Foto: Shutterstock

Poslednja u nizu zabrana koju je Rusija sprovela jeste izvoz automobila, a kao odgovor na sve jače zapadne sankcije, Rusi prete nacionalizacijom svim inostranim kompanijama koje pauziraju proizvodnju i prodaju svojih vozila u ovoj zemlji. Ovo su pogotovo loše vesti za proizvođače automobila koji tamo imaju svoje fabrike, među kojima su giganti poput Renault-a, Hyundaija, Mercedesa, Stellantis grupe i drugih.

Rusija je u posledjnih par nedelja suočena sa obustavom uvoza brojnih marki automobila u tu zemlju, dok su pojedini proizvođači, koji imaju svoje fabrike na ruskoj teritoriji, pauzirali svoje poslovanje, o čemu je naš portal redovno pisao.

Među njima su VW grupa, BMW, Toyota, Mercedes, Ford, odnedavno i Hyundai, ali i druge kompanije. Sada je, kao odgovor na to, Rusija zabranila izvoz automobila do kraja godine, a prema pisanju Rojtersa, prete i nacionalizacijom imovine stranih kompanija koje su obustavile svoje poslovanje u ovoj zemlji.

„Predlažemo nacionalizaciju svih fabrika čije kompanije pauziraju svoje poslovanje u Rusiji zbog vojne intervecnije u Ukrajini“, rekao je Anderi Turchak, sekretar ruske vladajuće partije, prenosi Rojters.

To znači da bi pomenuti proizvođači automobila mogli finansijski ozbiljno da budu oštećeni, dok je Renault grupa možda u najvećem problemu.

Renault drži AvtoVAZ

Naime, u Renault-u kažu da ne žele da obustavljaju poslovanje u Rusiji jer se plaše nacionalizacije, što bi za njih bio ogroman udarac budući da su većinski vlasnici AvtoVAZ kompanije, koja proizvodi vozila marke Lada, a koja su najprodavanija u ovoj zemlji.

Francuska kompanija ima 68% u AvtoVAZ-u, što znači da Renault drži oko 30 odsto ruskog automobilskog tržišta, i uz to zapošljava 40.000 ljudi. A to što Francuska ima 15% vlasništva u Renault-u samo čini stvari komplikovanijim. Rusiji ide oko 10% Renault-ovog prihoda.

Kako bi izbegla ogromne troškove, a i nacionalizaciju AvtoVAZA-a, francuska kompanija se nerado razmatra povlačenje iz Rusije.

Foto: Shutterstock/Pavel L Photo and Video

Renault fabrika u blizini Moskve je privremeno zaustavila proizvodnju 18. marta, ali zbog nedostatka delova. AvtoVAZ u Toljatiju je takođe imao smetnje u proizvodnji zbog poremećnog lanca snabedavanja i nedostatka mikročipova. U svakom slučaju Renault je u prilično nezavidnoj situaciji.

I Stellantis u velikom problemu

Što se tiče četvrtog najvećeg proizvođača automobila na svetu, grupe Stellantis, oni su za Carscoops rekli da su stopirali uvoz i izvoz vozila iz Rusije. Ova kompanija ima fabriku u gradu Kaluga, gde prave Citroen Jumpy, Peugeot Expert i Opel Vivaro za zapadno-evropsko tržište. Novonastala situacija je ogroman udarac za ovu kompaniju koja je htela da pomenuta fabrika postane glavna za izvoz u Evropu, Ameriku i Afriku.

Hyundai ima najviše u Rusiji

Kada je reč o kompaniji Hyundai/Kia, koja je i najveći inostrani proizvođač automobila u Rusiji, čelnici prvo nisu želeli da obustave proizvodnju, da bi, prema poslednjim izveštajima, ipak pauzirali rad u svojim fabrikama u Rusiji.

„Hyundai Motor Company je duboko zabrinut zbog situacije u Ukrajini. Pauziramo rad u Rusiji do daljnjeg zbog globalnog zastoja u logistici sa isporukom delova. Bezbednost naših zaposlenih i briga o našim klijentima nam je najvažnija i nadamo se da će situacija što pre rešiti mirnim putem“, kažu iz HMC za Carscoops.

Mercedes-Benz može da izgubi 2,2 milijarde

Iz Mercedes-Benza, koji su nedavno objavili da pauziraju poslovanje u Rusiji, kažu da bi ih nacionalizacija koštala oko 2,2 milijarde dolara. Ova nemačka kompanija u Rusiji ima fabriku na oko 40 km od Moskve, gde se proizvode E-Klasa i nekoliko SUV modela, a zaposleno je preko 1.000 ljudi. Posle dužeg niza godina to je bila prva inostrana fabrika otvorena u ovoj zemlji.

Pored teme nacionalizacije za one koji pauziraju proizvodnju, Rusija je skrenula pažnju i na to da će povratak poslovanja u ovu zemlju biti dodatno otežan onima koji se povuku.

Zabrana izvoza

Ruska agencija TASS je objavila listu zabranjenih stvari za izvoz koja uključuje tehničku, telekomunikacionu i medicinsku opremu, kao i vozila, poljoprivredne mašine, vozove, ali i drugu brojnu prateću opremu. „Zabrana izvoza cilja na oko 48 zemalja koje su prema Rusiji postupile neprijateljski“, navodi se u saopštenju. Vlada Rusije dodaje da je zabrana izvoza tu kako bi se osiguralo nesmetano funkcionisanje ključnih ekonomskih grana, piše BBC.

Bonus video: Vozili smo prvi Renault Megane na struju

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare