Predstava Vivisekcija kredenca Foto: Žan Pjer Esturne/Desirefestival

Pod sloganom Istorija i ti, u izboru selektora i direktora Andraša Urbana, 19 odigranih predstava tematizovalo je ne samo istorijski kontekst, već i svu silu jednako značajnih motiva ljudskog bivstvovanja.

Aleksandra Glovacki Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

Nisam sve gledala. Propustila sam Jožefa Nađa na otvaranju, crnogorsku Anu Karenjinu, poetski dijalog Kralja Čačka i Nine Bajsić i Nerona Studija K iz Budimpešte. Dosta predstava sa repertoara sam i ranije videla, pa ne bi imalo smisla sedeti u Subotici o trošku Festivala koji je ove godine od svog grada dobio tri puta manje novca nego u godini osnivanja. Zato sam izabrala tri gusta dana sa šest predstava, i vredelo je svakog trenutka. Dobro, ne baš svakog, ali skoro svakog.

Dragan Živadinov! Izveo je “informans“ gde je tokom sat ipo vremena objašnjavao svoj pedesetogodišnji pozorišni proces Noordung 1995–2035. Nisam ljubitelj konceptualnih manifesta umetničkog izraza, ali sam pri svakom susretu potpuno očarana Živadinovim, u čemu zasigurno nisam usamljena. Što će reći da bih teško umela da vam prepričam suštinu njegovog svemirsko-umeetničkog projekta, ali da je to nebitno, jer je reč o performeru vrhunskih sposobnosti, discipline, imaginacije i pameti, koga je uzbudljivo gledati i slušati šta god da govori. Bilo je dodatno uzbudljivo saznanje da se suosnivač umetničkog pokreta Neue Slovenische Kunst, pokretač retro-gardizma i teatra Gledališče Sester Scipion Našice, osnivač kosmokinetičke opservatorije Red Pilot i stila telekozmizma, zbog čega je morao, a i uspeo da postane kandidat za kosmonauta, a 1999. godine realizovao i prvu kompletnu pozorišnu produkciju u uslovima nulte gravitacije, da je taj umetnik i danas jednako kreativan, provokativan i odgovoran u odnosu na stvarnost koju živimo.

#related-news_1

Vivisekcija kredenca francuske trupe La poetique de signes (Poetika znakova) predstava je kojoj nisu bile potrebne reči u tematizovanju dve antropološki značajne osobine ljudskog roda – kreacije i destrukcije. Jednostavnim jezikom znakova izazvala je jaku emotivnu reakciju. Izvođački relevantno, dva muškarca iznose na scenu jedan lep komad nameštaja, drveni orman. Pažljivo pripremaju podlogu, s mukom ga penju na binu jer je težak, traže mu pravo mesto, pod najboljim uglom i najboljim osvetljenjem. Prenose ga sa kraja na kraj, trudeći se da pronađu najbolju varijantu u prostoru, tokom čega dolazi do problema sa fiokom i vratima. Pokušaj sređivanja problema prerasta u lupanje, udaranje i postepeno sve strašniju agresiju i destrukciju. Čekićem i sekirom, orman se besno pretvara u gomilu daščica i iverice, a oznojeni izvođači odlaze, završivši svoj strašni posao. Pojavljuje se treći lik, žena, koja ulaže trud da od svog tog krša stvori red i neki novi sistem. U jednom trenutku pozove publiku da joj se priključi. I ljudi lagano, jedan po jedan, izlaze na binu i slažu ostatke ormana, sve dok svaki iverak nije našao mesto u okviru sređene geometrijske kompozicije, svedočanstva ljudske težnje da nadvlada haos.

Dvostruki život je koprodukcija pozorišta iz Berna, Ciriha, Prištine i Subotice, i analizira pojam identiteta mladih ljudi “sa naših prostora“ koji žive daleko od svojih korena. O predstavi History Of Motherfuchers, Urbanovoj obradi Šekspirovog Koriolana u izvođenju Narodnog Teatra Bitola, govorili smo letos povodom gostovanja na Šekspir festivalu u Čortanovcima. Takođe smo nedavno pisali na ovom mestu i o predstavi Tri zime novosadskog Pozorišta promena, fascinantnoj četvorosatnoj sagi o četiri generacije žena u jednoj zagrebačkoj kući, i istoriji sa velikim I koja se prelama kroz njihove živote. Predstava je izgleda, posle tri godine, dobila i svoj pozorišni krov nad glavom, jer kako saznajemo dospela je na repertoar SNP-a. Višeminutne stajaće ovacije koje je novosadskim glumcima priredila subotička publika potvrđuju njenu vrednost, i nadajmo se da će i Beograd konačno moći da je vidi.

Do kraja ovogodišnjeg Festivala odigrano je Sedam strahova iz Zenice, Mistero Buffo iz Zagreba, pirotski Strah, Kretanje Bitef teatra, Mefisto pozorišta Atrium i plesna predstava Amber, obe iz Budimpešte. Zahvaljujući Urbanu i Dezireu, Subotica je i ove godine ponudila istinski uzbudljive pozorišne susrete svim svojim gostima.

Bonus video: Dubravka Stojanović na Krokodil festivalu

 

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar