Dragan Bjelogrlić Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Život i doba pukovnika Dragutina Dimitrijevića, vođe tajne organizacije Crna ruka, obaveštajca u Prvom svetskom ratu, streljanog 1917. godine posle montiranog procesa pod optužbom da je nemački špijun i nalogodavac atentata na regenta Aleksandra Karađorđevića, pa rehabilitovanog 1953. i 2012. godine, centralna je tema trodelnog dokumentarno-igranog filma „Apis“ po scenariju Filipa Švarma, u režiji Nikole Lukić i prikazuje se ponedeljkom na RTS-u.

– Reditelj Nikola Lukić i ja smo pokušali da prikažemo kontekst u kom je Apis živeo i delao, njegovo vreme, ljude i događaje. Novo u filmu o Apisu i moglo bi se reći njegova najveća vrednost upravo je u tome što smo povezali situacije i procese koji su se dešavali oko njega – kaže Filip Švarm, scenarista i producent.
Apisova biografija puna je kontrovezi. Upitan da li bi pukovniku neobične biografije odgovara pridev kontroverzan, Švarm misli da bi, ipak, valjalo biti uzdržaniji u takvim kvalifikacijama.
– Apisa pre svega treba gledati ne po merilima našeg, nego po standardima njegovog vremena. Sad, da li je on kontroverzna ličnost, teško je reći, ali je svakako značajna ličnost kakvih nije bilo ni pre, a ni posle njega – objašnjava scenarista.

Dragutin Dimitrijević Apis Foto: Topfoto / Topfoto / Profimedia

Švarm je prethodno u nedeljniku “Vreme”, gde je odgovorni urednik, objavio i feljton o Dragutinu Dimitrijeviću Apisu. U igrano-dokumentarnom serijalu govore istoričari Branka Prpa, Predrag J. Marković, Miloš Ković, Dubravka Stojanović, Mile Bjelajac, Slobodan Marković, Suzana Vasiljević i Danilo Šarenac.
– Jedna od vrednosti filma je u tome što profesori univerziteta, dakle eminentni stručnjaci za tu oblast, iznose svoje stavove i vode diskusiju. Bilo je različitih, pa i udaljenih pogleda – priča Švarm.
Pored Švarma i reditelja Nikole Lukića, ekipu čine i Nikola Kojo kao narator, igraju Bojan Dragićević(Apis), Vladan Dujović, Miloš Tanasković i Novak Radulović, direktori fotografije su Igor Šunter i Nemanja Veselinović, montažer je Miodrag Cvjetković, dizajn zvuka uradio je Aleksandar Jaćić, a kolor korekciju Biljana Ristivojčević Bižić.

Dragan Bjelogrlić i Filip Švarm, Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Scenarista i producent “Apisa”, na pitanje da li se suočavao sa problima pri snimanju, odgovora da je “snimiti bilo šta u Srbiji već ogroman problem”.
– Bez pomoći Gorana i Dragana Bjelogrlića teško da bi film i izašao. Zahvaljujem se i Nikoli Koji, ekipi i svim drugim ljudima koji su sa nama radili i pomogli da “Apis” bude završen – ističe Švarm.
Prva epizoda prikazana je prošlog ponedeljka.
– Reakcije su dobre, zovu me prijatelji i poznanici i oduševljeni su. Loše reakcije, bar za sada, nisam čuo – zaključuje Švarm.
Druga epizoda, koja počinje Majskim prevratom 1903. godine i ubistvom Aleksandra Obrenovića i Drage Mašin, na programu je večeras.