Foto:shutterstock; shutterstock by Alex Linch;shutterstock by BalkansCat

Novi nacrt Zakona o bezbednosti u saobraćaju na putevima (ZOBS) najzad će uvesti pravila koja se tiču upotrebe električnih trotineta u Srbiji. Međutim, to znači i da će pešaci morati više da povedu računa ako žele da budu bezbedni.

Kada se izlazi iz zgrade ili lokala na trotoar moraće da se pogleda levo, desno, pa levo. U slučaju da se na mobilni telefon pešak javlja na trotoaru moraće da drži lakat uz telo, a ukoliko sretne poznatu osobu na pešačkom prelazu neće smeti da raširi ruke da je zagrli. Noću neće biti preporučljivo da se iznosi đubre u tamnim kesama.

Ovo su samo neki od, za širu javnost – neobičnih predloga koje sadrže delovi novog Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, čije se usvajanje očekuje na proleće. I dok jedni smatraju da su neki segmenti nejasni, a drugi nedorečeni, treći misle da su – smešni.

Mnogi su, međutim, složni u oceni da će glavne „mete“ zakonske regulative biti pešaci i to zbog „e-trotinetaša“.

Dr Boris Antić, profesor na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu, kaže da ne treba ipak sve banalizovati, ukazujući da upravo zbog problema sa onima koji voze električne trotinete i koji mogu da predstavljaju veliku opasnost po sebe i druge, Nacrt predviđa i određena pravila za pešake:

„Trotineti se voze po trotoaru, pa je stoga neophodno da, kada izlazite iz zgrade ili lokala, obavezno dobro pogledate levo-desno-levo, kako ne bi neko naleteo na vas. Takođe, i kada se javljate na mobilni telefon, treba da pazite na sebe. Ta priča o tome da je neophodno da se u tom trenutku, dok se telefonira, obavezno drži lakat uz telo ili ne sme naglo menjati način kretanja stoji, ali nije baš obavezna. Pre je neophodna sigurnosti radi“.

Foto: Shutterstock

Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović nedavno je potvrdio da se u Zakon prvi put uvodi termin električni trotineti.

„Biće definisano šta je lako električno vozilo, kuda se kreće i koji su minimalni starosni uslovi za njegovu upotrebu“, navodi Okanović.

Ono na čemu insistiraju i Okanović i prof. Antić jeste „bezbednost pešaka na pešačkom prelazu“:

„Mislim da nije novost niti bilo šta neobično da, kada prelazi ulicu, majka ili otac treba čvrsto da drže dete za ruku. Takođe, ako roditelj gura dete u kolicima, trebalo bi da bude pažljiv, da dobro osmotri okolinu, te onda pređe ulicu ili iz zgrade izađe na trotoar. Ako se vodi pas, trebalo bi, kao i do sada, da se drži na kratkom povocu i uz nogu. Ništa od ovoga nisu novine, već normalne i uobičajene situacije kojih su se i do sada, pridržavali odgovorni sugrađani, ali ne i svi ostali“.

Podseća prof. Antić da će slabovidi pešaci morati da budu pažljiviji i da koriste beli štap, kao i oni sa slabijim sluhom, koji bi trebalo da imaju aparat i da ga prilagode potrebama. Naravno, nije zabranjeno, kako ukazuje, kada sretnete na pešačkom prelazu dragu osobu istu i pozdravite.

Profesor Antić kaže da građani, odnosno pešaci, ne treba mnogo da brinu o mogućim novim pravilima, već da se i dalje pridržavaju postojećih:

„Neka se pešaci samo pridržavaju već postojećih pravila, naročito kad prelaze ulicu. Dakle, neka paze na signalizaciju i semafore, gledaju levo-desno, ne pretrčavaju ulicu mimo obeležene zebre, ne telefoniraju, izvade slušalice iz ušiju… Tada će biti bezbedniji i oni i ostali učesnici u saobraćaju. Međutim, nije preporučljivo da se naveliko i naširoko grlite, pričate, zadržavate u takvom položaju, jer to nije mesto za razgovore i zadržavanja, a može i da zasmeta ostalim učesnicima u saobraćaju“ kaže Antić, i dodaje:

„Kad je reč o navodnoj zabrani iznošenja smeća u crnim kesama posle 22 sata, mislim da ne treba baš sve shvatati bukvalno. Naravno da takva zabrana nije moguća. Ipak, svakako je vidljivija svetla kesa od crne, bilo da ste na kolovozu, pešačkom prelazu, trotoaru“

Kad je reč o trotinetima, navodi prof. Antić, osoba mlađa od 14 godina ne sme da upravlja lakim električnim vozilom na javnim putevima, pišu Novosti.

Kojom brzinom će smeti da se voze e-trotineti i kakve dokumente će morati vozači da imaju, pročitajte ovde.

Bonus video: Zbog skupog goriva sam prešao e-trotinet, da li sam pogrešio?

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare