„Spinovanje“ bi u slobodnom prevodu označavalo manipulativnu, propagandnu tehniku kojom se pažnja pomera sa onog što je važno svima, na ono što je nekome važno, kao i nametanje sopstvenog, iskrivljenog tumačenja stvarnosti. Spinovanje problema sa zagađenjem je govor o tome kako treba da slavimo što industrijski napredujemo, na primer. Spin je zao. Na spinovanje smo navikli, oguglali, a malo smo i navučeni na spinovanu stvarnost. „Hajpovanje“ je, s druge strane, svežija pojava. Označava podizanje kolektivnog uzbuđenja oko osobe ili događaja. Hajp se nekad prirodno podigne uoči velikih utakmica, filmskih premijera ili koncerata, a nekad ga stručnjaci za odnose s javnošću podstiču PR alatima. Hajp je veseo.
Izbornu kampanju vlasti ove godine obeležiće spinovanje i hajpovanje u punom ubrzanju. Najveći spinovi ove kampanje su, čini se, usmereni na menjanje percepcije kompletne realnosti. Stvarnost je da Aleksandar Vučić ne učestvuje na izborima, iako se propaganda postarala za to da bude najzastupljeniji akter kampanje, da gostuje u medijima, govori na mitinzima, a i da ga za nas pitaju aktivisti koji nam dolaze na vrata i koji nas zovu telefonom. Najgori spin ove kampanje je da je u Srbiji sve opušteno, a ova 2023. je bila sve samo ne opuštena. U maju smo imali dve uzastopne masovne pucnjave u kojoj su izginula deca i nedužni ljudi, od kojih bi mnogi verovatno bili živi da sistem nije zakazao. Imali smo ponovo, nedopustivo visok broj ubistava žena u porodičnom i partnerskom nasilju. Imali smo proteste koji su okupili na desetine hiljada ljudi, koji su hodali u tišini. Zemlja nam je zavijena u crno. Nije prošlo ni godinu dana od te žalosti. Ljude boli stomak kad decu šalju u školu. U odnosu na sve to, inflacija cena zbog koje jedva sastavljamo kraj s krajem deluje kao trivijalan problem, iako je egzistencijalni. Spin je da se ništa od toga nije desilo, da je sve dobro i da „Srbija ne sme da stane“. Pored dežurnih poruka o kilometrima auto-puta i svemirskom državničkom uspehu Aleksandra Vučića, koji na izborima ne učestvuje, kampanja je začinjena hajpovanjem do izluđivanja. Kad je već sve opušteno, treba da bude i neobavezno, veselo. Počelo je viralnim mazanjem majoneza na hleb uz promociju parizera.
„Treba da ne znaju da li da se smeju ili da povraćaju, ali da znaju da se ne dešava ništa ozbiljno“, verovatno piše u nekom sažetku ovogodišnje kampanje SNS-a. Nakon kratkog podizanja panike oko Kosova, brzo su mesto preuzeli lagani sadržaji i forice za TikTok. Niko ne polaže venac na mesečnicu od masovnih pucnjava u OŠ Vladislav Ribnikar. Niko od predstavnika vlasti ne posećuje porodice poginulih u Duboni i Malom Orašju, kao što je predsednik svojevremeno posetio porodicu Stanike Gligorijević. Umesto toga, Vučić pravi palačinke na TikTok-u, đuska uz muziku u kolima, gleda Hari Potera na televiziji… Da sve bude još sočnije i još dalje od teme najveće tragedije koja nas je zadesila, nekoliko nedelja pre izbora, nakon najave predsednika, u javnost isplivava necenzurisani privatni porno snimak opozicionog političara. Hajp na hajp. Spin na spin. Hrana, seks i lagani humor. Da se ništa ne bi prepustilo slučaju, poslednjih dana su po društvenim mrežama počele da se oglašavaju propagandne influenserke, koje glume političku nezainteresovanost i neupućenost, dok na šaljiv način poručuju da „treba glasati za ovog predsednika kog imamo“. Iako se ne kandiduje. Iako one sve znaju, jer su na listama.
Imamo još dana za spin i hajp. Možda izađe još nečiji privatni snimak. Možda će predsednik da ode na klizanje. Znamo samo gde neće da ide – na mesta stradanja koja su ovu godinu obeležila. To bi mu se kosilo sa strategijom. U ovoj kampanji pravi žurku i odvrće muziku. Bolje i da popucaju bubne opne svima od buke, nego da se čuju jecaji.