Foto:Promo/Profimedia/EPA/PAUL BUCK

Od trenutka kada sam prihvatila da učestvujem u radu selekcione Komisije, u tri navrata sam pisala svim članovima Komisije i odgovornima u Filmskom centru Srbije da im skrenem pažnju na to da je od početka rada došlo do kršenja propisanog Pravilnika rada, kaže rediteljka Mila Turajlić u pisanoj izjavi povodom odluke da se povuče iz tela koje je odlučivalo o izboru srpskog kandidata za Oskara.

Udruženje filmskih producenata Srbije, Asocijacija filmskih reditelja Srbije, Udruženje DokSrbija izdalo je saopštenje za medije naslovivši ga “u vezi sa neregularnostima u procesu izbora domaćeg kandidata za Oskara”.

Filmski centar Srbije objavio je juče da je stručna Komisija izabrala film Predraga Antonijevića “Dara iz Jasenovca” kao srpskog kandidata za nagradu Američke filmske akademije. Danas stiže obaveštenje iz pomenuta tri udruženja da je rediteljka Mila Turajlić napustila Komisiju jer se Filmski centar Srbije oglušio o njena upozorenja da se krše propisi.

Saopštenje koje su potpisali Udruženje filmskih producenata Srbije, Asocijacija filmskih reditelja Srbije i Udruženje DokSrbija, u kom se navode primedbe, ali i oštre optužbe povodom izbora srpskog kandidata za Oskara, prenosimo u celosti:

“Stručna javnost je sa zadovoljstvom pozdravila činjenicu da je Filmski centar Srbije ove godine preuzeo sprovođenje procesa izbora nacionalnog kandidata za nagradu ‘Oscar’. Smatramo da je FCS institucija koja je za to relevantna i koja treba da predstavlja struku.

Nažalost, proceduru ovogodišnjeg izbora obeležili su brojni propusti i neregularnosti, kao i kršenje Uputstva FCS o istom. Nakon što na pitanja upućena FCS-u nismo dobili adekvatne odgovore, obratili smo se Ministarstvu kulture i informisanja, a ovim putem o tome obaveštavamo javnost.

Kao prvi propust ističemo činjenicu da Odluka o formiranju Komisije nije javno objavljena, zbog čega nije postojala prilika da se na vreme ukaže na potencijalne sukobe interesa pojedinih članova Komisije (koji su navedeni u članovima 10. i 11. Uputstva).

U toku procesa, dva člana Komisije su istu napustili, od kojih je jedan, Mirko Beoković, suprotno Uputstvu FCS, ipak prisustvovao projekcijama u periodu od 20. do 22.11. Komisiju je zatim, zbog neregularnosti u radu iste, napustila i Mila Turajlić, koja je članica američke Akademije za filmsku umetnost i nauku.

FCS je prekršio Član 8. Uputstva o izboru domaćeg kandidata za nagradu ‘’Oskar’’, u kom se jasno navodi da sastav Komisije treba da čine četiri člana izabrana na predlog Grupacije za kinematografiju, AFUN i UFUS. Međutim glumica Dara Džokić je u Komisiju izabrana na predlog Udruženja filmskih glumaca, a to udruženje nije na ovom spisku. Filmski centar Srbije je u dopisu koji je 23.10. poslao Grupaciji za kinematografiju, tražio da Grupacija predloži četiri svoja člana, od kojih će dvoje biti izabrani u Komisiju. Ipak, bez obrazloženja, FCS je u Komisiju uvrstio samo jednu od predložene četiri osobe, Milu Turajlić. Njenim istupanjem iz Komisije, ona je ostala bez ijednog člana iz redova strukovnih udruženja čiji članovi čine vitalni deo srpske kinematografije. U njenom završnom sastavu Komisija je brojala dva predstavnika AFUN-a i nijednog predstavnika Grupacije za kinematografiju, odnosno naših strukovnih udruženja.

O istupanju iz Komisije Mila Turajlić je rekla:

Mila Turajlić Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

– Od trenutka kada sam 19.11. prihvatila da učestvujem u radu Selekcione Komisije, u tri navrata sam pisala svim članovima Komisije i odgovornima u Filmskom centru Srbije da im skrenem pažnju na to da je od početka rada došlo do kršenja propisanog Pravilnika rada Komisije. Na moje dopise nisu odgovorili ostali članovi Komisije ni nadležni u FCS. Imala sam obavezu da o tome obavestim udruženja koja su me, shodno pravilniku, nominovala da učestvujem u radu Komisije. Takođe, kao član AMPAS (Američke filmske akademije) ja učestvujem u glasanju za Oskara za najbolji strani film, te sam smatrala da imam profesionalnu i etičku obavezu da reagujem kako bi predupredila mogućnost da treća lica dovedu u pitanje sam rad Komisije. Nisam želela da snosim odgovornost za potencijalno osporavanje validnosti izbora nacionalnog kandidata, niti da daljim učešćem u radu Komisije legitimišem nepravilnosti do kojih je došlo. U konsultaciji sa udruženjima došli smo do zaključka da je neophodno da insistiramo da pravilnik koji je FCS doneo bude sproveden dosledno. Budući da to nije urađeno ja sam 26.11. dala ostavku na članstvo u Komisiji, precizno navodeći razloge i zamerke.

Članom 17. Uputstva predviđeno je da se, tek nakon utvrđivanja o ispunjenju uslova prijave i proverom dokumentacije, zakazuju projekcije i gledanje filmova. Organizovanjem projekcija u periodu 20.11. – 22.11., član 17. ovog Uputstva je grubo prekršen, obzirom da do tog trenutka nije bio održan sastanak na kom je konstituisana Komisija, niti je pregledana dokumentacija filmova, kako bi se ustanovilo koji filmovi ispunjavaju uslove prijave.

Strukovna udruženja su na zahtev FCS izradila dokument sa preporukama za kriterijume koji se primenjuju prilikom izbora kandidata u većini evropskih zemalja, a u pitanju su pre svega: informacije o učešću filma na inostranim festivalima i osvojenim nagradama, stranoj kritici i inostranoj distribuciji filma. Ipak, u svom pozivu za prijavu filmova, FCS od producenata nije ni tražio dokumentaciju kojom bi kriterijumi navedeni u preporučenom dokumentu mogli da se ocene (festivali, nagrade, strana kritika, distribucija), čime je proces, kao i trud gorepomenutih udruženja, obesmišljen.

Imajući u vidu sve navedene propuste i prekršaje, smatramo da je izbor domaćeg kandidata za nagradu ‘’Oskar’’ izgubio legitimitet.

Mišljenja smo da je iznevereno poverenje producenata i autora prijavljenih filmova, kao i poverenje i trud strukovnih udruženja, čiji su članovi vredno radili na izradi preporuka za izbor i pristali da učestvuju u radu Komisije.

Za kraj, strahujemo da će srpski film zbog pomenutog niza neregularnosti biti izložen riziku da izgubi mogućnost učestvovanja u trci za nagradu ‘’Oscar’’, a dodatno je poražavajuće što ovakve nepravilnosti prate izbor filma sa tako velikom i značajnom temom za našu zemlju.

Uputstvo o izboru srpskog kandidata za nagradu ‘Oscar’ dostupno je na sajtu Filmskog centra Srbije”, ističe se u saopštenju Udruženja filmskih producenata Srbije, Asocijacije filmskih reditelja Srbije i Udruženja DokSrbija.

Na konkurs za srpskog kandidata za Oskara su stigle prijave filmova “Otac” Srdana Golubovića, “Ime naroda” Darka Bajića, “Vikend sa ćaletom” Miroslava Momčilovića, “Moj jutarnji smeh” Marka Đorđevića, “Pijavice” Dragana Marinkovića, “Realna priča” Gordana Kičića i “Dara iz Jasenovca” Predraga Gage Antonijevića.

Povodom odluke da u konkurenciju uđe film „Dara iz Jasenovca“ prva se pobunila producentkinja filma „Otac“ Jelena Miltrović, koja je ukazala na činjenicu da Antonijevićev film nije prikazan u bioskopima.

Potom su producenti filma “Vikend sa ćaletom” povukli svoj film iz, kako je navedeno, proceduralnih razloga, insistirajući na tome da njihova odluka nema nikave veze sa nezadovoljstvom povodom liste kanidtata.

Reditelj Predrag Gaga Antonijević u izjavi za naš portal uputio je na pravilnik američke akademije, kazavši da je to njegov jedini odgovor na buru koja se podigla povodom izbora srpskog kandidata za Oskara.

Konačno, Filmski centar Srbije juče je obavestio javnost da je Komisija koja je odabrala film „Dara iz Jasenovca“ reditelja Predraga Antonijevića za predstavnika Srbije u trci za 93. nagradu Američke akademiјe filmske umetnosti i nauke – Oskar, u kategoriјi za naјbolji međunarodni film (International Feature Film Award), radila u sastavu: Dobrivoje Tanasijević – Dan Tana (član Američke akademije filmske umetnosti i nauke, član komisije po predlogu FCS-a) Miroslav Lekić (ispred Udruženja filmskih umetnika Srbije), dr Ivana Kronja i Tanja Bošković (po predlogu AFUN-a), Sandra Perović (ispred Upravnog odbora FCS-a), Dara Džokić (ispred Udruženja filmskih glumaca Srbije) i Dejan Lutkić (po predlogu FCS-a),

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar