Priča o Uraganu neće biti završena dok ne skinu ljagu s njegovog imena i vrate mu vreme provedeno u zatvorskoj ćeliji, a mogao je da bude šampion sveta, peva Bob Dilan u jednoj od svojih najpoznatijih pesama "Hurricane".
Nekome će na pomen zatvora u popularnoj kulturi možda prvo na pamet pasti Džoni Keš. Ili kada govorimo o ovdašnjem podneblju stihovi Neleta Karajlića iz 1984. godine: „Okružni sudija rek’o 12 godina; 12 godina strogog zatvora…“
No, mnogo pre, ali i posle Zabranjenog pušenja silni kantautori ovde, i u svetu, pozabavili su se u svojim pesmama životom iza brave. Ispunjena je pop kultura stihovima koji se, na različite načine, bave zločinima koji su doveli do zatvorske kazne, životom u ćuzi, ili pokušajem bekstva iz iste…
Nabrajanje „zatvorskih pesama“ trajalo bi, verovatno, unedogled. Ali, evo podsećanja na sedam najboljih pesama, inspirisanih životom iza rešetaka, u izboru magazina „Far aut„:
„Folsom Prison Blues“ – Džoni Keš
Ova numera „Čoveka u crnom“ iz 1955. godine verovatno je prva asocijacija na „zatvorske pesme“.
Jer, upravo je ona „povukla nogu“, odnosno inspirisala Džonija Keša da počne da komponuje pesme o nekim od najpoznatijih zatvora u Americi.
Fasciniran zatvorima Keš je bio među prvim, ne samo kantri, već zvezdama uopšte koji je održavao besplatne koncerte za osuđenike po američkim kaznenim ustanovama.
A najpoznatiji je onaj iz 1968. godine po kojem je naslovio svoj bluz – Zatvor Folsom u Kaliforniji.
Ova pesma „zacementirala“ je Kešov status kao idola „otpadnika“. A napisao ju je 1952. godine dok je, bivajući u Nemačkoj kao deo američkih vazdušnih snaga, gledao u vojnoj bazi film iz 1951. godine „Inside The walls of Folsom Prison“.
– Bio je to nasilan film. Samo sam želeo da napišem pesmu koja bi opisala život iza rešetaka, kakvim ga ja zamišljam – sećao se Keš.
„Kad sam bio beba mama mi je govorila: `Sine, budi dobar dečak, nemoj se igrati s pištoljima`; Ali, upucao sam čoveka u Rinu i gledao ga kako umire…“
Toliko je toga što će svakoga opčiniti u ovoj pesmi. Melodija i stihovi su besprekorni, a za većinu je ovo ultimativna zatvorska himna!
„Jailhouse Rock“ – Elvis
„Rame uz rame“ s Kešovim „zatvorskim bluzem“ jeste hit kralja rokenrola Elvisa Prislija „Jailhouse Rock“, koji se našao na vrhu američke ali i top lista u deset zemalja sveta. Numera, koju je potpisao slavni tandem Džeri Liber-Majk Stoler, načinjena je s jasnom namerom – da bude naslovna kompozicija iz istoimenog filma Ričarda Torpa koji je premijerno prikazan 1957. godine.
A u njemu Elvis igra Vinsa Evereta koji slučajno ubija pijanicu i biva osuđen na zatvorsku kaznu zbog ubistva iz nehata. I sama pesma zapravo “imitira” priču filma, opisujući kako je mladi zatvorenik Vins Everet otkrio svoj talenat za muziku dok je bio zabravljen iza rešetaka. Nemoguće je ne voleti ovu pesmu, a sam uvod je bezvremen:
„Upravnik zatvora napravio je zabavu u okružnom zatvoru; zatvorski bend je bio tu i počeo da zavija…“
„Hurricane“ – Bob Dilan
Jedan od četiri najuspešnija singla Boba Dilana tokom sedme dekade 20. veka, ali i jedna od njegovih i danas najpoznatijih protestnih pesama bila je numera „Hurricane“. Kada je objavljena krajem 1975. godine Bilbord ju je nazvao „savršenom kombinacijom razumne mržnje i izrazom nepravde“.
U numeri Dilan opisuje istinitu sudbinu boksera Robina Kartera, poznatog po nadimku „Uragan“ (Hurricane) koji je greškom osuđen za trostruko ubistvo 1966. godine. Do, u najmanju ruku nepravde, koje je načinjena afroameričkom bokseru, s obzirom da maltene nije bilo dokaza koji bio ga povezali sa zločinom, došlo je zbog rasne netrpeljivosti. Bokser u zatvoru piše svoju verziju priče, koja je toliko zainteresovala američkog kantautora da ga posećuje u zatvoru, i odmah potom piše „Hurricane“.
I kada je objavljena Dilan je uspeo da malo „pomeri stvar“. Naime, došlo je do ponovnog suđenja Karteru, međutim presuda je ostala… Bokser je iz zatvora pušten tek 1985. godine, a zanavek su ostali Dilanovi stihovi u kojima peva: „Priča o Uraganu neće biti završena dok ne skinu ljagu s njegovog imena i vrate mu vreme provedeno u zatvorskoj ćeliji, a mogao je da bude šampion sveta…“
„Jailbreak“ – Tin Lizi
Ne samo što je numera irskog benda Tin Lizi iz 1976. godine jedna od najboljih pesama za koju su Fil Lajnot i ekipa inspiraciju pronašli u zatvoru, tačnije pokušaju bekstva iz istog, već je u pitanju i jedna od numera koja je ušla u anale rokenrola. Ako bi neko postavio pitanje zašto je ovo jedna od najvoljenijih pesama, odgovor nude anarhistički stihovi i himnični refren. I dok je bend uvek bio poznat po „mačističkim stihovima“, što je svakom ko je ikad čuo hit „The Boys Are Back In Town“ kristalno jasno, Lajnot i Tin Lizi u ovoj numeri idu korak dalje. Do tančina opisuju bekstvo iz zatvora, a onda i potragu „pobegulja“ za tako neohodnim ženskim dodirom:
„Večeras će biti problema, neki od nas neće preživeti; jer momci i ja mislimo ozbiljno; pobeći ćemo živi ili mrtvi…“
„Jail Guitar Doors“ – Kleš
Možda je numera engleskog rok benda „najneuspešnija“ na ovoj listi, prevashodno u smislu top-lista, ali je opet primer briljantnosti i uticaja Džoa Stramera i Mika Džonsa.
Objavljena je 1977. godine kao B strana singla „Clash City Rockers“, a iako ju je napisao Stramer, otpevao je izvrsno Džons.
A kroz stihove Stramer odaje počast svojim kolegama koji su imali okršaj sa zakonom – među njima su Kit Ričards iz Stonsa („A tu je i Kit, koji čeka suđenje“), Piter Grin iz Flitvud meka („Reći ću vam nešto o Pitu kome slava nije trebala“) i Vejn Kramer iz sastava MC5 („A da vam kažem nešto o Vejnu i njegovom problemu s kokainom“).
Pesma je, kao uostalom i sve što su Kleš radili, „promenila stvari“. Nedugo nakon što je objavljena Vejn Kramer se udružio sa Bilijem Bregom i dvojica muzičara osmislili su inicijativu nazvanu „Jail Guitar Doors initiative“, s ciljem da zatvorenicima daruju muzičke instrumente.
„Rusty Cage“ – Saundgarden
„Slomiću, slomiću, slomiću kavez i pobeći…“
Ovim stihovima u pesmi iz 1992. godine prerano preminuli frontmen Saundgardena Kris Kornel publici je poklonio vokalnu bravuru, jednu od najboljih u njegovoj prekratkoj karijeri. „Zavijanje“ Kornela u pesmi „Rusty Cage“ gotovo da je primalni krik. Ne sadrži ova pesma samo izvrstan vokal lidera benda, na kojeg bi bio ponosan i Robert Plant, već i jednu od najpoznatijih gitarskih deonica sijetlskog sastava.
Numera, koja se našla na albumu benda „Badmotorfinger“, donosi napetu priču o zatočeništvu i iskonskoj potrebi za bekstvom. Kornelove stihove o slamanju zuba dok pokušava da „izjede“ rešetke ili zarđali kavez s ciljem da se izbavi iz zatvora i pobegne što je dalje moguće na najbolji način ovaploćuje video spot za singl, koji će četiri godine kasnije obraditi „rodonačelnik“ zatvorske muzike – Džoni Keš na albumu „American II: Unchained“.
„Murder Was the Case“ – Snup Dog
Za većinu je pesma sa debi albuma Snupa Doga iz 1993. godine – „Doggystyle“ odavno klasik gangsta repa. U ovoj numeri kalifornijski reper donosi priču o izmišljenom junaku koji s kalifornijskih ulica završava u Državnom zatvoru u San Bernardinu. Genijalno delo u kojem se Snupov junak našao ne samo u zatvoru, već usred krvavog rata podeljenih bandi unutar zatvora. I tako je ispričao priču koju će moći da podeli bilo ko koji je ikada bio iza rešetaka.
„Kad pogledam u nebo… Počnem da tripujem, zasuzi mi oko, i samo se tresem…“
Bonus video: Ikona pank muzike, Sid Višiz