Izlozba Necenzurisane lazi foto N1
Izložba "Necenzurisane laži", Foto: N1

Ovo je konceptualna umetnost, a la Marina Abramović, govorila je pre četiri godine nova ministarka kulture Maja Gojković opisujući izložbu svoje stranke "Necenzurisane laži“, koja je izazvala bes javnosti.

„Ne razumem burne reakcije javnosti na izložbu“, kazala je doskorašnja predsednica Narodne skupštine Srbije, preciziravši da postavka u „Progresu“ – kojom je Srpska napredna stranka pokušala da dokaže kako Vučić nije cenzor, koji ukida emisije, obara portale, smenjuje urednike i novinare i zabranjuje tekstove – ne predstavlja pritisak na medije.

Konceptualna umetnost tipa Marine Abramović

„Informativna služba moje stranke je na jednom mestu prikupila samo jedan deo članaka, karikatura, emisija, gde su Aleksandar Vučić, njegova porodica i njegovi saradnici prikazivani na najgori način, nije tu reč o kritici, to su izmišljotine“, rekla je tada Gojkovićeva za „Politiku“, a potonjim rečima „dokazala“ šta je preporučilo za novu funkciju – ministarku kulture u budućoj Vladi Srbije.

Maja Gojković, Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

„Kakvi pritisci, pa Koraks je, na primer, objavio knjigu svojih karikatura, organizovao izložbe. Volela bih da ti što polemišu, posete izložbu, a garantovano nisu. Svi koji je posete moći će sami da zaključe ima li cenzure u državi ili nema, možda nekom to smeta. Bila sam na otvaranju, to je izložba koja je postavljena na moderan način, konceptualna umetnost tipa Marine Abramović“, „stručno“ je ocenila Gojkovićeva, uz opasku da izložba ne nameće stav posetiocu.

Tek je ovo poređenje stranačke izložbe sa delima Abramovićeve dodatno ustalasalo javnost, pa su, naročito istoričari umetnosti i kustosi, poput Zorana Erića i Nikole Kusovca, morali da reaguju izjavivši da se Gojkovićeva slabo razume u umetnost, odnosno da je neoprostiva greška porediti politički angažovanu izložbu sa delom Marine Abramović.

„Necenzurisane laži“, izložba koju je priredila Služba za informisanje Srpske napredne stranke, otvorena je leta 2016. godine u beogradskoj galeriji „Progres“, a povod je, prema tvrdnjama organizatora, bila aktuelna medijska scena u kojoj se mediji „grčevito trude da prvog čoveka Vlade Srbije predstave kao cenzora“. Na postavci je bilo izloženo oko 2.500 primeraka naslovnih strana, izveštaja, vesti, komentara u periodu od 2014. do 2016. godine, a na osnovu čega je građanima ostavljeno „da procene da li u Srbiji ima cenzure”. Jedan od posetilaca izložbe tada je izjavio, kako je preneo N1, da je cenzura i te kako prisutna u našoj zemlji.

„Očigledna je vladavina jednog čoveka i verovatno postoji neka vrsta paranoje da se ne čuje drugo mišljenje“.

Izlozba Necenzurisane lazi foto N1
Aleksandar Vučić na izložbi „Necenzurisane laži“, Foto: N1

Samo dve godine kasnije Gojkovićeva je ponovo podigla buru, s obzirom na to da je stajala iza izložbe „Advokat“ u Galeriji likovne umetnosti u Novom Sadu. Postavka se sastojala od fotografija Mite Gojkovića, oca Maje Gojković.

„Ovo je priča o advokaturi bez mobilnih telefona, kompjutera, već razgovora i ličnih kontakata sa strankama kao pojedinačnim advokatskim slučajevima i životnim sudbinama“, tako je obrazlagala izložbu Gojkovićeva. Otvaranje postavke, međutim, ponovo je u delu javnosti ocenjeno kao skandalozno, s obzirom da je njen otac, kako je rekao Bojan Pajtić, bio poznat u advokatskim krugovima pod nadimkom „Mita Šteta“.

Nesuđena balerina

Šta je Maju Gojković preporučilo za čelno mesto u Ministarstvu kulture? Zanimanje svakako nije, s obzirom da je krenula očevim stopama, postavši pravnik i započevši karijeru u njegovoj advokatskoj kancelariji. Možda to što je želela da bude balerina, ili to što joj nisu pravnici, već jedan umetnik – Endi Vorhol, kako je isticala, promenili život.

Goran Vesić i Maja Gojković na otvaranju izložbe „Endi Vorhol“, Foto: Beoinfo

Balet je igrala kao devojčica, a sebe je jednom nazvala „ministarkom balerinom“, jer je klinačka opčinjenost baletom nije napuštala, pa je priznala da ga je „igrala doskoro“. Ljubav prema baletu iskazivala je i dočekavši slavnog umetnika Mihaila Barišnjikova u biblioteci Doma Narodne skupštine 2017. godine. Čuveni baletski umetnik gostovao je na 14. Beogradskom festivalu igre, a Gojkovićeva je medijima tada izjavila da manifestacija, koju je pokrenula Aja Jung, uvek može da računa na institucionalnu podršku, jer je učinila da Srbija i Beograd dobiju značajno kulturno mesto u svetu.

Nešto ranije doživela je neprijatnosti i zvižduke, kada je otvorila izložbu „Zaostavština Olje Ivanjicki“ u Istorijskom muzeju Srbije. Tokom izlaganja, predsednicu Skupštine Srbije prekinulo je nekoliko posetilaca izložbe, uz povike „dosta“, a govor je završila rečima: „Toliko o kulturi“.

Ljubiteljka Endija Vorhola

Nova ministarka kulture, koja je inače bila pokretač akcije „Umetnost koja čeka pravdu“, sa ciljem da se pronađu dela nestala iz Narodne skupštine u noći 5. oktobra, toliki je poštovalac Endija Vorhola da je srpska javnost, kako je tvrdila, baš zahvaljujući njoj, mogla da pročita „Dnevnike“ slavnog američkog umetnika.

„Zahvalna sam izdavačkoj kući ‘Albion buks’, koji su me poslušali, i na moj savet i sugestiju objavili Vorholove “Dnevnike”. Ja sam jedan od retkih obožavalaca lika i dela Vorhola i on je značajno uticao na moj put. Vorhol je osoba koja je 1962. godine iz advertajzinga prešla u svet umetnosti, njegovo oslikavanje 32 konzerve Kempbel supe nije se dopalo mnogima“, rekla je 2016. godine na predstavljanju knjige „Dnevnici“ Endija Vorhola u Beogradu Maja Gojković, usput napomenuvši da su posle 35 godina te konzerve plaćene oko 15 miliona dolara.

Nova ministarka kulture je tada naglasila da je Vorhol umnogome uticao na našu zemlju, kao i na čitav svet, jer je uveo novo pravilo da umetnost treba da bude popularna.

„Ostaće zapamćen kao veliki vizionar, naročito s rečenicom da svako u svetu može biti poznat na petnaest minuta, što se danas dešava…“

Idealno mesto za život je pozorište 

Dok je bila aktivna na Tviteru Maja Gojković je povremeno tvitovala i o kulturi. Možda je za ovaj resor preporučio i stav, koji stoji u opisu njenog tviter profila, a glasi: „Idealno mesto za život je pozorište“.

Ili mnogi od tvitova u kojima pominje kulturu.

Jučerašnje imenovanje Maje Gojković za ministarku kulture u Vladi Srbije naišlo je na muk kod većine ličnosti iz različitih oblasti kulturnog života, sa kojima smo razgovarali. Gotovo niko od njih nije želeo da komentariše novo lice na čelu resornog ministarstva, uz poruku „da bi trebalo sačekati prvi potez Gojkovićeve na ovoj funkciji“.

 

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare