Požari u električnim vozilima opasnost su za spasioce koji pritiču u pomoć posle saobraćajne nesreće, a smernice proizvođača o načinu postupanja s tim vozilima u takvim prilikama su neadekvatne, upozorili su američki istražitelji.
Takođe postoje „rupe“ u industrijskim sigurnosnim standardima i istraživanju požara visokonaponskih litijum-jonskih baterija, posebno u velikim, teškim sudarima, saopštio je Nacionalni odbor SAD za bezbednost u saobraćaju (NTSB).
Ta agencija koja samo može da daje preporuke, pozvala je proizvođače da napišu posebne smernice za svaki model vozila o gašenju požara na baterijama i ograničavanju opasnosti od hemikalija u njima, jer, mada prividno ugašene, mogu da nastave da se same pregrevaju i izazovu ponovno izbijanje požara u vozilu. Smernice takođe treba da sadrže informacije o tome kako bezbedno skladištiti vozila sa oštećenim litijum-jonskim baterijama.
Proizvođači automobila predstavljaju sve više novih modela e-vozila, što mnogi u toj industriji smatraju potpunim preokretom zbog prelaska sa motora sa unutrašnjim sagorevanjem na električne koji su čistiji pri korišćenju.
Agencija je u svom izveštaju zatražila od vatrogasnih i šlep-službi da svoje osoblje informišu o riziku od požara i kako se nositi sa električnom i hemijskom energijom baterija posle sudara, i o tome kako bezbedno uskladištiti vozilo sa oštećenom baterijom.
Takođe se traži od Nacionalne uprave SAD za bezbednost saobraćaja na putevima (National Highway Traffic Safety Administration – NHTSA) da kada ocenjuje bezbednost vozila, u to uvrsti i mogućnost pomoći u hitnim slučajevima.
NHTSA bi takođe trebalo da formira koaliciju za istraživanje načina uklanjanja električne energije iz baterija i smanjenja opasnosti od njihovog pregrevanja – „termičkog bekstva“, hemijske reakcije koja uzrokuje nekontrolisano povećanje temperature i pritiska u bateriji.
NTSB je počeo da istražuje požare na baterijama posle sudara i požara u Lejk Forestu i Mauntin Vjuu u Kaliforniji i u Fort Loderdejlu, na Floridi, 2017. i 2018. Takođe je ispitivao požar koji nije nastao usled sudara u zapadnom Holivudu u Kaliforniji. Baterije u ta tri slučaja same su se ponovo zapalile nakon gašenja požara u vozilima.
Sva ta vozila proizveo je „Tesla“, najprodavaniji proizvođač električnih vozila u SAD.
„Rizik od električnog udara i ponovnog paljenjaa i požara baterije proizlazi iz ‘zatočene’ energije koja je u bateriji iako je oštećena“, rekla je agencija.
Avgusta 2017. godine u Lejk Forestu, zapalila se baterija automobila „Tesla Model X“ pošto je vozilo skrenulo s puta i velikom brzinom udarilo u zgradu. Tomas Bart, inženjer NTSB-a i istražitelj, rekao je da su vatrogasci izlili hiljade litara vode na krov vozila. „Nisu znali da moraju usmeriti vodu u odeljak za baterije ispod automobila kako bi ga ohladili i zaustavili reakciju koja izaziva požar“, rekao je on.
U izveštaju na 80 stranica NTSB je napisao da je pregled smernica 36 proizvođača za reagovanje spasilaca u vanrednim situacijama sa e-vozilima, otkrio da svi imaju načine da ublaže rizik od visokonaponskih udara, uključujući metode za iskopčavanje baterije. Ali nijedan od vodiča nije govorio o ograničavanju rizika od energije uskladištene u baterijama, kao što bi bili postupci za smanjenje opasnosti ponovnog paljenja ili uputstva o tome gde i kako prskati vodu kako bi se baterije ohladile, rekla je agencija.
Jedan od načina za rešavanje problema s oštećenim baterijama je njihovo vaađenje iz vozila i natapanje slanom vodom kako bi se ispraznila energija, napisao je NTSB.
Očekuju se odgovori Tesle, Nacionalnog udruženja za zaštitu od požara i Saveza za automobilske inovacije – velike trgovinske grupe proizvođača automobila.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: