Kupci u Srbiji moraju da izdvoje sve više novca za one najosnovnije životne namirnice, a istovremeno, marže velikih trgovinskih lanaca su astronomske, pa oni i u kriznim vremenima uspevaju lepo da zarade. Međutim, trgovci tvde da nije tako i da se njihovi marketi nisu obogatili, već da su zaradili manje u odnosu na troškove poslovanja koji su vrtoglavo rasli. Ekonomisti i predstavnici potrošačkih udruženja sa kojima smo razgovarali, ipak, nemaju dilemu - ima prostora za smanjenje marži, a samim tim i za jeftiniju kupovinu u prodavnicama.

Mleko, ulje, keks, kakao namaz – to su neki od proizvoda koji su deo standardne ponude marketa u susednoj Crnoj Gori. Jedan od njih, mleko „Moja kravica“, u Srbiji košta između 150 i 155 dinara. Isti proizod se u crnogorskim marketima prodaje za 1,09 evra, što je nešto manje od 130 dinara. Kako je u pitanju mleko koje se proizvodi u Srbiji, jasno je da crnogorski trgovački lanci imaju veće troškove – transport je duži, mora da se plati carina, kao i takse za uvoz.

Foto:Andrija Lazarević/Nova.rs

A ipak, potrošači u Crnoj Gori prolaze povoljnije. To znači jedno – marže, odnosno zarade trgovačkih lanaca, u Srbiji su astronomske.

Šta na to kažu trgovci?

Grupacija trgovaca prehrambenim proizvodima na veliko i malo Udruženja za trgovinu Privredne komore Srbije saopštila je da je prosečna stopa neto dobiti sektora maloprodaje u Srbiji oko 2,8 odsto.

PROČITAJTE JOŠ

Kako kažu, to je višestruko niže u odnosu na ostale učesnike u lancu snabdevanja.

Trgovci takođe kažu da je prosečna stopa neto dobiti maloprodaje niža i u odnosu na značajan rast operativnih troškova poslovanja, u koje spadaju zarade, struja, gorivo, zakup, održavanje i drugi troškovi.

A šta je zapravo istina?

Iako su marže trgovinskih lanaca poslovna tajna, pa potrošači zapravo ni ne znaju koliko od jednog mleka ili kilograma mesa “ostaje” marketu, stručnjaci su saglasni u tome da su one previsoke. Takođe, čak i kada troškovi poslovanja rastu, trgovci su i dalje “u plusu”, inače ne bi ni poslovali. Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača “Efektiva” za “Novu” na jednostavnom primeru objašnjava kako troškovi poslovanja utiču na zarade trgovaca.

Foto:TANJUG/ MUST/ ĐORĐE KRSTIĆ

“Ako ja kao trgovac kupim neki proizvod za 100 dinara, a prodam ga za 150, meni ostaje 50 dinara. Onda recimo da su od tih 50, pet dinara troškovi koje imam. A potom se desi da meni troškovi poslovanja porastu za 100 odsto, dakle više nisu pet, nego 10 dinara. Ja ranije jesam zarađivao 45 dinara po proizvodu, a sada zarađujem 40, ali i dalje nisam u minusu”, kaže Gavrilović za “Novu”.

Da nije tako, objašnjava Gavrilović, niko ne bi poslovao. Istog je stava i profesor Ekonomskog fakulteta dr Ljuborag Savić.

“To poređenje dobiti i rasta troškova poslovanja nije realno. Realno je da rastu troškovi poslovanja, ali raste i dobit – možda sporije, ali raste. Dakle, možda marže jesu nešto niže, ali daleko od toga da će trgovinski lanci propasti. U vremenima ovakve krize, firme po Evropi se gase, a trgovcima je ovde problem što će umesto 30-40 odsto, imati zaradu od 10-15”, kaže Savić za “Novu”.

Takođe, Savić na pominje da troškovi poslovanja rast svuda, a da su u Evropi oni svakako viši nego u Srbiji.

Ljubodrag Savić Foto: Medija Centar Beograd
Ljubodrag Savić Foto: Medija Centar Beograd

“Primera radi, u Evropi su veći troškovi rente, a pogotovo troškovi zarada za zaposlene”, kaže naš sagovornik.

On takođe napominje da nije sporno da trgovinski lanci u čitavom svetu posluju lošije nego pre pet godina, ali da niko ne radi “u korist svoje štete”. Činjenica je, dodaje, da i te kako ima prostora za smanjenje marži.

I Narodna banka demantuje trgovce

Prema podacima Narodne banke Srbije, trgovinske marže grupe od pet najvećih maloprodajnih lanaca robe široke potrošnje, veće su bile u 2022. u odnosu na 2019. godinu – za čak 36,6 odsto, a stopa se, dodatno, konstantno povećava.