Holivudski studiji, koji su oduvek važili za sinonim novca, raskoši i sjaja, kraj ove godine dočekuju na kolenima. U 2020. holivudske blokbastere nije pobedio neki zlikovac sa velikog platna, već pandemija koronavirusa. Od početka pandemije Holivud je u takvim gubicima da se sasvim opravdano postavlja pitanje da li je filmskim blokbasterima odzvonilo.
Većina za ovu godinu planiranih holivudskih blokbastera, odnosno ostvarenja čiji je budžet prevazilazio sumu od stotinu miliona dolara, na čekanju su zbog drugog lokdauna širom sveta. Samo je premijera nove avanture iz serijala filmova o Džejmsu Bondu „Nema vremena za umiranje“ (No Time to Die) već dva puta odlagana.
Novi film iz Diznijeve produkcije „Mulan“ na kraju je strimovan preko onlajn platforme holivudskog studija, dok je film sa Tomom Kruzom „Top Gun: Maverick“ trenutno „u vazduhu“, kao i Marvelova „Crna udovica“ (Black Widow) sa Skarlet Johanson.
Holivudski studiji u iščekivanju su povratka u normalnost. Jedini je problem što niko ne zna kada će to biti. A iako smo naviknuti da filmski junaci iznova spasavaju svet, od koronavirusa, izgleda, nema ko da spasi Holivud.
Poslednja slamka spasa za još jedan u nizu odlaganih filmova, za koji se očekivalo da će u 2020. ostvariti ogromnu zaradu na blagajnama, jeste Božić. Naime, najavljeno je da će ostvarenje „Čudesna žena 1984“ (Wonder Woman 1984) biti premijerno prikazan baš za Božić, kako u američkim bioskopima, tako i onlajn.
A ovaj film, u kome glavnu ulogu tumači Gal Gadot, žena super heroj, koštao je oko 200 miliona dolara. Trebalo je premijerno da bude emitovan još u junu, ali prvo prikazivanje odlagano je već u dva navrata.
– Holivudski studiji nisu hteli da žrtvuju niti jedan potencijalni blokbaster, koji može da inkasira više od milijardu dolara na boks-ofisu, tokom pandemije. Isuviše su koštali – navela je filmska kritičarka Fin Haligan za BBC.
Međutim, što su duže bioskopi zatvoreni u Americi, ali i širom sveta, „na stolu“ holivudskih studija su sve teže odluke koje se moraju doneti. Nedavno je „Holivud riporter“ izvestio da novi film iz serijala o tajnom agentu 007 sa Danijelom Krejgom studio MGM svakog meseca košta million dolara. Taj novac, koji je praktično pozajmljen da bi se producirao film „Nema vremena za umiranje“, ne može nikako da se povrati sve dok se ostvarenje ne nađe pred gledaocima na velikom platnu.
O katastrofalnoj godini za Holivud najbolje svedoče brojke. Poređenja radi, tokom prošle godine devet filmova prešlo je magičnu cifru od preko milijardu dolara zarade na blagajnama. Među njima su bili: „Kralj lavova“, „Džoker“, „Osvetnici: Kraj igre“.
A ove godine, tačnije tokom leta jedan jedini blokbaster našao se u bioskopima. U pitanju je „Tenet“ Kristofera Nolana, film čiji je budžet iznosio nešto više od 200 miliona dolara. Zarada na blagajnama bila je „svega“ 350 miliona dolara.
– Tolika zarada zastrašila je holivudske studije, iako je ona, s obzirom na okolnosti, bila sasvim pristojna. Studiji se i dalje nadaju da mogu da ostvare neku zaradu, ali sada se postavlja pitanje ne samo budućnosti blokbastera, već i samih bioskopa. Zašto bi publika čekala da se otvore bioskopi da bi gledala novi Marvelov film, kada zna da će se on, kad – tad pojaviti na Diznijevoj onlajn platformi – objasnila je Haliganova.
Pandemija je naterala holivudske studije i na poteze koji se tumače kao presedan. Naime, film „Čudesna žena 1984“ biće najpre prikazan u Kini i to sedam dana pre premijere u Americi. Do sada je Holivud uporno odbijao da svoje najveće filmove najpre „daruje“ publici u Aziji, Australiji i na Novom Zelandu. To je pravdano strahom od piraterije. No, sada su praktično jedino otvoreni bioskopi baš na tim podnebljima, zbog čega su producenti prinuđeni da se prvo okrenu ovom tržištu.
Kineski blokbasteri kao konkurencija
Još jedan po Holivud poražavajući podatak jeste taj da iza najvećeg blokbastera u 2020. godini stoji Kina. Epska ratna priča Hua Guana „The Eight Hundred“ inkasirala je na blagajnama 468 miliona dolara.
– Ova, 2020. postala je godina kada je Kina, a ne Amerika, postala najveće filmsko tržište. Samo u ovoj godini prihod je gotovo dve milijarde dolara – kazao je za britanski javni servis azijski filmski kritičar Stivi Vong, dodajući da je izostanak velikih holivudskh blokbastera pružio šansu, bar u bioskopima, lokalnim filmovima.
– Samo je Guanov film ostvario profit od gotovo pola milijarde dolara, i iako to ne može da se poredi sa zaradom iz 2019. godine, opet je to veliki uspeh. A do kraja godine očekuju se premijere još nekoliko kineskih blokbastera, kao što su „Shock Waves 2“ ili „Caught in Time“, koje će sigurno privući publiku u bioskope i doneti još prihoda – precizirao je Vong.
I dok je do sada od jednosmernog „filmskog saobraćaja“ profitirao samo Holivud, stvari su u ovom trenutku potpuno drugačije. Tako je novi film sa Džekijem Čenom „Vanguard“ trenutno jedan od najuspešnijih azijskih filmova na američkom tržištu. Umesto da gledaju nove avanture tajnog agenta 007, publika gleda akcioni film sa Čenom.
Ispunjeni bioskopi u Aziji ulivaju tračak svetlosti u mrak, u kome se već mesecima nalaze holivudski studiji.
– Kina, Japan i Koreja su primeri da se, uprkos pandemiji, navike bioskopske publike nisu promenile – objašnjava Mark Gil, čelni čovek nezavisnog filmskog studija „Solstice“.
Otuda i ne čudi što će film „Čudesna žena 1984“ biti prikazan u Aziji pre Amerike, a Stiven Gajdo iz američkog magazina „Varajeti“ ističe da je ovaj potez još jednom primorao Holivud da preispita dosadašnji način „bitisanja“:
– Ako Azija već ima svoju filmsku industriju i poručuje da im nisu potrebni američki filmovi, onda je to još jedan udarac za Holivud. Blokbasteri idu u „nigdinu“. Holivud je samo zahvaljujući njima opstajao. Jer ti filmovi na blagajnama donose 95 odsto zarade. Kada filmski studiji krenu u produkciju ostvarenja i njihova budućnost zavisi praktično od uspeha filmova na blagajnama. Ti veliki, skupi filmovi uvek su, za razliku od jeftinijih, manjih filmova, za studije „kec u rukavu“. Jer, oni publici unapred prodaju spektakularnu produkciju i zvezdanu glumačku ekipu i time je kupuju. A čitav svet nezavisnih, praktično riskantnih sa stanovišta zarade, filmova već je odavno svoju poziciju našao na striming platformama – objasnio je Gajdo.
I upravo striming servisi preuzimaju primat od bioskopa, mesta koja su do sad donosila novac Holivudu. Nedavno su svetski mediji preneli vest da su producenti novog Bonda, navodno, pokušali da film “Nema vremena za umiranje”, doduše bezuspešno, proture na digitalnu platformu.
Digitalne platforme
Ali, Netfliks je zato nedavno najavio da je produkcija filma „Don’t Look Up“, u kome glavne uloge tumače Dženifer Lorens i Leonardo Dikaprio, u završnoj fazi i da će premijerno biti prikazan na ovoj onlajn platformi.
– Pre nego što je svet pogodila pandemija u Holivudu je gorela vatra za uzbunu. A koronavirus je na tu vatru samo dolio gas i sada sve gori. Nisam nikada ni sanjao da ću videti kako će film sa Leonardom Dikapriom, glumcem koji je garant zarade na bioskopskim blagajnama, biti premijerno prikazan na Netfliksu – kaže Gajdo.
Mnogim holivudskim studijima u ovom beznađu, kada su potpuno stali, najveću nadu trenutno uliva „Čudesna žena 1984“. Nadaju se da ako film dobro prođe u Aziji, i potom u Americi, uz svakodnevne izveštaje o skorom početku upotrebe vakcina protiv koronavirusa, da bar 2021. nije unapred izgubljena.
No, nada da će blokbasteri naredne godine doživeti renesansu nije baš u skladu sa realnošću. Jer, kako smatraju poznavaoci prilika, filmski studiji moraju mnogo toga da promene u svome poslovanju, da delaju daleko odlučnije i da uzmu u obzir nevolje u koje su zapali bioskopi širom sveta.
Ukoliko teže profitima većim od milijardu dolara, za to će filmskim studijima biti potrebno mnogo bioskopa širom sveta. A problem je što su u većini zemalja oni trenutno „pod katancem“.