Foto:REUTERS/Lucas Jackson

Američka kompanija Tesla objavila je svoj godišnji neto prihod u 2020. i ispostavilo se da milione nisu zgrnuli prodajom automobila već kredita.

Pročitajte još:

Jedanaest američkih država zahtevaju od proizvođača automobila da do 2025. prodaju određen procenat „zelenih“ vozila. Ukoliko ne uspeju, moraju da kupe regulatorne kredite od drugog proizvođača koji ispunjava te uslove – kao što je Tesla koji prodaju samo električna vozila.

Prodaja kredita unosan je biznis za firmu Ilona Maska i proteklih pet godina im je donela zaradu od 3,3 milijarde dolara, polovinu samo u 2020. Regulatorni krediti u vrednosti od 1,6 milijardi koje su prodali prošle godine u mnogome prevazilazi neto prihod od 721 miliona. Drugim rečima, piše CNN, da nije kredita, Tesla bi 2020. završio u gubitku.

„Ovi tipovi gube novac prodajom automobila a zarađuju ga prodajom kredita. A krediti polako nestaju“, rekao je Gordon Džonson, jedan od vodećih vlasnika Teslinih deonica.

Teslini zvaničnici svesni su da kompanija neće više moći da računa na taj izvor prihoda.

„To je uvek bila oblast koju nismo mogli da predvidimo“, rekao je glavni finansijski direktor Tesle Zakari Kirkhorn. „Dugoročno, prodaja regulatornih kredita neće biti materijalni deo biznisa i naš poslovni plan nije formiran oko toga. Moguće je da će narednih nekoliko kvartala biti na visokom nivou. Sa druge strane, moguće je i da neće“, dodao je on.

Jedanaest zemalja koje zahtevaju određen procenat vozila sa nula emisija štetnih gasova ili kupovinu kredita su: Kalifornija, Kolorado, Konektikat, Mejn, Merilend, Masačusets, Njujork, Nju Džersi, Oregon, Rod Ajlend i Vermont.

Tesla ima i druga merila profitabilnosti, kao u ostalom i druge kompanije. A prema tim merilima, profit je dovoljno veliki da ne zavise od prodaje kredita.

Kompanija je nedavno objavila revidirani neto prihod za 2020. na osnovu kog je prihod direktno povezan sa proizvodnjnom kola iznosio 5,4 milijarde dolara, bez regulatornih kredita. Ispostavilo se i da je protok novca od 2,8 milijardi dolara 158 procenata viši nego godinu dana ranije.

Teslini akcionari kažu da je sve to dokaz da Tesla konačno zarađuje posle višegodišnjih guitaka. Ta profitabilnost je jedan od razloga zašto njihove deonice na berzi tako dobro prolaze poslednjih godinu i više dana.

Foto:Tesla

Budućnost Tesle

Pozicija Tesle na berzi – sa skokom cena deonica od 743 posto 2020. godine – čini je jednom od najvrednijih američkih kompanija u svetu. Pa ipak 500.000 automobila prodatih 2020. samo su delić od preko 70 miliona vozila koja su prodata u celom svetu.

Tesline deonice su sada vredne kao deonice 12 najvećih autoproizvođača koji globalno prodaju više od 90 odsto svih automobila u svetu.

Ono što Tesla ima a drugi proizvođači automobila nemaju je brzi rast – očekuje se da će narednih godina godišnja prodaja porasti 50 odsto, a da će 2021. biti i viša, dok se drugi proizvođači automobila muče da dostignu prodaju pre pandemije koronavirusa.

Iz sveta i regiona čitajte:

Kompletna autoindustrija pomera se ka električnoj budućnosti i kako bi ispunili „zelene“ kvote ali i kako bi zadovoljili sve veću potražnju za e automobilima koji iziskuju manju radnu snagu, manje delova i jeftiniju proizvodnju.

Iako je Tesla vodeći proizvođač električnih automobila, konkurencija su mu bukvalno svi autoproizvođači koji su počeli ili planiraju da se okrenu proizvodnji e vozila. U Evropi, Foksvagen je „prešišao“ Teslu kada je reč o prodaji e vozila, na primer.

„Zbog konkurencije, Teslina vozila više nisu relevantna i ovo više nije održiv poslovni model“, rekao je Džonson.

Drugi analitičari veruju da će Tesla i dalje ostati relevantan, i pored konkurencije.

„Neće ostati na 80-90 posto cena deonica, ali će nastaviti da se razvijaju“, rekao je Danijel Ivs, tehnološki analitičar. „Očekujemo da će 2025-26. imati između tri i četiri miliona vozila i da će 40 odsto prihoda stizati iz Kine. Mislim da su oni na putu da čak i bez kredita budu profitabilni“, dodao je on.

BONUS VIDEO

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar