Foto: Bojana Janjić/MSUB

Izložba "Prvi put slični sebi samima" otvorena je sinoć u Salonu Muzeja savremene umetnosti u Beogradu.

Nastala u saradnji umetnice Natalije Vujošević i umetnika Ivana Markovića, ova izložba predstavlja niz međusobno povezanih radova koji kroz medije pokretne slike (Ivan Marković), skulpture, site-specific intervencije (Natalija Vujošević) i teksta (umetnici u saradnji sa dramaturškinjom Tanjom Šljivar) promišljaju odnos ideala, sećanja, prostora i vremena. Kustos izložbe je Miroslav Karić.

Foto: Bojana Janjić/MSUB

– Iako dominantno polazi od elemenata koji poreklo vode iz vremena koje je iza nas, naš rad se zapravo više fokusira na promišljanje mogućih ishoda i budućnosti. Ako se setimo često ponavljane teze o tome kako je lakše zamisliti kraj sveta nego kraj kapitalizma, što implicira nastavak kapitalizma u nedogled, naše polazište je da je nemoguće zamisliti budućnost bez socijalizma. Kao što je nemoguće misliti o socijalizmu, a ne misliti o budućnosti – navode autori izložbe u zajedničkoj izjavi.

Foto: Bojana Janjić/MSUB

„Prvi put slični sebi samima“ je, kako dodaju Natalija Vujošević i Ivan Marković, zapravo „pokušaj i uvežbavanje susreta, podsećanje na mesto pripadnosti, kao i signaliziranje i traženje koordinata sveta u dugom nastajanju, čiji deo jesmo, i hoćemo da budemo“.

Polazeći od konkretnih primera modernističkih arhitektonsko-građevinskih projekata (službena zgrada kompanije Energoprojekt na Novom Beogradu) ili reminiscence estetskih i stilskih vrednosti njima pripadajućih enterijera, umetnici izvode svojevrsno vizuelno istraživanje prostora u koje su upisani tragovi društveno-političkog konteksta u kojem su nastali.

Foto: Bojana Janjić/MSUB

Kroz postupke posmatranja, sakupljanja i beleženja izolovanih prostornih, vremenskih i materijalnih fragmenata koji su nekada bili deo koherentnog društvenog tela, izložba postavlja arhivsku građu, poetske zapise i intervencije u specifične narativno-refleksivne relacije i omogućava doživljaj prostora kroz rekonstrukciju iskustva. Tako video-opservacije ambijenta Energoprojekta, snažno markiranog prepletima elemenata arhitekture, biljaka, geometrizovanih senki i povremenog nemog prisustva ljudi, dalje prostorno-asocijativno aktiviraju sadejstva izloženih artefakata ne tako davne kulture i glasa nevidljivog naratora čiju priču određuje tok prisećanja, mentalnih slika, utisaka, faktografije.

Foto: Bojana Janjić/MSUB

Atmosfera se postepeno gradi u kretanju i nizu senzornih i emotivnih stanja, koji uvode u uvežbavanje ritma ili koreografije i ispitivanje mogućih oblika novog zajedničkog tela i jezika. Dramaturgija postavke artikuliše na kraju prostor kao susret kolektivne memorije i vizije kolektivnog istupa, kao dimenziju snolikih i začudnih susticanja društveno proživljenog i ne više prisutnog i potisnutog, kao okidač prepoznavanja.

Natalija Vujošević je umetnica i kustoskinja bazirana u Crnoj Gori. Fokus njenog istraživanja i prakse su prezentacije arhiva kroz izložbe, u traganju za obnovljenim načinima komunikacije, angažmana i razumevanja putem novih interpretacija i proširenih oblika. Kao umetnica izlaže internacionalno. Osnivačica je NVO Institut za savremenu umetnost u Crnoj Gori, posvećen mladim umetnicima, umetničkom obrazovanju, istraživanju i arhivama.

Foto: Bojana Janjić/MSUB

Ivan Marković je filmski autor i vizuelni umetnik. U težištu njegovih skorijih filmova i video-radova je posmatranje prostora, te odnosa rada, arhitekture i društva. Diplomirao je na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu 2012, a 2019. završio master studije filma na Univerzitetu umetnosti u Berlinu. Osvojio je nagradu Erste Fondacije za najboljeg vizuelnog umetnika 2014. Tokom prethodnih nekoliko godina radio je kao direktor fotografije na više dugometražnih filmova, među kojima su „Pejzaži otpora” Marte Popivode, „Ti imaš noć” Ivana Salatića i „Bio sam kod kuće, ali” Angele Šanelek koji je osvojio Srebrnog medveda 2019. Njegov eksperimentalni dokumentarni film „Centar” premijerno je prikazan na festivalu DocLisboa 2018. Osvojio je nagradu za najbolji srpski dokumentarni film na festivalu Beldocs 2019 i nagradu „Best Balkan Newcomer” na Dokufestu…

Izložba će biti otvorena do 30. maja.

Bonus video: Izložba Andreja Josifovskog Pijaniste

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar