Foto: LEON NEAL / AFP / Profimedia

Slika "Ratnik" Žan-Mišela Baskijata prodata je na aukciji u Hongkongu za 41,8 miliona dolara, i tako je postala najskuplje umetničko delo nastalo na Zapadu koje je prodato u Aziji.

Aukcija u organizaciji kuće „Kristi“ održana je u živom prenosu preko interneta u utorak, nadmetali su se kupci iz Njujorka iz Hongkonga, a trajala je samo šest minuta. Početna cena za „Ratnika“ bila je 36 miliona dolara, ali je nadmetanje premašilo sva očekivanja i njen novi vlasnik, hongkonški kolekcionar Džeki Ho, ponudio je za Baskijatovo delo 41,8 miliona dolara. Time je postavljen i novi rekord u sumi izdvojenoj u Aziji za neko delo nastalo na Zapadu, koji je od prošle godine bio 27,7 dolara, koliko je plaćena apstraktna slika Gerharda Rihtera, jednog od najznačajnijih nemačkih umetnika 20. i 21. veka.

„Ratnik“ Foto: EPA-EFE/JEROME FAVRE

Interesovanje kolekcionara umetnina iz Azije, posebno sa Bliskog i Dalekog istoka, poslednjih godina je u porastu, ocenjuju u aukcijskim kućama, a kolekcionare savremena dela zanimaju čak i više nego dela klasične umetnosti.

Žan-Mišel Baskijat (1960-1988) naslikao je „Ratnika“ 1982. godine, u svom najznačajnijem stvaralačkom periodu. Američki umetnik poreklom sa Haitija počeo je crtajući grafite i murale kao tinejdžer sa svojim školskim drugom Alom Dijazom, potpisujući ih pod pseudonimom Samo. Nakon što je odlučio da napusti školu sa 17 godina, otac ga je izbacio iz kuće na ulicu. Posle svađe sa Dijazom, 1980. godine proglasio je „smrt Samoa“ i nastavio samostalno da radi. Njegove prve samostalne radove, kako one na zidovima, tako i slike rađene različitim tehnikama primetili su ubrzo i kritičari. Ostalo je zabeleženo i da je svoju prvu sliku, „Kadilak Mesec“ (1981), prodao Debi Hari, pevačici grupe Blondie, za 200 dolara. Njih dvoje su, pored ostalih, učestvovali i u nezavisnom filmu „Downtown 81“, koji je predstavio najzanimljivije pojave sa njujorške umetničke scene.

Galeristkinja Anina Nosei pozvala je tada Baskijata da radi u podrumu njene galerije, postaje poznat i u Evropi, a godinu kasnije upoznaje se i sa Endijem Vorholom. U to vreme slikao je svoja najznačajnija dela, što je umetnik i sam rekao, a među njima je i „Ratnik“.

Privučen portretima starih majstora kakve je viđao u muzejima, Baskijat je primetio i da su na njima skoro isključivo belci, pa je razvio svoj kanon crnih heroja, slikajući „velike duhovne ratnike“ naroda Joruba i Ogun, koje su trgovci robljem otimali iz zapadne Afrike i prevozili ih u Brazil, druge latinoameričke zemlje i na Karibe. Sa druge strane, Baskijat je predstavljao i novu generaciju savremenih crnih heroja: muzičare, sportiste, borce za ljudska prava, dodajući svojim delima i mnoge reference na džez ili boks.

„Osim što je vid slavljenja njegovih duhovnih ili kulturnih heroja, ‘Ratnik’ je na mnogo načina i veoma lični Baskijatov stav o svojoj ulozi kao umetnika i to je postao i autoportret čoveka na vrhuncu svoje moći“, naveli su u „Kristiju“ predstavljajući ovu sliku.

„Ratnik“, nastao 1982. prvi put je izložen sledeće godine u Tokiju. Na aukciji kuće Sotbi prodat je 2005. za 1,8 miliona dolara, a dve godine kasnije za 8,7 miliona. Sada je dostigao skoro pet puta veću cenu.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar