Električni trotineti i slična vozila poslednjih godina su postali redovna pojava na kolovozima i trotoarima gradova u Srbiji. Načelnik Uprave saobraćajne policije pukovnik Vladan Nikolić kaže da se zalažu za sistemska rešenja kroz izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, i predlaže da se definiše da lako električno prevozno sredstvo ne može da razvije brzinu veću od 25 kilometara na čas. Povodom predloga izmene zakona, na TV Nova S oglasio se i Ivan Jevtović, naš poznati glumac i ljubitelj trotineta.

Od pojave prvih malih električnih vozila na ulicama govori se o potencijalnim rešenjima i normama koje bi uredile pravila učešća u saobraćaju za tu novu i izuzetno ranjivu grupu učesnika u saobraćaju.

Bilo je najrazličitijih predloga, od obaveznog korišćenja svetloodbojnih prsluka i kaciga do toga da bi korisnici električnih trotineta i sličnih vozila trebalo da polažu test poznavanja saobraćajnih propisa.

Stručnjaci iz Uprave saobraćajne policije zalažu se za sistemsko rešenje kroz donošenje Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, a njihova inicijativa sadrži i konkretne predloge za uređenje ove oblasti.

Vrućina u Beogradu Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

„Ako pričamo o mikromobilnom transportu tu su i električni trotineti i neka druga električna prevozna sredstva koja imaju upravljač. Mi smo prvo definisali hoćemo li pustiti sva ta vozila da se kreću našim saobraćajnicama ili ne. U tom smislu, predložićemo da se definiše lako električno prevozno sredstvo kao vozilo koje ne može da razvije brzinu veću od 25 kilometara na čas, sa snagom elektromotora ograničenom na šest kilovata“, navodi Vladan Nikolić.

Smatra da pod određenim uslovima tim vozilima treba dozvoliti da se kreću površinama na kojima se odvija saobraćaj.

Najveći problem za sprovođenje rešenja postojećeg problema predstavlja nepostojanje odgovarajuće infrastrukture u svim delovima zemlje. Rešenje mora zadovoljiti i stanovnike Vojvodine koja ima razvijenu infrastrukturu, ali i gradova u drugim delovima zemlje koji imaju drugačiju nasleđenu arhitektonsku strukturu.

„U tom smislu, razmišljali smo i o tome da obezbedimo vozačima i neprekidnost putovanja, jer u suprotnom je ono besmisleno, tako da je naš celovit predlog da vozač mora koristiti biciklističku stazu ili biciklističku traku. Ukoliko takva infrastruktura ne postoji oni se mogu kretati i trotoarom, a ako ni to nije moguće onda vozač može koristiti i kolovoz, ali samo na saobraćajnicama gde je brzina ograničena na 50 kilometar na čas“, izjavio je pukovnik Nikolić za RTS.

Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

Prepoznavanje vozača lakih električnih vozila od strane Zakona podrazumevaće i postojanje odgovarajuće kaznene politike koja još nije definisana.

Predlog je da vozači moraju koristiti svetloodbojne prsluke i drugu zaštitnu opremu, takođe, strogo će biti zabranjen prevoz druge osobe tim vozilom što je, nažalost, praksa velikog broja roditelja koji svakodnevno na taj način prevoze svoju decu.

Takođe, korišćenje trotoara će podrazumevati posebnu obazrivost i prilagođavanje brzine kretanja.

Na osnovu tog predloga Uprava saobraćajne policije će izraditi Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima koji će, zatim, proći stručnu raspravu, a tek onda će biti predstavljen Vladi Republike Srbije koja će odlučivati o njegovoj primeni.

Ovim povodom, gost emisije „Probudi se“ na televiziji Nova S bio je Ivan Jevtović, poznati glumac i ljubitelj trotineta, a kakvo je njegovo mišljenje o ovoj temi, pogledajte u videu na početku ovog teksta.

Bonus video: Zbog skupog goriva prešao sam na e-trotinet. Da li sam pogrešio?

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare