Radio televizija Srbije trebalo bi da realizuje tri serije čiji produkcijski troškovi premašuju milionske iznose, i dok je glumac, reditelji i producent serije o Ivi Andriću Tihomir Stanić ponosan što će za Javni servis snimiti osam epozoda serije "Nobelovac", predsednik UO RTS-a pita da li to previše košta.
Pišu: Jelena Koprivica i Suzana Sudar
Biografska drama o jedinom dobitniku Nobelove nagrade za književnost s ovih prostora Ivi Andriću biće pretočena u televizijsku seriju od osam epizoda, koja je prikladno nazvana „Nobelovac“. Iza serije kao producent, reditelj i glumac stoji Tihomir Stanić, tačnije umetnikova producentska kuća s kojom je generalni direktor RTS-a Dragan Bujošević potpisao ugovor, vredan gotovo 1,8 miliona evra.
Na poslednjoj sednici UO RTS 2. marta generalni direktor Javnog servisa Dragan Bujošević je članove Upravnog odbora obavestio o ugovoru za snimanje serije „Nobelovci“ i nove sezone „Radio Mileve“ i „Mama i tata se igraju rata“:
– Ugovor o „Nobelovcu“ je sklopio sa producentskom kućom Tihomira Stanića „Tihomir Stanic Production“ 10. januara u iznosu od 1.799.445 evra za osam epizoda serije. To je velika svota novca, ali taman tolika da ne mora da traži saglasnost Upravnog odbora. Jer, za iznos od 1.800.000 evra morao bi da dobije saglasnost UO, a ovako je samo obavezan da nas informiše da je sklopio ugovor – objašnjava za Nova.rs Branislav Klanšček, predsednik UO RTS-a.
Direktor je za sve pomenute serije potpisao ugovore na osnovu svojih ingerencija:
– Samo za ugovore preko 500.000 evra mora da obavesti UO, ali ne mora da traži saglasnost. I kad je u pitanju „Nobelovac“, direktor je, shodno propisima, sklopio ugovor. Zaista ne bih ulazio u to da li je to previše, ili je realna cifra, jer to nije moja struka – priznaje Klanšček.
U ugovorima koji premašuju cifru od 500.000 evra jesu oni potpisani s kućama „Nira pro“, „Tihomir Stanic production“ i „Filmkombajn“. Prva dva potpisana su 10. januara, a aneks trećeg 19. januara, zbog promene dinamike snimanja, plaćanja i roka isporuke. Prvi je vredan 1.753.570 evra za šestu sezonu izvršne produkcije serije „Radio Mileva“ i 25 epizoda, drugi od 1.799.445 evra za izvršnu produkciju serije od osam epizoda „Nobelovac“, a treći u vrednosti od 1.321.487 evra za treću sezonu serije „Mama i tata“.
Najvredniji od svih, onaj za seriju „Nobelovac“ Tihomir Stanić, kojeg smo zatekli u Briselu, ovako komentariše za naš sajt:
– Ponosan sam na činjenicu da smo sa RTS-om potpisali ugovor o realizaciji serije „Nobelovac“. Početak snimanja planiramo za 1. septembar u Višegradu, pa zatim u Travniku, Sarajevu, Herceg Novom, Sokobanji, na Fruškoj gori, u Beogradu a završetak je planiran u Stokholmu 10. decembra.
Pored producentskog posla Stanić će režirati seriju, a takođe će tumačiti Andrića u periodu od 1941. do 1961. godine, dok još traga za mladim glumcem koji će igrati čuvenog književnika u razdoblju od 1914. do 1920. godine.
Takođe je sa scenaristima Ivanom Velisavljevićem i Jelena Mijović radio i na scenariju, a u „Nobelovcu“ će, kako nam je rekao, Andrićevu suprugu Milicu Babić igrati Selma Alispahić, Isidoru Sekulić Aleksandra Pleskonjić, književnikovu ličnu sekretaricu Veru Stojić Branka Šelić…
Filip Feti Dautović, magistar nauka iz oblasti umetnosti filma, nekadašnji profesor Fakulteta dramskih umetnosti i autor, urednik i producent na RTS-u objašnjava za Nova.rs da serije koštaju, a upitan o vrednosti konkretno „Nobelovca“ kaže:
– Snimanje osam epizoda serije „Nobelovac“, ako zahtevaju putovanja, uz rekonstrukciju kostima iz tog doba, enterijera – to sve košta. A da li je to realna cena, mogao bih da komentarišem tek kada bih pročitao plan snimanja… Ono što je nesporno jeste da mi zaslužujemo takav projekat. Kada Tika Stanić govori „Na Drini ćuprija“ meni je to nešto najuzbudljivije što sam slušao. I siguran sam da dugo sanja da napravi seriju i odigra tu ulogu – priča Dautović.
I dok se predsednik UO RTS-a ne usuđuje da procenjuje da li je to previše novca za jednu seriju, Branislav Klanšček ukazuje, da poredeći RTS-ov sa serijskim programom drugih televizija uviđa neke nelogičnosti:
– Imam podatke s drugih televizija, na primer koliko košta „Igra sudbine“… Informišem se stalno, poredim i meni se čini da je drastična razlika. Takođe, i kad uporedim koliko je, na primer, koštala „Radio Mileva“ pre dve godine, a koliko košta danas. Ako je 2021. prvi serijal „Radio Mileve“ koštao 42.000, u 2022. po epizodi 55.000 evra, pa skočio na 59.000 evra, da bi se 10. januara ispostavilo da staje 70.000 evra, onda su to neke nelogičnosti koje, kao laik, uočavam i samo postavljam pitanje, ne optužujući, ne presuđujući da li je to puno ili malo. Uostalom, moja obaveza kao predsednika UO RTS jeste da obaveštavam javnost o radu i odlukama Upravnog odbora.
Činjenice, kako naglašava Klanšček, jesu da su 2022. snimljene „Kamiondžije“ koje su po epizodi, a snimljeno ih je 12, koštale 122.650 evra, što je ukupno 1.471.800 evra.
– Prosto se pitam da li su za nepunih godinu dana troškovi „Radio Mileve“ zaista skočili za 20 odsto s obzirom da se radi o istoj seriji, istom sitkomu, koji se snima unutra, na istoj adresi, s istim glumcima. Evo, neka to javnost kaže. Porasla je i cena serije „Mama i tata se igraju rata“, koja je u 2022. godini po epizodi koštala 114.000 evra. Snimljeno je deset epizoda za 1.140.000 evra, a za novu sezonu predviđeno je 1.321.487 evra. Na sednici UO RTS-a rekao sam i kako mi se čini da je 70.140 evra po epizodi, odnosno za ugovor na 25 epizoda „Radio Mileve“ od 1.753.570 evra, o kojem nas je obavestio generalni direktor, previše. Nerealno je da su cene skočile za 65 odsto od 2021, od prve sezone. Nije mi jasno šta je poskupelo 65 odsto za nepune dve godine. Direktor mi je odgovorio da pogledam kalkulaciju koja je sastavni deo ugovora – objašnjava Klanšček.
S obzirom da je u 2022. godini, u okviru igranih TV serija, od šest naslova samo jedna koprodukcija RTS-a („Bilo jednom u Srbiji“), a ostatak proizvodnje, kako pokazuju podaci do kojih smo stigli, poveren je izvršnim produkcijama koje su realizovale naslove „Kamiondžije doo“, „U klinču“, „Branilac“, „Radio Mileva“ i „Mama i tata se igraju rata“, a cene po epizodi su varirale od pedesetak do 122 hiljade evra, Feti Dautović ukazuje da je takva praksa nekada na Radio televiziji Srbije bila nezamisliva:
– Praksa izvršnih produkcija nije postojala do 1994/95. godine. Tada su se prvi put oteli neki centri i počeli da realizuju, na primer, novogodišnje programe, koje smo mi radili, konkretno ja kao izvršni producent RTS-a od 1978. godine. Još tada je RTS krenuo da prepušta spoljnim produkcijama ono što su oni mogli sa boljom organizacijom i većim naporom sami da urade i tako se, nažalost, nastavilo do danas.
Međutim, serije nisu, kako podseća za naš sajt predsednik UO RTS-a, razlog što je podneo krivičnu prijavu protiv generalnog direktora i urednice Zabavnog programa:
– Podneta je zbog dnevne emisije „Jedan dobar dan“ koja ne postoji, a na koju je za tri godine potrošeno 14 miliona dinara. To je za mene nesavesno poslovanje. Što se tiče serija, tu je sve teško dokazivo. Dok državni organi ne uđu i u te produkcijske kuće i vide tokove novca, ne možemo ništa da zaključimo. Policija, istražni organi, tužioci su nadležni da utvrde da li ima zloupotrebe, ali svakako je bilo nesavesnog poslovanja – kaže na kraju Branislav Klanšček.
Bonus video: RTS
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare