Nova.rs u Hanoveru: Kako se testiraju automobilske gume

Auto 17. sep. 202118:56
Podeli:
SportContact7, Continental, Contidrom, Hanover, auto, automobil, gume, guma, test guma
Foto: Continental

Kao jedina redakcija iz Srbije, Nova.rs je ekskluzivno dobila poziv da u Hanoveru prisustvuje svetskoj premijeri nove gume iz Continentala. Reč je o novoj generaciji pneumatika SportContact7, koji je namenjen sportskim i supersportskim automobilima. U skladu sa tim, dan posle premijere imali smo priliku da nove gume testiramo na čuvenoj stazi Contidrom, gde su nas čekali neki od najsnažnijih kompaktnih automobila današnjice "obuveni" u SportContact7. Šta podrazumeva testiranje novih guma u različitim uslovima i kako se pokazao novi pneumatik pri najzahtevnijim zadacima, saznajte u tekstu koji sledi.

Nova Contintental guma, naziva SportContact7 premijerno je predstavljena u Nemačkoj, gde se našla i naša ekipa. Sa novom generacijom pneumatika upoznali su nas stručnjaci iz Continentala, ali i nekadašnji svetski šampion Formule 1, Nico Rosberg koji je učestvovao u razvoju nove gume.

SportContact7, Continental, Contidrom, Hanover, auto, automobil, gume, guma, test guma
Foto: Continental

Reč je o pneumatiku posebno dizajniranom za sportske i supersportske automobile, što znači da mora da se bori sa performansama najbržih vozila današnjice u najekstremnijim uslovima sa jedne, ali i da obezbedi dugačak životni vek sa druge strane.

Istovremeno, ova guma mora da bude jednako dobra na suvom i na mokrom kolovozu, kako na laganim trkačkim, tako i na teškim električnim automobilima. Ukratko – mora da bude i meka i tvrda u isto vreme. Tu je odmah jasno da konstruktori iz Continentala pred sobom nisu imali lak zadatak.

SportContact7, Continental, Contidrom, Hanover, auto, automobil, gume, guma, test guma
Foto: Continental

Ali ipak, kako se pokazalo na testu u kom smo učestvovali – uspelo im je.

Neobična šara za još bolju stabilnost

SportContact 7 je napravljena od specijalne tzv. „black chilli“ smeše koja je mekša, ali posebno razvijena da pogoduje niskoprofilnim gumama, međutim ono što je najuočljivije kod novog pneumatika je neobična, asimetrična šara gazećeg sloja.

SportContact7, Continental, Contidrom, Hanover, auto, automobil, gume, guma, test guma
Foto: Continental

Šara je takva da su u sredini uspravni široki kanali koji služe da lakše odvode vodu sa gazećeg sloja kada je podloga mokra, dok su sa strane poprečne, asimetrične lamele koje trpe najveće sile pri brzoj vožnji po stazi i koje moraju da obezbede što bolje prianjanje.

Upravo zbog asimetričnog i prilagodljivog dizajna gazećeg sloja nova SportContact7 guma se, prema rečima proizvođača, adaptira jednako dobro i na suv i na mokar kolovoz, kao i na trkačku stazu. U svim ovim uslovima naša ekipa je imala priliku da testira nove gume i uveri se iz prve ruke u navode Continentala.

Test guma na stazi: Naš utisak

Na stazi Contidrom u Hanoveru naša ekipa je testirala SportContact7 gume sa različitim sportskim vozilima. Poenta ovog testa je bila da automobilski novinari isprobaju novi proizvod iz Continentala u različitim uslovima – vožnjom i kočenjem po mokroj podlozi, kao i vožnjom po suvoj, menjajući vozila sa prednjim, zadnjim i 4×4 pogonom. Na taj način mogli smo da steknemo utisak kako se nova guma nosi sa različitim uslovima puta i pogonima, odnosno da li je dobra za sve kupce zavisno od toga sta voze i gde.

Dakle, poenta upravo zbog navedenog nije bila u isprobavanju nove gume na jednom istom tipu vozila u različitim uslovima, jer bismo tako ostali uskraćeni za utisak o gumi u automobilima koji imaju drugačiji pogon i snagu.

Prvi test: Kočenje po mokroj podlozi

Za ovaj test na raspolaganju smo imali VW Golf GTI sa 2.0 motorom i 240 KS. Bili smo na posebnom poligonu sa mokrom podlogom gde se specijalnom opremom merio put kočenja. Štaviše, ovde smo imali priliku da uporedimo nove SportContact7 gume sa prethodnim SportContact6 .

SportContact7, Continental, Contidrom, Hanover, auto, automobil, gume, guma, test guma
Foto: Continental

Zadatak je bio da po postignutoj brzini od 85 km/h snažno zakočimo. Merna oprema je beležila sve, a rezultati naše grupe su pokazali da se SportContact7 zaustavlja oko 3 metra ranije u odnosu na „šesticu“, dok su interna Continental merenja beležila da je po mokroj podlozi put kočenja sa „sedmicom“ kraći za 8 odsto.

SportContact7, Continental, Contidrom, Hanover, auto, automobil, gume, guma, test guma
Foto: Continental

Dakle, nove gume su i bezbednije, jer je ovoliko kraći put kočenja po mokrom i te kako značajan, budući se vozilo zaustavlja oko 3 metra ranije, što može biti dužina jednog malog gradskog automobila.

Na tabli su prikazani svi rezultati iz naše grupe, pa se zavisno od toga da li je vozač postigao traženu brzinu put kočenja i razlikuje.

Drugi test: Stabilnost na mokroj podlozi

Za ovaj prilično zahtevan test na stazi punoj krivina koja se konstatno navodnjavala, čekao nas je najsnažniji kompaktni automobil sa 2.0 motorom današnjice. Reč je o Mercedesu-AMG A45 S koji ima čak 422 KS, ali i pogon na svim točkovima. Tako smo u uslovima vrlo klizave podloge mogli da upredimo kako se ponašaju nove gume, upoređujući ih sa prethodnim SportContact6.

SportContact7, Continental, Contidrom, Hanover, auto, automobil, gume, guma, test guma
Foto: Continental

Posle brojnih brzih krugova ustanovili smo da smo sa novom gumom pojedine krivine prolazili mnogo brže jer su bolje prianjale na podlogu, dok je „stara“ imala svoje čari u smislu zabave i blagog proklizavanja. Ali, to je nešto što nam je potrebno samo na zatvorenoj stazi, a nikako na javnom putu.

SportContact7, Continental, Contidrom, Hanover, auto, automobil, gume, guma, test guma
Foto: Continental

Ovde je nova šara dokazala da mnogo brže odvodi vodu sa površine gazećeg sloja, što znači da je prianjanje gotovo konstantno i tokom brze vožnje kroz krivine po mokrom putu. „Otisak“ novog pneumatika završava se na mestu najvećeg odvođenja vode u šari, što pri kočenju, ubrzavanju i vožnji u krivinama po mokrom kolovozu obezbeđuje izvanredno „držanje“.

Treći test: Prianjanje guma na suvoj podlozi

Po tehnički zahtevnoj stazi sa puno krivina prvo smo vozili Hyundai i30N, sportski kompakt sa 280 KS koji ima pogon napred. Tu smo na pravi način uvideli koliko su nove upravljive i stabilne pri držanju pravca u oštrim krivinama u punoj brzini.

SportContact7, Continental, Contidrom, Hanover, auto, automobil, gume, guma, test guma
Foto: Continental

Ni u jednom trenutku nisu dozvolile da dođe do podupravljanja, već su usmeravale vozilo i držale putanju u svakom trenutku. Pri vožnji u krivinama po suvom asfaltu „otisak“ gazećeg sloja se premešta na spoljašnje ivice koje su konstruisane za prenošenje najvećih sila kako bi obezbedile stabilnost pri upravljanju. Štaviše, naš utisak je u toku ovog testa bio da su gume mnogo bolje od samog automobila, odnosno da mogu da iznesu mnogo više „konja“.

SportContact7, Continental, Contidrom, Hanover, auto, automobil, gume, guma, test guma
Foto: Continental

Zatim smo se smestili u vozilo sa pogonom pozadi – Toyota GR Supra, kupe sa 3.0 motorom i čak 380 KS. U vozilima ovog tipa lako „pobegne“ zadnji kraj tokom brze vožnje po stazi, ali SportContact7 gume nisu dozvoljavale da se to desi slučajno (već samo kada smo sami to inicirali), držeći se gotovo zalepljene za asfalt.

Dodatnu stabilnost pružaju novi „elementi za blokiranje“ na spoljašnjim ivicama koji omogućavaju samo ograničeni pritisak na gazeći sloj i stoga obezbeđuju neverovatnu stabilnost.

SportContact7, Continental, Contidrom, Hanover, auto, automobil, gume, guma, test guma
Foto: Continental

Naš utisak je bio da sa ovim gumama i vozači sa manje iskustva u vožnji vozila sa zadnjim pogonom mogu da voze bezbedno, jer je prianjanje besprekorno.

Na stazi je „pace car“ bio Audi RS3 Quattro, koji nije bio planiran za test, ali smo imali veliku želju da i po suvoj podlozi provozamo jedan takav snažni 4×4 kompakt „obuven“ u SportContact7. Organizatori su imali razumevanja – i ta vožnja je bila jedna od najuzbudljivijih budući da su „RS trojku“ gume držale pri neočekivano velikim brzinama u oštrim krivinama, pa smo sa njim možda i najbrže prolazili stazu u poređenju sa ostalim test-vozilima.

SportContact7, Continental, Contidrom, Hanover, auto, automobil, gume, guma, test guma
Foto: Continental

Ukratko, biće dobro uporediti nove Continental gume sa već poznatim jakim rivalima, jer je naš utisak posle ovog testa da su napravili pneumatik zbog kog će brzi automobili moći da se voze još brže. Nama je uspelo, a konstruktori su izračunali da je reč o poboljašanju od 10 odsto na trkačkoj stazi.

Može da „nosi“ sva vozila

Klasični sportski pneumatici drugačije reaguju na različite koncepte i težinu vozila, imajući u vidu težinu, veličinu i snagu motora vozila. Zato je konstrukcija gume izvedena po meri različitih klasa vozila. To znači da je bočni zid gume stabilan ali da može da se prilagodi različitim potrebama, a prianjanje određenim situacijama opterećenja. Uz sve to ova guma mora da bude sposobna za postizanje velikih brzina i da bude upravljiva.

Tako SportContact7 može da se nosi sa laganim superautomobilima, poput Ferrarija F8 Tributo, McLarena 720S, ali i da pruži jednako dobro držanje masivnim sportskim SUV-ovima ili teškim električnim modelima kakav je, primera radi, Audi e-tron GT.

Ne troši se brzo

Nova generacija pneumatika iz Continentala po pređenoj kilometraži nadmašuje prethodni model (SportContact6) za čak 17 posto. Tome doprinosi pomenuta specijalna smeša „black chilli“ koja odgovara veoma krutom, niskoprofilnom dizajnu gazećeg sloja pneumatika i pruža ne samo izvrsne vozne karakteristike, već takođe obezbeđuje prelaženje znatno veće kilometraže. Da bi to bilo moguće, inženjeri za pneumatike i hemičari kompanije Continental morali su da pronađu način kako da izmire različite sukobljene ciljeve. Njihova saradnja urodila je neuobičajenom tehnologijom smeše koja je pomirila ove dve strane.

Razlike u brojkama

Ako pogledamo razlike u odnosu na prethodnika, interni testovi u kompaniji Continental pokazali su upečatljive vrednosti: kilometraža je porasla za 17 posto, snaga vozila na trkačkoj stazi za 10 posto, zaustavni put po mokrom kolovozu kraći je za 8 posto, dok se na suvom novi SportContact zaustavlja na 6% kraćem rastojanju. Uz to, prianjanje i upravljivost su dodatno unapređeni.

Od ove jeseni u ponudi će biti ukupno 42 veličine za dimenzije točkova između 19 i 23 inča, a tada ćemo saznati i cenu za naše tržište, dok će paleta dodatno biti proširena tokom naredne godine.

Kako je bilo nekad

Continental divizija za pneumatike ima 24 lokacije za proizvodnju i razvoj širom sveta, i ova kompanije broji više od 56.000 zaposlenih. Nemačka kompanija postoji više od 100 godina, a najpoznatiji su po testiranju guma u najrazličitijim uslovima.

SportContact7, Continental, Contidrom, Hanover, auto, automobil, gume, guma, test guma
Foto: Continental

Na stazi Contidrom u Hanoveru testovi se sprovode decenijama unazad, pa u galeriji pogledajte neke od najboljih istorijskih fotografija iz Continentala:

Bonus video: Zamena gume na motociklu u pokretu

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Komentari

Vaš komentar