Nema mirisa goriva, nema motora sa unutrašnjim sagorevanjem, nema ručne kočnice, nema više ni nama važnih modela automobila, nema najboljeg zvuka, nema V12, nema ničega zbog čega smo otpočetka tu. I nije to najgore, jer - u bliskoj budućnosti neće biti ni vozača (usled omasovljenja autonomnih vozila). Na ovoj oproštajnoj listi je, naravno, i manuelni menjač. Onaj deo automobila koji nam daje osećaj da mi kontrolišemo stvari, deo koji je prava pravcata fizička konekcija između nas i mašine... Izveštaji u poslednjih par godina ukazuju na to da sve manje proizvođača automobila uz svoja nova vozila nudi ručni menjač.
Trend pada prodaje automobila sa manuelnim menjačem je vidljiv već skoro deceniju, ali je dodatno ubrzan tokom prethodne tri godine.
Društvene mreže ljubitelja automobila prepune su priča o spasavanju ručnih menjača, ali istovremeno većina kupaca sportskih automobila odlučuje se za verzije s automatskom transmisijom. Izveštaji ukazuju na opadanje stope korišćenja ‘tri pedale’ u poslednjim godinama, zbog čega proizvođači automobila proizvode više automatskih verzija u odnosu na manuelne.
Mercedes-Benz je ranije potvrdio da će, zaključno sa 2030. godinom, u potpunosti prestati da proizvodi i nudi vozila opremljena “manuelcem”. Mercedes već sada nudi opciju manuelnog menjača samo u svojim kompaktnim modelima, odnosno u A-Klasi i modelu GLA, čak je i nedavno predstavljena C-Klasa prvi put ostala bez ručnog menjača u ponudi.
Svi ostali modeli giganta iz Nemačke dolaze opremljeni automatskim menjačem, uprkos značajnom broju automobilskih entuzijasta koji čine deo tržišta i smatraju da manuelni menjač predstavlja najbolju fizičku konekciju između vozača i automobila.
Veliki doprinos sve većem korišćenju automatike ima i sve veća zastupljenost elektrifikovanih modela automobila na tržištu, koji bez izuzetka dolaze sa opcijom CVT (kontinuirano varijabilnog) ili automatskog menjanja brzina.
Kontrola emisija štetnih gasova kao prioritet svih proizvođača, takođe ubrzano gura manuelne menjače u istoriju, jer kompjuter jednostavno brže i preciznije menja brzine od vozača.
U Volkswagen grupi takođe shvataju istu stvar, tako da su novi modeli VW Golfa i Seat Leona sa blagim hibridnim pogonom dostupni samo u verziji sa automatskim menjačem sa dvostrukim kvačilom.
Brže u izbacivanju manuelnih menjača sa tržišta su i zemlje u kojima većinu prodaje čine modeli premijum proizvođača. “Automatici” takođe potpuno preuzimaju i ponudu sportskih modela, iako je manuelni menjač nekad bio smatran “svetim gralom” sportske vožnje. Koliko se sve promenilo pokazuju podaci iz BMW-a, koji prodaje samo 1.1% sportskih modela sa manuelnim menjačem, pa usled toga potencijalni kupci novog M4, uopšte nemaju opciju izbora.
Ipak, ne dižu svi ruke od “manuelaca” još uvek. Primer drugačijeg pristupa je Kia, koja je zadržala ručni menjač uz blagi hibridni pogon uz koje nudi “clutch-by-wire” inteligentni menjač koji dolazi uparen sa generatorom od 48 volti u modelima Ceed i Rio. Toyota takođe pokušava da, makar u sportskom GR86 sačuva stare vrednosti, pa u ovom modelu nudi opciju manuelnog.
I naravno – Porsche. Kako piše Auto Klub, proizvođač sportskih automobila iz Štutgarta nedavno je izjavio da se čak 70% kupaca njihovog 911 GT3 u SAD odlučuje za manuelni menjač.
Sa druge strane, Aston Martin do sada se trudio da spasi ručne menjače, ali izgleda da su mu u britanskoj fabrici superautomobila dani odbrojani, s obzirom na nedavnu izjavu direktora kompanije. Kako je rekao „redizajnirani V8 Vantage AMR biće dostupan samo s automatskim menjačem“. Ni Vanquish neće dobiti papučicu za kvačilo, iako je superautomobil prvobitno najavljen sa manuelnim menjačem.
Zašto je došlo do nagle promene u Aston Martinu? Tobias Moers objašnjava da ‘ljudi moraju da shvate kako se sportski automobili brzo menjaju. S obzirom na to da proizvođači u svoje automobile stavljaju sve više snage i baterije, razumljivo je zašto je „manuelac“ sve manje upotrebljiv.
Ima tu istine, s obzirom na to da je potražnja za ručnim menjačima naglo pala, barem u vrhunskim sportskim automobilima.
Zato se čini da će manuelni menjači ostati deo standardne ponude brendova koji nude jeftinije modele. Mada je i tu pitanje koliko će zapravo taj trend potrajati.
Za sada, podaci o najprodavanijim modelima sa manuelnim menjačem na širem evropskom tržištu kažu da je samo tri odsto prodatih “dačija” isporučeno sa automatskim menjačem, a najveći broj kupaca se odlučuje za modele sa manuelnom transmisijom kod Fiata (94%) i Opela (86%).
Na kraju, ne kažemo da su automatski menjači loši, štaviše, tehnološki su neverovatno napredni i oni vrhunski među njima, poput recimo ZF-ovih, su zaista za poželeti. Ali više volimo kada imamo izbor.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: