Sestre Vačovski: „Matriks“ je metafora o transrodnosti

Kultura 17. avg. 202013:14
Podeli:
Matrix
Matriks Foto: Groucho II Film Partnership / Si / AFP / Profimedia

Braća Leri i Endi Vačovski snimili su "Matriks" 1999. godine, taj planetarni hit osvojio je četiri Oskara i usledila su još dva nastavka. U međuvremenu su braća promenila pol i postala sestre, a sada, 21 godinu kasnije, stiglo je još jedno iznenađenje: otkrivaju da su film zamislili kao metaforu o transrodnosti.

Kada se pojavio „Matriks“ u kom je Kijanu Rivs igrao hakera Nea, a uz njega su i Lorens Fišburn, Keri En Mos i Džo Pantoliano, ovaj naučno fantastični akcioni film postao je planetarni hit. Izraz „matriks“ koristili su i oni koji ga nisu gledali, ne bi li opisali svet simulirane stvarnosti. Jer, to je bilo osnovno pitanje: da li svi živimo u simulaciji? Međutim, bilo je i ljubitelja filma koji su u njemu pronalazili drugačija, skrivenija značenja.

Spekulacije među fanovima na društvenim mrežama o značenjima pojedinih scena i same uloge Sviča nedavno je razjasnila sama Lili Vačovski. Netfliks je organizovao razgovor sa njom na jednom od svojih kanala i ona je potvrdila spekulacije fanova kojima crvena i plava pilula nisu bile aluzija na Alisu u Zemlji čuda, nego na hormonsku terapiju.

– Drago mi je da ljudi pričaju o filmovima, o „Matriksu“ sa trans narativom. Dopada mi se to koliko su značajni trans osobama i sviđa mi se to kako mi priđu i kažu mi: „Ti filmovi su mi spasili život“. Jer, kada govorite o transformacijama, posebno u svetu naučne fatastike, što je stvar imaginacije, građenja sveta i ideja, govorite o tome kako naizgled nemoguće postaje moguće. Mislim da je to razlog što im film govori toliko. Zahvalna sam što mogu da budem deo toga, da im bacam uže da im pomognem na njihovom putu – rekla je Lili Vačovski.

Lana Vačovski rođena je kao Lorens (Leri) pre 55 godina, a dve godine kasnije rodio se i Endrju (Endi). U istoriju filma ušli su trilogijom „Matriks“, za koju su pisali scenarija i režirali je. Već početkom milenijuma, malo pre drugog i trećeg nastavka, krenule su glasine da je Leri odlučio da promeni pol. Ceo proces završen je 2008. godine i Lari je postao Lana. Endi je svoju transformaciju okončao 2016. i od tada je Lili.

Lili Vačovski Foto: – / Backgrid USA / Profimedia

Govoreći o fanovima koji razgovaraju o alegoriji o transrodnosti u „Matriksu“, Lili Vačovski potvrdila je da je to bila originalna namera, ali rekla i da „svet tada nije bio sasvim spreman za to“.

– Drago mi je da je to otkriveno da je to bila originalna namera, ali svet nije bio sasvim spreman na to, korporativni svet nije bio spreman na to. Kada snimate filmove, bilo koju vrstu umetnosti kad predstavljate svetu, tu je taj proces prenošenja, jer delo ulazi u javni dijalog. To mi se sviđa, to je kao proces evolucije. Mi kao ljudska bića u umetnost ulazimo na nelinearan način, tako da uvek možemo da govorimo o nečemu na nove načine i u novom svetlu – rekla je ona.

O tome su zato progovorile kroz lik Svič(a).

– Bilo je da je „Matriks“ sav o žudnji za transformacijom, ali to je dolazilo sa prikrivenog stanovišta i zato smo imali lik Svič(a), koji je bio muškarac u realnom svetu, a onda žena u „Matriksu“, a bio je – oba – rekla je Lili Vačovski kroz smeh.

Matrix
Matriks Foto:LANDMARK MEDIA / Alamy / Alamy / Profimedia

Upitana za to da li je njen i Lanin rodni identitet uticao na pisanje i režiranje „Matriksa“, Lili Vačovski odgovorila je da to ne može da kaže, ali da je fantastika svakako bilo polje u kom su se i ona i sestra osećale slobodno.

– Ne znam koliko je moja transrodnost bila prisutna u mojoj podsvesti dok smo pisali, ali sve je to došlo iz istog žarišta o kom govorim. Jer transrodne osobe žive u ovom svetu, posebno Lana i ja, gde reči za to nisu postojale, pa smo uvek živele u svetu mašte. Zato sam i naginjala naučnoj fantastici i fantastici i igrala takve video igre. Sve se to ticalo stvaranja svetova i mislim da nas je to oslobodilo kao filmadžije jer smo u to vreme mogle da zamislimo stvari kakve tada niste mogli da vidite na ekranima, kao i kako da se proširimo na što više mogućih žanrova – kaže Lili Vačovski.

Fantastika kao prostor slobode: Lili Vačovski Foto: Netflix / Everett / Profimedia

Kritika i publika hvalili su „Matriks“ zbog toga što uz odličan zaplet pokreće i određena religijska i filozofska pitanja, a da to ne ide nauštrb spektakularne akcije.

– Jedna od stvari koju smo zaista uživale da radimo je ukrštanje kung fu filmova sa animama i vesternima. Uvek su nam se dopadale one scene kakve je Ned Biti snimio u svojoj „Mreži“, i one su uvek imale tu korporativnu hijerarhiju strukturu. I mislim da smo u našim promenama i neobičnosti težile da inkoproriramo što je moguće više stvari. To je kao da pokušavate da vizualizujete sa neograničenom maštom – zaključila je Lana Vačovski.
Filmovi su se proširili i na ostale oblasti popularne kulture, kao što su stripovi, crtaći i video-igre, a trilogija će dobiti i svoj četvti nastavak, planiran za april 2022.

Komentari

Vaš komentar