije Ujedinjenih nacija, neće zemlja biti hermetički zatvorena, ovo su sankcije američkog Ministarstva finansija“, naglašava Zdravković.

Šta kažu vlasnici benzinskih pumpi

Vlasnici benzinskih stanica u Srbiji pre uvođenja sankcija su izjavili da će nakon primene američkih sankcija prema NIS-u, pojačati nabavku goriva od uvoznih naftnih kompanija i preko uobičajenih količina i da ne očekuju probleme u snabdevanju do kraja godine, ali da će na duži rok biti „napeto“.

Vlasnik lanca pumpi „Knez petrol“ Srđan Knežević objasnio je da je 50 odsto derivata nabavljao od NIS-a, ali da ima desetak dobavljača-uvoznika kod kojih će, ako počne primena sankcija prema toj kompaniji, pojačati nabavku.

Saobracajna nesreca udes sudar Knez Petrol benzinska pumpa
Knez Petrol benzinska pumpa Foto:Dragan Mujan/Nova.rs

„Posedujemo 120 pumpi po celoj Srbiji, od Vranja do Subotice, i najveći smo maloprodajni lanac derivata nafte, posle NIS-a koji ima oko 330 pumpi. Pojačaćemo nabavku kod naših poslovnih partnera i preko dosadašnjih količina“, rekao je Knežević.

Suvlasnica maloprodajnog lanca benzinskih pumpi Radun Avia, Jelena Radun rekla je da će naftne derivate nabavljati od dodatnih izvora, od kompanija Mol i Lukoil, i da veruje da će i ostali maloprodajni lanci iz tih izvora nabaviti dovoljno goriva, ali da je pitanje da li će moći da nadomeste količine koje je obezbeđivao NIS.

„Mislim da će goriva biti dovoljno do kraja godine, ali posle toga, posmatrano za duži period, biće, verovatno, prilično neizvesno i napeto“, rekla je Radun. Najveći problem je, prema njenim rečima, nedostatak skladišnih i lučkih kapaciteta uvoznika.

Radun je rekla da se cena goriva, verovatno neće značajno menjati do jednog trenutka kada će morati da se uračunaju logistički troškovi.

Foto: Shutterstock

Od danas je, inače, na svim NIS-ovim pumpama zabranjeno je plaćanje karticama: Mastercard, Visa i American express.

Građani Srbije će na NIS-ovim pumpama do daljeg gorivo plaćati kešom ili DINA karticom, što stoji i na obaveštenjima koja su istaknuta na svim benzinskim stanicama ove kompanije širom Srbije.

U istaknutom obaveštenju piše „Poštovani potrošači, Naftna industrija Srbije trenutno posluje pod sankcijama: NIJE MOGUĆE PLAĆANJE KARTICAMA: Mastercard, Visa i American express. Plaćanje možete obaviti na sledeće načine: Gotovina, M-banking, DINA i Drive go“.

Vučić o sankcijama NIS-u

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao je danas povodom uvođenja američkih sankcija Naftnoj industriji Srbije da je „realna procena da rafinerija bez dodatnog protoka nafte može da radi do 1. novembra“.

Istakao je da su rezerve pune i ljudi ne treba da paniče i ne treba da brinu, a da je problem  što pojedini gradovi nisu plaćali račune.

BONUS VIDEO: Ćulibrk: Plašim se šta će biti kad se rezerve potroše, nemamo kapacitete za toliki uvoz

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar