Nadam se da ću umreti pre Joko. Jer kada bi Joko umrla pre mene, ne bih znao kako da preživim. Ne bih mogao da nastavim život. Ove reči Džon Lenon je izgovorio na današnji dan pre 40 godina, samo nekoliko sati pre nego što će biti ubijen.

Prelepo plavo nebo sijalo je nad njujorškim Central parkom, a vazduh je bio tako čist, sećala se kasnije Joko Ono tog kobnog 8. decembra 1980. godine. I ništa nije slutilo da će se dan završiti smrću jednog od najvećih kantautora popularne muzike.

Taj dan bio je Lenonu ispunjen obavezama. Od rana jutra trebalo je da obavi foto snimanje, uradi intervju, a onda ode u studio „Rekord plant“ da završi rad na pesmi „Walking On Thin Ice“.

Joko Ono i Džon Lenon Foto: ANGELI-FIZET / Bestimage / Profimedia

Joko Ono i Džon rešili su, ipak, da jutro započnu doručkom u lokalnoj kafeteriji. Zbog zakazanog slikanja muzičar je skoknuo da se malo podšiša. Kada je izašao iz frizerskog salona pomislio je kako ponovo izgleda „starinski“, kao u periodu pre nego što je postao slavan.

Vrativši se u apartman u zgradi Dakota na Aper vest sajdu, gde je slavni par živeo sa sinom Šonom, nestrpljivo ih je čekala fotografkinja Eni Libovic. Trebalo je da okončaju snimanje započeto nedelju dana ranije za magazin „Rolingstoun“. Dejvid Gefen, vlasnik istoimene diskografske kompanije koji je mesec dana ranije objavio zajednički album Joko i Džona „Double Fantasy“, svim silama se trudio da ubedi glavnog urednika “Rolingstouna” Jana Venera da na naslovnoj strani sledećeg broja par bude zajedno. Međutim, Vener nije želeo Joko na naslovnici. Dovoljan mu je bio samo Lenon.

Eni nikada neće zaboraviti to jutro:

– Džon je ušao odeven u crnu kožnu jaknu, a kosa mu je bila zalizana. Izgledao je kao na početku karijere “Bitlsa” – pričala je medijima proteklih godina.

Fotografkinja je znala da treba da smisli nešto specijalno za naslovnu stranu. I osmislila je koncept kojim će pokazati da u poroznom prostoru savremene kulture romantična ljubav još uvek postoji. Inspiraciju za taj koncept pronašla je u omotu albuma „Double Fantasy“ na kome se Džon i Joko nežno ljube.

– Činilo mi se kao da je te 1980. romansa kao pojam mrtva. Setila sam se kako je taj njihov poljubac tako prost, a lep. I to me je inspirisalo. Zamislila sam ih nage, u ranjivom stanju – pričala je kasnije fotografkinja.

Međutim, Joko toga dana nije bila raspoložena da bude naga. Kao kompromis ponudila je da skine rolku koji je imala na sebi. I to je bilo to. No, Džon je priskočio u pomoć. Želeo je da potpuno nag obavije obučenu Joko u gotovo fetalnoj pozi i ljubi je. I Liboviceva ih je fotografisala kako leže na bež tepihu u dnevnoj sobi svoga stana. Tako je nastala fotografija koja će ući u anale pop kulture.

Toga je bio svestan i Džon, jer kada je iz aparata izvadila test snimak, nije mogao da savlada emocije. Počeo je da uzvikuje:

– To je to! To je naša veza!

Toga dana Eni je „ispucala“ samo jednu rolnu filma. Na njoj su bili ta legendarna fotografija, u više varijanti i nekoliko snimaka Džona kako pozira po stanu.

Kada je okončan fotosešn, Džon je već sišao u kancelariju Joko Ono gde ga je čekao tim radija RKO. Voditelj Dejv Šolin imao je užasnu tremu pred intervju sa Lenonom, ali pojasnio je kako je slavni muzičar bio tako divan da su se svi odmah opustili.

Samo nekoliko trenutaka kasnije Džon je radio voditelju pre nego što su počeli snimanje objašnjavao kako izgleda njegov početak dana:

– Ustajem oko šest ujutru. Onda idem do kuhinje. Spremam sebi kafu. Pomalo kašljem. A onda zapalim cigaretu i gledam „Ulicu Sezam“ sa Šonom – pričao je Lenon, objašnjavajući da petogodišnjem sinu dozvoljava da gleda crtane filmove, ali ne i reklame.

Džon Lenon i Joko Ono Foto: KEYSTONE Pictures USA / Zuma Press / Profimedia

Radio voditelj se sećao kako je bio fasciniran Džonom i Joko.

– Oni kao da su komunicirali telepatski. Ili samo očima. Reči su bile suvišne. Kada bi se pogledali svako bi uvideo kako intenzivnu vezu imaju.

Razgovor je započet osvrtanjem muzičara na proslavu 40. rođendana dva meseca ranije, a onda je pomenuo kako je zašao u sredovečno doba, dodajući ove reči:

– Nadam se da ću umreti pre Joko. Jer kada bi Joko umrla pre mene, ne bih znao kako da preživim. Ne bih mogao da nastavim život – govorio je Lenon, a onda je pričao i svom muzičkom delu:

– Uvek sam svoj rad posmatrao kao celinu, bilo to sa „Bitlsima“, Joko, Dejvidom Bouvijem ili Eltonom Džonom. Mislim da moje delo neće biti završeno dok ne budem mrtav i sahranjen. Ali, nadam se da će se to neće desiti skoro. Kada se osvrnem na karijeru postoje samo dve osobe sa kojima sam dosta radio – to su Joko Ono i Pol Makartni. Mislim da je to prilično dobar izbor. Kao pronalazač talenata, dobar sam, zar ne?

Kada je završio intervju Džon je sa Joko morao da ide u studio. Izašavši iz zgrade iznenadilo ga je što ispred nema nikoga.

– Gde su moji obožavaoci – upitao je Lenon.

I prizvao ih je, ne sluteći šta će se zbog „obožavalaca“ desiti. Lenonu je prišao amaterski fotograf Pol Goreš. Muzičar je drage volje počeo da gleda snimke koje je Goreš načinio ranije ispred njegove zgrade. I dok je Lenon razgledao fotografije prišao je još jedan „fan“. Ispružio je ruke, u kojima su bili olovka i album „Double Fantasy“.

– Da li želiš moj autogram na albumu – upitao je Lenon stidljivog 25-godišnjeg Marka Dejvida Čepmena. Dobivši potvrdan odgovor, ispisao je na omotu „Džon Lenon 1980“, a Goreš, kada se već našao tu sa fotoaparatom, ovekovečio je taj „dirljiv trenutak“.

– Je l to u redu? – ponovo je upitao Lenon čoveka koji će mu samo nekoliko sati kasnije oduzeti život… Ne odgovorivši ništa stidljivi fan se povukao, a Lenon je sa čuđenjem pogledao Goreša.

Tim sa radio stanice, stojeći sve vreme sa parom, ponudio je da ih na putu do aerodroma u studio. Dok su se vozili Lenon je pričao kako, bez obzira na nesuglasice, voli Pola Makartnija:

– Mediji tu navodnu svađu pumpaju. Pa, mi smo kao braća. Volim ga. Mi smo kao porodica, I kao i svaka porodica imamo uspone i padove…

Stigavši konačno u studio, jedva su čekali da završe pesmu koju je Ono komponovala „Walking On Thin Ice“. Uzbuđen zbog sjajnog završnog miksa šestominutne pesme, Lenon je Dejvidu Gefenu pričao kako je to nešto najbolje što su on i Joko uradili, zamolivši ga da je izbace kao singl pre Božića.

Gefen je počeo da ga ubeđuje kako je bolje da to urade nakon praznika, uz medijsku pompu i reklame:

– Čuješ li ovo, Majko, imaćeš reklame – tim rečima obratio se Džon Lenon svojoj ljubavi Joko Ono.

Iscrpljeni od napornog dana i završnog miksa za pesmu „Walking On Thin Ice“ planirali su da odu nešto da pojedu u omiljenom restoranu nedaleko od Karnegi hola. Ali, predomislili su se i vratili u apartman. Jer, njihov sin Šon ceo dan proveo je sam sa dadiljom. Večera, ipak, može da sačeka. Uostalom, Njujork je „grad koji nikada ne spava“…

Taksi ih je ostavio ispred Dakote. Joko je izašla iz kola i krenula ka hodniku zgrade. Džon je usporio noseći u rukama nekoliko kaseta, s tim što je na jednoj bio završni miks za pesmu „Walking On Thin Ice“, na koju je bio tako ponosan.

Nešto posle pola jedanaest uveče, ispred zgrade u kojoj je Lenon živeo bilo je neobično mirno. Nekoliko minuta kasnije začuli su se hici iz pištolja…

Od pet hitaca, koje je ispalio „stidljivi fan“ Mark Dejvid Čepmen četiri su pogodila muzičara u leđa i levo rame. Samo sedamnaest minuta kasnije Džon Lenon je proglašen mrtvim…

A portret nagog Lenona, sklupčanog oko supruge Joko Ono u krevetu kako je ljubi, načinjen nekoliko sati uoči njegove smrti, postala je jedna od najznačajnijih fotografija u istoriji pop kulture. I na kraju su zajedno krasili naslovnu stranu magazina „Rolingstoun“.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare