Skupa laž bivšeg upravnika i sadašnjeg Vučićevog savetnika

Kultura 28. maj. 202106:59 > 07:38
Podeli:
Dejan Savić Foto:E-Stock/Dimitrije Goll

Presuda Prvog osnovnog suda u Beogradu da Dejan Savić, nekadašnji upravnik Narodnog pozorišta u Beogradu i aktuelni savetnik predsednika Aleksandra Vučića za kulturu, mora da isplati 150.000 dinara pozorišnom reditelju Nebojši Bradiću, zbog povrede ugleda i časti, bacila je svetlo na događaj koji je mnogo više koštao nacionalni teatar, odnosno budžet Republike Srbije.

– Za mene je ova presuda, koja je doneta u trenutku kada se Narodno pozorište nalazi u jednoj od najozbiljnijih kreativnih i produkcionih kriza u svojoj novijoj istoriji, svojevrsna Pirova pobeda entuzijazma, ali i zablude, nas umetnika koji su, te 2018. godine, pokušali da jezikom argumenata uđu u nametnuti dijalog sa “vlasnicima vlasti” – kaže za Nova.rs Željko Hubač, nekadašnji direktor Drame nacionalnog teatra.

Reditelj Nebojša Bradić podneo je tužbu tražeći 250.000 dinara na ime naknade štete nakon što je Dejan Savić, u to vreme upravnik Narodnog pozorišta, početkom novembra 2018. gostujući u emisiji “Jutro sa Jovanom i Srđanom” na TV Prva izjavio da je Bradić, u vreme kada je bio upravnik Narodnog pozorišta, potpisao ugovor zbog kog je nacionalni teatar morao da isplati odštetu od 103.000 evra. Između ostalog, rekao je da se predstava zbog koje je isplaćena odšteta “vukla po pozorištu 10 godina” i da je za tu predstavu „sve osnovno potpisao još Nebojša Bradić“.

Dejan Savić potpisao ugovor

Reč je o komadu „Sat oko kojeg ništa nismo znali jedni o drugima“ autora Petera Handkea koju je trebalo da režira Mladen Materić u koprodukciji Narodnog pozorišta sa francuskim teatrima Tattoo i Garona. Ugovor je potpisan 16. novembra 2005. a u ime nacionalnog teatra potpisao ga je niko drugi do Dejan Savić. Predstava nije odigrana, probe su prekinute, a taj ugovor je 2006. bio predmet međunarodnog skandala, prepiske između Ministarstva kulture Srbije i Francuske koje je okončano tako što je Vlada Republike Srbije prebacila Narodnom pozorištu 103.000 evra, a ono je taj iznos uplatilo pozorištu u Francuskoj.

Nebojsa Bradic Knjiga Recnik izvodjenja i savremenog pozorista
Nebojša Bradić Foto:Dragan Mujan/Nova.rs

Akteri sudskog spora nisu želeli da govore za naš portal. Bradić je ljubazno odgovorio da ne želi da komentariše odluku suda, a Savić nam je ljubazno prekinuo vezu.

U prvostepenoj presudi u koju je Nova.rs imala uvid, između ostalog piše, da je pomenutu emisiju u kojoj je Savić govorio na TV Prva videlo pola miliona ljudi, a u delu javnosti se stvorilo uverenje da je optuženi Bradić kriv za potpisivanje ugovora vrednog 265.000 evra bez PDV, zbog kojeg je Narodno pozorište kasnije platilo odštetu 103.000 evra. Nebojša Bradić je u sudu rekao da je zbog ove izjave Dejana Savića snosio brojne posledice. Između ostalog, konkurisao je za dva posla i ni na jednom nije prošao iako je ispunjavao uslove, Narodno pozorište ga je 2019. izbrisalo iz svog protokola što znači da više nije pozivan na premijere i druge događaje što ga je strašno pogodilo jer je bio upravnik nacionalnog teatra i to za vreme bombardovanja kada su aktivnosti pozorišta doprinele moralu društva te je odlikovano i ordenom…

Dejan Savić. Foto: E-Stock_dimitrije_goll

Braneći se na jednom od ročišta Savić je naveo da ne osporava izjavu koju je dao na Prva TV kako je navedeno u tužbi, da se radi o lapsusu, grešci kojom je nenamerno pomenuo Bradića pomenuo kao potpisnika ugovora… Da je tada bio u središtu medijske kampanje koja je vođena protiv njega i Narodnog pozorišta koja se pretvorila u političku … Sud je iskaz Dejana Savića prihvatio osim u delu u kom je naveo da je greškom označio Bradića kao potpisnika ugovora imajući u vidu da mu je poznato u kom periodu je on bio upravnik Narodnog pozorišta, od 1997. do 1999. godine.

Savić uništavao pozorište

– Pravda kada god da dođe, čak i kada okasni i kada je gotovo beskorisna, donese neku kakvu takvu satisfakciju i nadu da se protiv laži a za istinu opak valja boriti. Ova presuda je slika i prilika na koji je način Dejan Savić, nasilno i isključivo voljom vlasti, a protiv zakona rukovodio i pod okriljem države uništavao Narodno pozorište. Ovo je nažalost tužna slika ne samo ova kuće nego srpske kulture u protekloj deceniji – prokomentarisao je za Nova.rs Božidar Bobo Đurović, nekadašnji direktor Drame i upravnik Narodnog pozorišta.

Božidar Đurović Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Prvi osnovni sud u Beogradu utvrdio je da su Savićevi navodi u emisiji bili netačni i zaključio da su izjavom Dejana Savića povređeni čast i ugled Nebojše Bradića, te je naložio nekadašnjem upravniku Narodnog pozorišta da Bradiću isplati 150.000 dinara na ime odštete, kao i troškove parnice. Savić na ovu presudu ima pravo žalbe.

– Ovom presudom jedna laž je sudski raskrinkana. Ali brojne laži su zaboravljene. Laži koje su izgovorene tokom „rata“ moćnika koji su želeli da stave šapu na teatarske resurse, ne da ih razvijaju, a koje su od Drame Narodnog pozorišta napravili kolateralnu štetu. I gde smo sada? Sa presudom u rukama… – ističe Željko Hubač i dodaje:

Željko Hubač. Foto:FoNet/Marija Djoković

– Ne znam da li možete da razumete koliko je bilo potrebno energije i rada uložiti da se od ovog međunarodnog umetničkog skandala, u koji je ne svojom voljom gurnuta Drama Narodnog pozorišta i koji je itekako odjeknuo u teatarskom svetu u Evropi, dođe do pozicije da samo deceniju kasnije tu istu Dramu 2016. godine na skupštini Evropske teatarske konvencije aklamacijom prime u punopravno članstvo, kao jednu od tri najznačajnije teatarske kuće u regionu, o čemu su svedočile brojne nagrade osvojene na najznačajnijim regionalnim festivalima.

Ne znam da li iko shvata kako je bilo teško od te pozicije samovoljnog prekida saradnje sa Teatrom de la Vil, doći do koprodukcije sa Kraljevskim dramskim teatrom Dramaten iz Stokholma, Nacionalnim teatrom iz Kopenhagena, teatrima iz Barselone i Badem Virtemberga, predstave koja je imala premijeru na Bergman festivalu 2018, ili koprodukcije sa Nacionalnim teatrom iz Atine, te iste godine, koja je premijeru imala na Epidaurusu, doći do selekcije Festivala u Klužu na kojem smo učestvovali sa zaista najznačajnijim teatrima iz Evrope… I da ne nabrajam dalje… – objašnjava Hubač.

Komentari

Vaš komentar