U WRC-u nije slučaj kakav imamo u Formuli, gde se uporedo održavaju trke sa bolidima koje pokreću turbo-motori i one sa električnim, u Formuli E. Kada je reli u pitanju, ove sezone se opraštamo od konvencionalnih motora SUS, koji su 30 godina unazad neverovatnim zvukom raspamećivali sve zaljubljnike u automobile. Od 2022. počinje era hibrida.
Hyundai je prvi počeo sa testovima svog i20 N modela za reli, koji je zadržao četvorocilindarski turbo-motor, ali je dobio i elektromotor od 135 KS smešten pozadi. Svi učesnici WRC-a moraju da od 2022. godine pređu na elektrifikovane pogone, a plan je da se na struju vozi u padoku i na veznim deonicama.
Neko će reći da je to u redu, jer na taj način neće biti ugrožen doživljaj sa brzinaca, i to je istina. Ali, čitav WRC spektakl nije samo na brzinskim ispitima – štaviše neopisiv doživljaj je čuti ove automobile i pratiti ih upravo na tim veznim deonicama na javnom putu. Tu su mogli da ih čuju i vide svi prolaznici, a ne samo gledaoci relija. Setimo se da su na nedavno održanom reliju u Hrvatskoj upravo na tim veznim deonicama bile mase ljudi koje su u gradskim zonama, ili pored svojih kuća gledali, slušali i snimali ova fenomenalna vozila kako odlaze na start.
Pored tih kuća, pa sve do samog starta reli automobili će od sledeće godine voziti na struju, dakle bez zvuka. Isto važi i za padok, mesto gde su se mase okupljale kako bi sa što manje udaljenosti mogli da ih vide i čuju.
Ipak, vremena se menjaju, pa u ovom slučaju čak treba da budemo i zadovoljni što nisu odmah prešli isključivo na elektromotore. To će se desiti verovatno za nekoliko godina, ako ne i pre jer za sada je “hibridna era” potpisana do 2024. U svakom slučaju, evo šta se sprema za sledeću sezonu.
Hyundai testira svog Rally 1 takmičara na bazi i20 N. Pored promene dizajna i brendinga, proporcije će ostati gotovo iste, kao i osnovni 1.6 turbo-motor sa 4 cilindra. Hibridni sistem, koji će se takođe koristiti Toyota i Ford u svojim reli automobilima, sadrži elektromotor snage 135 KS i 180 Nm postavljen na zadnjoj osovini, kao i bateriju od 3,9 kW koja će omogućiti dovoljan domet na struju za kratke relacije, odnosno kada se automobil ne vozi agresivno.
To znači da će nove hibridne jedinice raspolagati sa ukupnom snagom od preko 500 KS (380 iz 1.6 motora + elektromotor). Ali performanse neće biti isto toliko bolje, jer u obzir treba uzeti i povećanje mase usled novih komponenti, dodatnih ojačanja, a posebno baterije.
U slučaju Hyundaija, oni kreću od nule jer menjaju osnovu, odnosno Rally 1 biće baziran na i20 N modelu, a ne više na standardnom i20.
Prve test vožnje održane su na jugu Francuske, a dalji razvoj nastavlja se u Nemačkoj.
Novi reli automobil biće testiran širom Evrope kako bi proverili sposobnost na svim terenima kakvi ih čekaju spram WRC kalendara.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: