Foto:EPA-EFE/NEIL HALL

Zaključavanje celog sveta i nemogućnost tradicionalne kupovine umetničkih dela zbog pandemije nisu se toliko odrazile na poslovanje aukcijskih kuća. Uprkos šoku izazvanom koronavirusom, selidba u digitalni domen omogućila je Sotbiju da uveća svoj profit. Što je svojevrstan paradoks u godini koju su obeležili gubici u svim poljima, ocenjuju stručnjaci.

Najveći rivali u svetu umetničkog kolekcionarstva, aukcijske kuće Sotbi i Kristi godinu koja je za nama završavaju sa različitim rezultatima. Uprkos pandemiji Sotbi je uspeo da poveća svoj profit, a Kristi da zabeleži negativan saldo u odnosu na prošlu godinu. Sotbi je od aukcija održanih ove godine zaradio više od pet milijardi dolara, dok je Kristijev prihod oko 4,4 milijarde dolara.

Najzanimljiviji podatak jeste da u godini kada su mnoge aukcije ili otkazivane, ili su se premestile u virtuelnu sferu Sotbi je uspeo da zaradi 200 miliona dolara više u odnosu na 2019. Iako je to niže od rekordnog rezultata ostvarenog 2018. godine – 5,3 milijarde dolara, ipak je podvig, ocenjuju stručnjaci za Art newspaper.

Aukcija starih majstora u Sotbiju, održana u septembru

Sa druge strane, Kristi je zabeležio gubitak od 25 odsto u odnosu na 2019, a glavni krivac za negativni saldo, kako se objašnjava u ovoj kući, jeste nedovoljan broj tradicionalnih aukcija.

Dobitak Sotbija, kako se tumači, stigao je upravo zbog toga što se ova aukcijska kuća prva okrenula inovativnim, digitalnim formatima prodaje umetničkih dela. Samo u ovoj kući održano je više od 400 onlajn akucija tokom godine, što je rast od 30 odsto u odnosu na 2019. Na onlajn aukcijama Sotbi je inkasirao više od pola milijarde dolara i time postavio rekord u ovoj „industriji“. Na prvom velikom onlajn nadmetanju u ovoj kući, održanom u junu, kupljena je slika za koju će se ispostaviti da je u ovoj godini postavila rekord po izdvojenoj sumi novca – „Triptih nadahnut Eshilovom Orestijom“ Frensisa Bejkona.

I dok je Kristi proteklih godina beležio fantastične rezultate zahvaljujući rekordnim prodajama, ove 2020. to nije bio slučaj. Podsetimo, u Kristiju je 2018. za rekordnu sumu od 450 miliona dolara prodat „Salvator Mundi“, sliku za koju se i danas sumnja da nije Leonardova. A godinu dana kasnije „Zec“ Džefa Kunsa otišao je za 91 milion dolara, najvišu cenu za jednog živog umetnika. U odnosu na te rezultate ovogodišnja najveća prodaja ostvarila je duplo nižu cenu. U pitanju je slika Roja Lihtenštajna, majstora pop-arta „Akt sa veselom slikom“ (Nude with Joyous Painting) iz 1994. godine za koju je izdvojeno 46,2 miliona dolara.

Takođe, brojke govore da je to i polovina od najskuplje prodatog dela u Sotbiju u 2020, Bejkonov „Triptih nadahnut Eshilovom Orestijom“. Za monumentalni triptih izdvojeno je čak 84,5 miliona dolara. To delo iz 1981. ujedno je i najskuplje prodata slika u ovoj godini.

Ove 2020, zabeležen je još jedan novi „trend“ – a to su nadmetanja koja nisu javna. Privatne aukcije su tokom ove godine kućama donele ogromnu zaradu. Samo je Sotbi od privatnih aukcija inkasirao više od milijardu i po dolara. U tu zaradu ubraja se i javnosti nedostupna prodaja Đakometijeve slike, koja je bila procenjena na stotinak miliona dolara. Međutim, za koliko je na kraju otišla, ne zna se. I te privatne aukcije u 2020. donele su za 50 odsto veću zaradu u odnosu na prošlu godinu.

Sa julske aukcije u Sotbiju

I Kristiju su privatne, za javnost zatvorene prodaje, donele 1,3 milijarde dolara, što je skok od 57 procenata u odnosu na prošlu godinu. Jedino što je sa tih „zaključanih“ aukcija poznato jeste da su tri dela prodata za sumu veću od stotinu miliona dolara, odnosno 12 dela za cifru koja premašuje 25 miliona. I zanimljivo je da je Kristi više skupljih dela prodao na zatvorenim, nego javnim aukcijama.

Ova godina donela je još jedan kuriozitet. Po prvi put je zabeležen daleko veći broj ponuđača na aukcijama iz Azije u odnosu na, do sad dominantne iz SAD. Azijski kolekcionari ubedljivo su najviše trošili u 2020. Samo zahvaljujući kupcima iz ovog dela sveta Sotbi je u godini za nama zaradio gotovo milijardu dolara.

Jedno od najskupocenijih dela u ogranku ove kuće u Hong Kongu prodato je u oktobru za gotovo 42 miliona dolara. A reč je o 700 godina starom svitku kineskog autora Rena Renfe „Pet pijanih prinčeva vraća se na konjima“.

Azijski kolekcionari dominirali su i na onlajn aukcijama i od 20 najskupocenijih dela u 2020. čak devet je kupljeno u ovom dela sveta. Među njima i Lihtenštajnov „Akt sa veselom slikom“.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar