Mercedes se najbolje plasirao u ocenjivanju opreme za automatizaciju vožnje, u okviru evropskog programa "Euro NCAP" koji je pokušao da oceni stvarnu pomoć koju vozaču pružaju vozila sa sistemima za autonomnu i polu-autonomnu vožnju.
Istraživanje koje je tome prethodilo je jasno pokazalo da vozači ne razumeju funkcije sistema vozila koji im pomaže pri vožnji, niti kako rade uređaji i kompjuterski programi za „aktivnu bezbednost“, preneo je američki tehnološki sajt CNET.
CNET ukazuje da u svetu još nema standardne procedure koja bi istinski testirala te relativno nove sisteme u vozilima kojih je sve više na tržištu uz zavodljiva reklamna obećanja njihove sposobnosti.
„Evropski program za procenu novih automobila“ (European New Car Assessment Program – Euro NCAP) je krajem nedelje objavio svoj najnoviji pokušaj ocenjivanja vozila istaknutih na tržištu po asistencijama vozaču, kao i ocenjivanja tehnologije koja je ugrađena u njih, prenosi N1.
Uz pomoć kompanije „Thatcham Research“, Euro NCAP je predstavio svoju procenu asistirane vožnje, čije su funkcije pomoći vozaču podeljene u tri ocenjene kategorije: „Pomoć vozila“ vozaču, „Angažovanje vozača“ i „Bezbednosna podrška“.
Prva kategorija ocenjuje koliko efikasno deluju sistemi automobila i kako više sistema radi zajedno da bi pomoglo vozaču.
U drugoj kategoriji NCAP ocenjuje tačnost reklama i drugih obećanja proizvođača, odnosno kako automobil nadgleda vozača kako bi se osiguralo da je spreman da preuzme upravljanje, kao i kako automobil komunicira sa vozačem o svom statusu.
Poslednja kategorija ocenjuje kako automobil reaguje u slučaju kvara sistema, ili ako vozač ne reaguje iako to od njega zahtevaju sistemi za pomoć pri vožnji.
Na skali bodova u te tri kategorije, automobili mogu zaraditi ocenu „Vrlo dobar“ (160 ili više), „Dobar“ (bar 140 bodova), „Umeren“ (minimalno 120 bodova) ili „Početni“ (najmanje 100 bodova). Svi modeli automobila koji dobiju manje od 100 bodova se ne rangiraju. Tako je najbolje ocenjeno vozilo „Mercedes-Benz GLE“ zaradilo 174 poena, od čega najviše 89, u kategoriji „Bezbednosna podrška“.
Tesla tek na šestom mestu po ocenama
Metju Ejveri, direktor istraživanja „Thatchama“ je rekao da bi najbolji automatski sistemi automobila trebalo da imaju „dobru ravnotežu količine pomoći koju pružaju vozaču i koliko osiguravaju da su vozači angažovani i svesni svoje odgovornosti za volanom“.
„Model 3“ američke kompanije „Tesla“ koja predvodi u proizvodnji automobila koji „mogu da upravljaju sami sobom“ i agresivno reklamira svoj sistem „Autopilot“, plasirao se na rang listi Euro NCAP tek na šesto mesto, sa 131 bodom i ocenom „umeren“. Iako je „model 3“ dobio čak 95 bodova za „Pomoć vozila“ vozaču, u kategoriji „Angažovanje vozača“ dobio je svega 36 poena – najmanje među svim testiranim automobilima.
Kompanija „Thatcham Research“ je objasnila da „model 3“ ima lošu ocenu jer se „dizajnerska filozofija“ na osnovu koje je nastao, „u velikoj meri zasniva na tome da to vozilo upravlja samo sobom što bi bila prikladna osnova za potpuno automatizovan automobil, a ne za vozilo koje treba da samo pomaže vozaču“ kakav je u stvari taj model.
Kompanija je upozorila da glavna marketinška tvrdnja “Tesle” da taj automobil ”upravlja sam sobom”, u kombinaciji sa efikasnom pomoći koju pruža pri vožnji, podstiče vozača da se odrekne kontrole tokom vožnje i upravljanje automobilom prepusti njegovom kompjuteru.
Upravo o ovakvom slučaju je portal Nova.rs već pisao, kada je vozač “tesle” seo na mesto suvozača i prepustio sve komande vozilu u gužvi na auto-putu.
Na rang listi prvih 10, posle najbolje ocenjenog modela „mercedes-benz GLE“ (174 poena), ocenu „vrlo dobar“ zaradila su još samo dva: drugoplasirani BMW “serije 3” (172) i „audi Q8“ (162) koji je treći. Četvrtoplasirani je „ford kuga” (152 boda), jedini u kategoriji „Dobar“.
Slede četiri modela ocenjena kao „Umeren“: „volkswagen passat“ (137 bodova), „tesla model 3“ (131), „nissan juke“ (124) i „volvo V60“ (120). Preostala dva modela na listi od 10 imaju najnižu, prolaznu ocenu „Početni“: „renualt clio“ (105 bodova) i „peugeot 2008“ (101), „za dlaku“ iznad nužnog minimuma od 100 bodova.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: