Foto: Promo/Toyota

Ručni menjači postaju prošlost, a primat u novim automobilima su već preuzele automatske transmisije. Zato je danas zaista vest koja raduje mnoge kada neki od proizvođača reši da novitet ponudi i sa maneulenim menjačem. Ovo se posebno odnosi na sportske automobile, a sada je Toyota odlučila da sportski kupe GR Supra treba da ponudi ručno "šaltanje" brzina i papučicu kvačila.

Od svog lansiranja, Toyota GR Supra bila je u ponudi s rednim šestocilindarskim 3.0 motorom od 340 KS, koji je uparen s 8-stepenom automatikom. Godinu dana kasnije, novi 2.0 motor od 258 KS pridodat je gami, ponovo s automatskim menjačem kao standardom.

Iako su mediji i obožavaoci širom sveta imali samo reči hvale za automobil i njegove performanse, i dalje je postojala dilema da li će konačno i manuelni menjač biti dostupan. Sada je i potvrđeno da će nova GR Supra sa šestostepenim inteligentnim manuelnim menjačem (iMT) uskoro biti predstavljena u Evropi i to posebno za snažniju verziju sa 3.0 motorom.

Foto: Promo/Toyota

Novi član porodice pruža prilku Toyoti da sva tri svoja GR modela dostupna u Evropi ponudi s manuelnim menjačem i tri papučice, bilo kao kao standard (za GR Yaris) ili kao opciju (GR Supra, GR86). Nova rešenja omogućila su proširenje game specijalnim modelom s oznakom Lightweight, koji ima lakši motor zapremine 3.0. Pored manje težine manuelnog menjača, omogućeno je dalje unapređenje specifikacija kako bi se smanjila masa praznog vozila za skoro 40 kg, obezbeđujući još bolje upravljanje automobilom.

Inženjerski tim je tako bio u mogućnosti da modifikuje postojeće kućište menjača, pogonsko vratilo i set zupčanika, ali i da ukloni elemente koji nisu bili potrebni, kao što su delovi zvučne izolacije, što je dodatno smanjilo težinu.

Foto: Promo/Toyota

U srcu menjača je novokonstruisano kvačilo većeg prečnika i s ojačanim listovima (“lepezom”) potisne ploče. S većom površinom trenja i jačom oprugom, ovo poboljšano rešenje obezbeđuje visoke performanse neophodne za motor velikog obrtnog momenta koji se ugrađuje u GR Supru.

Pametni menjač

Inteligentni menjač (iMT) koristi pametni kontrolni sistem, a programiran je novim softverom koji daje prednost sportskim performansama. Prilikom prebacivanja u viši stepen prenosa, svi parametri se podešavaju tako da optimizuju obrtni moment motora u trenutku aktiviranja i otpuštanja kvačila. Prilikom prelaska u niže stepene prenosa, softver je pažljivo podešen kako bi zadržao željene performanse.

Menjač iMT je podešen kao podrazumevani izbor za vožnju, ali se može isključiti u Sport režimu ako vozač to poželi.

Da bi se izbegao usporeni polazak i utisak nedovoljnog ubrzanja, krajnji prenosni odnos menjača je skraćen sa 3,15 (kod GR Supri s automatskim menjačem) na 3,46. Rezultat je sportski odziv i menjanje stepena prenosa u skladu s performansama sportskog automobila.

Još bolje upravljanje

Sve verzije GR Supre imaju izmenjeno i unapređeno ogibljenje, primenjeno da bi se dobile idealne performanse usklađene s novim manuelnim menjačem.

Foto: Promo/Toyota

Izmene obuhvataju čvršću vulkanizovanu gumu u prednjim i zadnjim čaurama stabilizatora, i dodatno podešene amortizere. Mehaničke komponente električnog servo upravljača i radni parametri sistema su takođe poboljšani.

Nova centralna konzola i ručica menjača

Promene koje donosi ugradnja novog manuelnog menjača namenjenog GR Supri nisu bile ograničene samo na pogon. Posebna pažnja je takođe posvećena načinu na koji se novi sistem može smestiti u kokpit vozača.

Naime, to nije bila samo stvar promene jedne ručice menjača drugom. Moralo se uzeti u obzir da ručica menjača bude optimalno postavljena radi preciznije, brže i efikasnije promene stepena prenosa.

Foto: Promo/Toyota

Postojeći dizajn centralne konzole nije dozvoljavao dovoljan razmak između ručice menjača i kontrolnog panela klima uređaja. Da bi se postigla savršena ergonomija, konzole i komande za izbor režima vožnje su redizajnirani. Istovremeno, promenjena je dužina hoda ručice menjača, dok je smanjen napor potreban za menjanje brzina i prebacivanje stepena prenosa za vožnju unazad.

Izmenjeni raspored sada obezbeđuje skladan razmak od 42 mm između vrha menjača i panela klima uređaja.

Model GR Supra Lightweight s trolitarskim motorom lakši je za 38,3 kilograma u poređenju s masom praznog vozila aktuelnog 3,0-litarskog modela s automatskim menjačem.

Foto: Promo/Toyota

Ugradnjom novog manuelnog menjača i novih 19-inčnih aluminijumskih naplataka postignuto je smanjenje težine od 21,8 kg; Lightweight model je lakši za dodatnih 16,5 kg jer je zamenjen audio sistem, odustalo se od kožnih presvlaka sedišta, električnog podešavanja i lumbalne podrške. Sva ova smanjenja mase poboljšavaju preciznost upravljanja i ponašanje automobila.

Nova gama GR Supra modela zadržava 2,0-litarski Live model s automatskim menjačem kao baznu verziju, dostupnu s paketima opcija Premium, Connect i Sport, kao i 3,0-litarsku Active verziju s automatskim menjačem, s opcijom Premium paketa.

Očekuje se da će 3,0-litarska Live Lightweight verzija s manuelnim menjačem biti najpopularnija verzija GR Supre, dok će 3,0-litarski Premium, s manuelnim menjačem, biti pozicionirana na vrhu game.

Bonus video: Vozili smo Toyotu Supru na stazi Contidrom

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram