Foto: Shutterstock

"S novim smernicama za finansiranje električnih automobila, visokim cenama električne energije i rastućim cenama baterija, tržište u Nemačkoj će se urušiti u sledećih nekoliko godina." Optimistični vladin cilj da do kraja decenije na putevima bude 15 miliona električnih vozila postaje vrlo nedostižan, kažu istraživači.

Pre godinu dana Berlin se obavezao da će do 2030. imati 15 miliona vozila s električnim pogonom, ali verovatno neće uspeti u tome, upozoravaju stručnjaci koji dodaju da će smanjene subvencije i uska grla u proizvodnji usporiti prodaju.

„Samo uz puno sreće cilj će biti polovično postignut“, upozorio je Ferdinand Dudenhöffer, profesor u Centru za automobilska istraživanja u Duisburgu, koji predviđa samo 7,2 miliona registracija do kraja decenije, piše N1.

Svoju računicu je temeljio na učinku vladinog smanjenja subvencija za električna vozila (EV) najavljenog ovog meseca, ali vodeća nemačka industrija je pod pritiskom na mnogo više frontova.

„Tržište će se urušiti“

„Cilj savezne vlade za 15 miliona električnih automobila na nemačkim putevima do 2030. neće biti postignut, neće biti ni blizu“, rekao je Dudenhöffer. „S novim smernicama za finansiranje električnih automobila, visokim cenama električne energije i rastućim cenama baterija, tržište u Nemačkoj će se urušiti u sledećih nekoliko godina.“

Foto: gvictoria / Shutterstock

Ovo obećanje je dala vladajuća koalicija krajem 2021, a ključni je deo strategije za čistiji saobraćaj, uz spašavanje dominantne automobilske industrije od zaostajanja za konkurencijom tokom zelene tranzicije.

Odluka EU da zabrani prodaju novih automobila i kombija s motorom s unutrašnjim sagorevanjem od 2035. stavlja dodatni pritisak na prelaz ka električnim vozilima.

Čelnici automobilske industrije jadikuju da spori tempo izgradnje infrastrukture za punjenje otežava prodaju električnih vozila, ali i da cilj takođe nailazi na druge prepreke, kao što su inflacija, nedostatak važnih komponenti, globalna konkurencija koja takođe traži materijale za baterije, pa i činjenicu da čak i subvencionisana električna vozila završavaju u drugim zemljama EU.

Rastuće cene električne energije takođe potkopavaju argument da je jeftinije voziti električno vozilo nego automobil na fosilna goriva.

Uz sve to, vlada odnedavno smanjuje subvencije za kupce električnih vozila sa 6.000 € na 4.500 € za modele jeftinije od 40.000 €. Ipak, u skladu s ostatkom EU, prodaja električnih vozila raste, dosegnuvši 355.961 primerak u 2021, što je 83,3 odsto više u odnosu na prethodnu godinu, prema vladinoj statistici.

Foto: VanderWolf/Shutterstock

U prvih devet meseci ove godine Nemačka je zabeležila 273.101 prodato električno vozilo, što je 15% više u odnosu na isto razdoblje 2021. Ali, te brojke bi trebalo drastično da se povećaju ako se želi dostići cilj vlade za sedam godina.

„Naša optimistična prognoza predviđa da će električna flota biti na oko 11 miliona u 2030.“ rekao je Matthias Schmidt, berlinski automobilski analitičar koji prati tržište, nazivajući cilj od 15 miliona „maštom“.

Nemačka je dom kompanija poput Mercedes-Benza, Volkswagena i BMW-a i ima automobilski sektor koji je odgovoran za oko pet odsto BDP-a i više od 800.000 radnih mesta.

Obećanje bivše kancelarke Angele Merkel pre više od deset godina da će imati milion čistih automobila na putevima do 2020. nije ispunjeno. Od otprilike 50 miliona registrovanih putničkih automobila u Nemačkoj, samo ih je 1,59 miliona koristilo električnu energiju od 1. oktobra, od čega 840.645 potpuno električnih, dok su ostali bili hibridi. Cilj do 2030. izgleda još dalji.

„Curenje“ automobila

Osim posrnulih lanaca snabdevanja i potrošača pogođenih inflacijom, Schmidt je takođe ukazao na “curenje” električnih automobila. Prethodne runde nemačkih subvencija korišćene su za finansiranje kupovine električnih vozila koja su zatim izvožena u druge zemlje EU s manje izdašnim programima potpore.

„Ove godine će oko četvrt miliona električnih vozila biti ili izvezeno ili rashodovano s nemačkih puteva, a veliki broj će biti prebačen na susedne zemlje radi zarade, zahvaljujući nemačkim subvencijama finansiranim porezima,“ rekao je Schmidt.

Vlada je ovog meseca odlučila da zatvori tu rupu prisiljavajući vozače da zadrže svoje automobile godinu dana kako bi ostali podobni za subvencije. Uprkos sumornosti analitičara, vlada tvrdi da je sve u redu.

Annika Einhorn, predstavnica ministarstva privrede, koje vodi program subvencija za električna vozila, rekla je da je cilj za 2030. još uvek na snazi.

„Savezna vlada radi na tome, bilo to promovisanjem kupovine e-automobila, putem ekoloških bonusa ili širenjem infrastrukture punjenja“, rekla je.

Bonus video: Kako je živeti u Srbiji sa električnim Mercedesom EQA