Film "Nebesa Srđana Dragojevića, foto FCS-Andrej Bogatinoski

Došli smo u neverovatnu situaciju da su brojni domaći filmovi završeni i čekaju da budu distribuirani, a da neće imati gde da budu prikazani jer smo na ivici da zatvorimo bioskope i otpustimo zaposlene ako država hitno ne pomogne, kaže Nebojša Ćetković, direktor kompanije “Art vista” i predsednik sekcije distributera u Grupaciji za kinematografiju Privredne komore Srbije. Njegovu ocenu potvrđuju i drugi domaći distributeri i prikazivači.

Pišu: Matija Jovandić i Jelena Koprivica

Bioskopi će, prema novim merama Kriznog štaba za borbu protiv širenja koronavirusa, od danas moći da rade do 21 sat. Vlasnici bioskopa mogućnost da produže rad ocenjuju dobrodošlom, ali ističu da će i dalje poslovati sa gubicima, da su prispele naplate dugovanja iz vremena kada su zbog vanrednog stanja bili potpuno zatvoreni, a da je država u poslednjoj podeli sektorske pomoći na njih zaboravila.

Dugovi iz vanrednog stanja dolaze na naplatu 

– Znači nam rad do 21 sat jer smo ova prethodna dva meseca imali projekcije samo vikendom i to u matine terminima, pa nam je rad na takav način, do 17 sati, doneo više troškova nego da smo bili zatvoreni. Bilo je besmisleno da se tako radi. Sada smo u nešto boljoj situaciji, ali to još nije dovoljno da bi naše poslovanje bilo ekonomski održivo. I dalje ćemo praviti gubitke, jer sve projekcije moramo da završimo do 21 sat, što znači da udarne termine, od 20 i 22 sata, u kojima je dolazilo sigurno više od 70 odsto ukupnog broja posetilaca, opet nećemo imati. Naši dugovi i minusi su toliki da nas ne može da spasi to što ćemo raditi nekoliko sati duže – kaže Nebojša Ćetković.

Nebojša Ćetković
Nebojša Ćetković Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

– Već više puta smo apelovali na Ministarstvo kulture i Vladu Srbije da nam dodele sektorsku pomoć, a sada, prilikom poslednje sektorske pomoći koju je Vlada dala preduzećima iz oblasti turizma, mi smo preskočeni i doživeli smo veliko razočarenje, prosto smo zaboravljeni. Nemam nameru da licitiram ko je ugroženiji, ali bioskopi i bioskopski distributeri sigurno su među najugroženijima u privredi. Šest meseci nismo uopšte radili, nešto malo smo radili u septembru i oktobru, a sada smo bukvalno na ivici provalije. Prikazivači od 12. marta faktički ne rade, a porezi i doprinosi – koji su bili odloženi, a ne oprošteni – dolaze nam na naplatu od 4. januara. Sad em nemamo prihode, em stižu dugovi iz perioda vanrednog stanja na naplatu. Ulazimo u januar kada bi moglo da se očekuje da će, nažalost, naši radnici ostati bez posla – upozorava on.

„Otkazi su realnost“

Igor Stanković, čelnik distributerske kuće „Megakom film“ i Kombank dvorane, kaže da će produžetak radnog vremena do 21 sat u trenutku velike neizvesnosti pružiti kakvu-takvu nadu u egzistenciju, ali i on ocenjuje da to nije dovoljno.

– Bioskop će profunkcionisati tako da poslednja projekcija više ne mora da počinje od 15 sati, već od 19, što je značajna promena. Međutim, nedovoljna je da izbegnemo primenu mera koje će, nažalost, biti neminovne, a to su prinudni odmori i smanjenje zarada. Pokušaćemo da ne otpuštamo, ali s obzirom na to da smo ispoštovali sve mere, sve što je naloženo i očekivalo se od nas do 31. decembra, a nakon toga nismo dobili nikakvu podršku države, niti je ona najavljena, nemamo dalju obavezu očuvanja radnih mesta. I verovatno će neminovno doći i do otpuštanja, iako to ne želimo u ovom trenutku – kaže Stanković.

Ivan Hinić, predsednik sekcije prikazivača pri grupaciji za kinematografiju PKS i programski direktor „Sinepleksa“, navodi da se i u ovom bioskopskom lancu suočavaju sa istom situacijom jer su bili potpuno isključeni iz posla skoro pola godine.

Ivan Hinić Foto: Printscreen/YouTube/Danas Conference Center

– Nismo radili sve do septembra, a onda smo imali samo jedan mesec koji je bio iznenađujuće dobar. To znači da smo došli do nekih 60 odsto rezultata u odnosu na septembar 2019. godine. Međutim, onda nam je, kako zbog korone, tako i nedostatka filmova koji su stopirani u Holivudu, promet značajno opao. Praktično to znači da nam je oktobar bio na nivou 30 odsto prošlogodišnjeg rezultata, novembar još manje. A u decembru, s obzirom da smo zbog ograničavanja radnog vremena radili samo vikendom i da su poslednje projekcije išle oko 15 sati, možete misliti kakve smo rezultate ostvarili! Toliko su niski da ih je besmisleno pominjati. I dalje očekujemo da će nam država izaći u susret i dati nam neka dodatna sredstva da bi naša industrija preživela. Do sada smo nekako uspevali da izbegnemo otpuštanje radnika, ali ono će neminovno uslediti ako se nešto značajnije ne promeni. Naši fiksni troškovi su enormni, samo naša firma ima stotinu zaposlenih, a mnogo ljudi koji se bave organizacijom i ne rade, jer nema posla. Iznosi koji treba da se izdvoje za plate, režije, poreze su odgomni. Ako ne bude pomoći države, otkazi su realnost – naglašava Hinić.

„Čudesna žena“ izuzetak

Čak ih je, kako priznaje, mera produžavanje radnog vremena pomalo zatekla, jer je većina zaposlenih u bioskopskom lancu bila na odmorima.

– Počećemo sa novim radnim vremenom u našim bioskopima od utorka, što znači da će poslednja projekcija krenuti oko 18.30 ili 19 sati. Dobra vest jeste da smo dobili dozvolu da od četvrtka krenemo sa holivudskim filmom „Čudesna žena“, iako je bilo planirano da se premijera pomeri za januar. S obzirom na to da počinje školski raspust, nadamo se da će publika, naročito mlada, više dolaziti u bioskop preko dana – kaže Hinić.

Izuzimajući „Čudesnu ženu“, nema velikog broja filmova u ponudi za distribuciju, naročito ne domaćih, priča Igor Stanković, a većina holivudskih blokbastera očekuje se tek od proleća naredne godine.

Igor Stanković Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

– Naše poslovanje neće ugroziti najavljene premijere holivudskih blokbastera u svetu koje će, pararelno sa bioskopima, istoga dana biti dostupne na digitalnim platformama. Kod nas nisu dostupne te platforme holivudskih studija. A trenutno ne postoji interes producenata, kao ni nas distributera, da domaći filmovi budu prikazivani u trenutku kada polovina bioskopa u Srbiji ni ne radi i kada je popunjenost kapaciteta sala veoma ograničavajuća zbog mera na snazi. Mi čak ne znamo ni da li će možda ponovo biti zatvaranja – priča Stanković.

Na čekanju „Južni vetar 2“, „Toma“, „Zlatni dečko“…

Predsednik sekcije distributera pri PKS Nebojša Ćetković podseća i da je ponuda slabija jer su veliki holivudski studiji pomerili premijere filmova na 2021. godinu, a da je, sa druge strane, dovedeno u pitanje i to gde će već završeni domaći filmovi, koje naša publika rado gleda, biti prikazivani.

– Značajan broj filmova čije je snimanje u značajnoj meri država finansirala čeka start u bioskopima. Mi u „Art visti“, kući specijalizovanoj za distribuciju domaćih filmova, spremamo „Južni vetar 2“, i „Tomu“, i „Zlatnog dečka“, i „Hotel Beograd“… Sve to su značajni filmovi naše kinematografije, za koje je država dala značajan novac, ali ključna tema, za koju se plašim da je nisu dovoljno svesni, to je da ti filmovi neće imati gde da budu prikazani. I uzaludno je, ako bioskopi bankrotiraju, što su oni snimljeni. FCS i PKS sa grupacijom za kinematografiju uspeli su u poslednjih nekoliko godina da strateškim planiranjem Srbiju dovedu na poziciju lidera u regionu po broju snimljenih filmova, ali i po broju njihovih gledalaca, da Srbiju iz pozicije potpuno uništene prikazivačke mreže dovedemo na čelo u regionu po broju sala. Ali sada su popaljene sve crvene lampice i alarmi i plašim se da će, ako država ne prepozna da nam je kao grani koja se najbrže razvijala i uplaćivala značajna sredstva u budžet, potreban pojas za spasavanje, ovo što smo svi zajedno radili bilo uzaludno i da ćemo se vratiti na period u kom smo bili još kad smo izašli iz sankcija, a to je nepostojanje prikazivačke mreže. I onda se postavlja pitanje zašto snimate filmove i gde će se prikazivati. Dolazimo u suludu, neverovatnu situaciju da imamo značajan broj već snimljenih filmova, a da se pitamo šta ćemo sa tih 20-30 ostvarenja, gde da ih prikažemo, za koga smo ih pravili – ističe Ćetković.

Šest bruto minimalaca ili otkazi

Na pitanje da li će obnoviti zahtev Vladi da pomogne, on odgovara potvrdno i dodaje da su u FCS i PKS „jako svesni da bez pomoći države neće preživeti“.

Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

– Ali oni mogu samo da nas razumeju i podrže. Adresa kojoj se obraćamo su Ministarstvo kulture i Vlada Srbije sa ministarstvima čiji zadatak je da procene ko treba da dobije sektorsku pomoć. Mi smo davljenici koji očekuju tu slamku spasa. Veliko razočarenje smo doživeli što nas nije bilo na prethodnom spisku preduzeća koji su dobili pomoć za najugroženije grane privrede, zaboravljeni smo, ali još se nadamo da će neko bukvalno u „minut do 12“ ipak sa odgovornih pozicija prepoznati našu tešku situaciju i, što je još značajnije, potrebu da Srbija sačuva svoje bioskope i kinematografiju. U suprotnom, otpuštanja su neminovna, idemo u bankrot. Tada će slika, nažalost, biti takva da će se u Srbiji desiti ona najgora varijanta: ljudi bez posla, filmovi bez bioskopa i kinematografija ponovo na nuli. Moramo da dobijemo pomoć države, koja nije velika, da premostimo ovaj period, sačuvamo zaposlene, da sačekamo još šest meseci da prođe ova kriza, i da se onda od leta ili jeseni vratimo u redovno poslovanje. Od države tražimo zaista samo pomoć za naše zaposlene, ne da nam se nadoknade gubici i dobit, nego šest bruto minimalaca. Uz ove obaveze prema državi koje sad stižu na naplatu idemo direktno u bankrot – podvlači Ćetković.

I Stanković napominje da bez pomoći, koju određeni sektori privrede dobijaju, bioskopi teško da će preživeti.

– Preko leta su određeni sektori ostvarivali prihode, konkretno mislim na ugostiteljstvo, i oni i sada dobijaju pomoć. A mi smo apsolutno zaboravljeni. Bili smo preko leta zabravljeni i u ovom trenutku taj produžetak radnog vremena nam znači, ali nije nešto krucijalno što će promeniti neophodnost smanjenja zarada i potencijalno otpuštanje zaposlenih – naglašava Igor Stanković i na kraju, kao vlasnik Kombank dvorane, podseća da, iako bioskopi mogu da rade do 21 sat, ostaje ograničenje vezano za organizaciju koncerata.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar