Malpaso, plesna trupa, Beogradski festival igre
Malpaso u Beogradu. Foto: Beogradski festival igre/Promo

Ulaznice za nastupe igrača kompanije Malpaso iz Havane večeras u Ateljeu 212 u Beogradu, 5. aprila u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu i 7. aprila u Kulturnom centru u Gornjem Milanovcu su rasprodate, ali u pozorištima nije bilo sluha za to da se omogući još neki od termina za jedne od zvezda 18. Beogradskog festivala igre, rečeno je danas na konferenciji za novinare u Nacionalnoj fondaciji za igru.

Kubanska trupa Malpaso sa 14 igrača, predvođena direktorom ove kompanije Fernandom Saezom, sletela je sinoć oko ponoći na beogradski Aerodrom „Nikola Tesla“ i već večeras u 19.30 sati imaju nastup u beogradskom Ateljeu 212. Saez se danas na konferenciji za novinare u Nacionalnoj fondaciji za igru zahvalio „u ime cele familije Malpaso“ organizatorima Beogradskog festivala igre na prilici da stignu i nastupe posle dugo vremena, kao i njujorškom Džojs teatru, čiji je direktor Ros Lekler doputovao u Srbiju da bi ih video.

Fernando Saez, direktor Malpasa i Aja Jung, direktorka Beogradskog festivala igre Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

 

Trupa Malpaso sletela je oko ponoći na beogradski aerodrom Foto: Beogradski festival igre/Promo- Bili smo učesnici skoro pa olimpijske trke imajući u vidu obim priprema za gostovanje na ovom festivalu i siguran sam da ćemo kada jednog dana budemo pisali knjige o trupi i Festivalu ovo biti važno poglavlje. Nisam siguran ni koliko međunarodnih festivala se održava u ovom trenutku, pa je to što se održava BFI izuzetno važno i za sve učesnike i publiku, a i za umetnike koji sve prate sa strane – kazao je Fernando Saez, direktor i jedan od osnivača trupe, u razgovoru sa Ajom Jung, direktorkom Beogradskog festivala igre i novinarima.

Njihova evropska turneja, planirana za ovo proleće, otkazana je i nastup u Beogradu biće im jedini. Pandemija ih je prošle godine zatekla na turneji u Bostonu, nakon čega su se vratili na Kubu i od tada jedva da su nastupali.

Poslednji put igrali su u Velikom pozorištu u Havani u decembru, kada su obeležili osam godina rada, a za Beogradski festival igre su se, navodi Saez, posebno pripremali.

– Poziv da dođemo ovde na festival naterao nas je da radimo van Havane, u nekoj vrsti izolacije, u „balonu“, tako da smo se pripremali pod neverovatnim okolnostima da bismo izašli na scenu, jer je velika odgovornost nastupati sa ovakvim programom prvi put na festivalu – priča Saez.

Malpaso ima veliki repertoar, a praksa im je da selektorima festivala ponude da sami odaberu koji od njih će izvesti, tako da će publika BFI videti tri komada: „Neukrotivi valcer“ po koreografiji Azur Barton (Kanada), „24 sata i pas“ za koju koreografiju potpisuju umetnički direktor kompanije Osnel Delgado i igrači, te „Tabula rasa“ u koreografiji Ohada Naharina (Izrael).

Azur Barton je u saradnji sa Malpasom htela da kreira nešto „super vedro i slavljeničko, sa šarenim kostimima“, ali joj se pred dolazak u Havanu otac razboleo i bila je suočena sa mogućnošću gubitka, pa je parene kostime zamenila crna odeća, a komad je dobio i „izvesnu težinu“.

Komad „24 sata i pas“ kreiran je u okvirima laganog, uličnog stila igre, a izraelski koreograf Ohad Naharin je komad „Tabula rasa“ na muziku Arva Parta, originalno kreirao za Baletski teatar iz Pitsburga 1986. godine, ali je, ponovo ga stvarajući u saradnji sa Malpasom i sam ponovo „izbrisao tablu“, pa se u prvom delu minimalističkog komada uz melodiju violine predstavlja osećanje gubitka, a drugi je meditativan, sa igračima u formi transa.

– Izbor ova tri komada pokazuje filozofiju trupe. Mi smo neprofitna kompanija i pozivamo različite koreografe i važno nam je stvaranje dijaloga među umetnicima. Komad „Neukrotivi valcer“ će možda razočarati one koji žele da vide prepoznatljive momente kubanske kulture, ali sa druge strane je sve ono što mi radimo u pravom smislu izraz kubanske kulture. Imamo obavezu da našu kulturu dovedemo na viši nivo i „Neukrotivi valcer“ je pravi primer toga. „24 sata i pas“ je Osnel Delgado uradio na muziku Artura O’Farila koji je te godine osvojio „Gremija“, a praktično je član familije. On živi u Americi i ovaj komad otvorio nam je nova vrata. A stil izraelskog koreografa Ohada Naharina je neverovatan. Istraživali smo koji bi od njegovih radova mogao da bude prenet na kubanske igrače i izbor je pao na „Tabula rasa“. Komad je nastao osamdesetih godina, ali je koreograf doputovao na Kubu kako bi nadgledao i detalje oko kostima i rasvete. Komad je i danas svež, ne postoji vremenska distanca u bilo kom smislu – zaključio je Saez.

Publika Beogradskog festivala igre će moći da vidi nastup Malpasa večeras od 19.30 sati na sceni Ateljea 212, 5. aprila od 20 sati u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu, a dva dana kasnije u isto vreme i u Kulturnom centru u Gornjem Milanovcu. Pokušaji organizatora da obezbede još neki od termina u domaćim teatrima kako bi gosti iz Kube mogli da nastupe pred više publike nisu urodili plodom, jer, kako je rečeno danas, za to nije bilo sluha u pozorištima.

U okviru 18. izdanja festivala sutra uveče trebalo je da nastupi Grupa Senjora Serana iz Barselone, ali je njihov nastup odložen za jesen zbog bolesti jednog od izvođača.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar