Foto: NOVA S

Ultradesničarske ideje čuju se sve glasnije širom sveta. Više nije retkost ni kada u svakodnevici, na ulici, naiđemo na nacističke simbole. Ali, kako je moguće da takve poruke završe u reklamama ili na garderobi, u slobodnoj prodaji po beogradskim buticima?

Reporter: Marko Novičić

Verovatno je većina pomislila da je reč o fotošopu kada su na društvenim mrežama videli ovu reklamu za jednu sportsku kladionicu. Ali, izgleda da je prizor glumca Nenada Okanovića u nacističkoj SS uniformi ipak zbilja.

„Svakako se šalje poruka da nacizam i svi ti zločini su apsolutno nevažna stvar. Dakle, to što se koristi nemačka uniforma ili drugi nemački simboli vezani za nacizam svkaako govore o nekakvoj amnestiji tog perioda i tih zločina. A sa druge strane nam govori da fali i u društvu neko odgovarajuće sećanje na ono što se desilo. Verovatno je to vezano i za činjenicu da ni u školama se ne uči dovoljno o tom nacizmu“, kaže Milovan Pisari, istoričar.

Ipak, kako je moguće da jedan lanac sportskih kladionica toliko nepromišljeno uđe u marketinšku kampanju?

„Nije fotošop, video sam da ljudi šeruju i ostatak te kampanje, gde kao su i neki drugi likovi u raznim uniformama različitim, ali…“ kaže Nenad Milosavljević iz Njuz.net-a i dodaje:

„Nije isto da li je neko u kostimu crvenkape ili SS oficira, malo su nezgodne sve te konotacije, tako da mora da se vodi računa, prosto mi deluje da neko tamo ko je osmišljavao kampanju nije dovoljno pažnje obratio ili što je još gore nije video ništa problematično u tome“.

A tu je i „Nož, žica“ dukserica, koja je uzburkala javnost. Odnosno, činjenica da pojedini modni brendovi funkcionišu po sistemu – novi život fašizmu,  garderoba narodu. Kakvo smo to onda društvo postali ako ovakve stvari prolaze ispod radara i bez posledica?

„Nas kao društvo više izgleda ništa ne dotiče i ne zanima, sve nam je postalo normalno, čak i ako se malo sablaznimo na te nazive, vrlo brzo na to zaboravimo. To samo znači da smo mi kao društvo i kao država u potpunosti oguglali na te situacije i to što se dešava oko nas… Tako da mi živimo u jednom društvu apsolutnog poricanja“ kaže Ivana Žanić iz Fonda za humanitarno pravo.

Sličnih ultradesničarskih radnji, koje prodaju proizvode sa ekstremističkim obeležjima, sve je više širom čitavog sveta. Ipak, je li Srbija posebno pogodno tlo, budući da smo skoro imali i primer Roberta Randoa, ozloglašenog belog američkog supremaciste, koji je sličan brend nedavno lansirao i u Beogradu. Da li je onda politička slika kakvu svakodnevno gledamo jedan od razloga što ovakve stvari kod nas imaju prođu?

„Ako je neko zaboravio ja moram da podsetim da je sadašnji preds AV sa skupšt govornice pozivao i rekao da će za jednog našeg, misleći na Srbe, treba ubiti 100 muslimana“, ističe Žanić, pa nastavlja:
„On je sada neko ko se u ovoj državi za sve pita. Od njega ne možemo očekivati da se jasno opredeli i da kaže da to nije u redu, jer je on sam i dan danas vrlo izvrće činjenice o tome šta se desilo u Srebrenici“.

Šta misle – kakvu su poruku poslali, zašto su povukli reklamu i hoće li se zbog svega izviniti. To smo pokušali da saznamo od predstavnika sportske kladionice koja je lansirala sporni poster sa SS uniformom, ali na naš mejl nije odgovoreno.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar