Podeli
kinoa; jelo; salata
Foto: ALein / Alamy / Alamy / Profimedia

Dr Mark Himan, koji se bavi i medicinom i nutricionizmom, osmilsio je pegan dijetu koja kombinuje vegansku i paleo ishranu. Ovaj režim ishrane kombinuje različite elemente, a zasniva se pre svega na izbegavanju konzumiranja prerađene hrane.

Ideju za pegan dijetu dr Himen dobio je kada je posmatrao jednu svađu. Dvoje kolega lekara, jedan zagovornik paleo ishrane a drugi vegan, ušli su u žestoku raspravu o tome koja je ishrana najbolja. Sedeći između njih, Himan je želeo da razbije napetost i našalio se da je najbolja ishrana “pegan”.

Himan je onda ozbiljno razmlislio o tome i predstavio je pegan ishranu u objavi na blogu 2014. godine. Od tada je usavršio ono što smatra svojom  najboljom strategijom za ishranu – koja je dobra i za ljudsko zdravlje i za životnu sredinu.

Pegan dijeta se vodi principima oko kojih se većina stručnjaka slaže u vezi sa zdravom ishranom, poput izbegavanja prerađene hrane i jedenja svežih proizvoda, zdravih masti i kvalitetnih proteina. Uglavnom je na biljnoj osnovi, ali uključuje i neke visokokvalitetne životinjske proizvode.

Prerađena hrana, uključujući rafinisane žitarice i šećere, povezana je sa hroničnim zdravstvenim problemima poput gojaznosti i bolesti srca, kao i sa bržim starenjem i ranijom smrću.

Suprotno tome, postoje dokazi da ishrana bogata povrćem i voćem, poput veganske dijete, donosi mnoštvo blagodeti, poput zdrave težine, nižeg krvnog pritiska i raznolikog mikrobioma (korisnih bakterija koje žive u vašem crevu). Himan takođe preporučuje izbegavanje pesticida i jedenje organskih, lokalnih i ne-GMO namirnica kad god je to moguće. Ovo je kontroverznija Himanova tvrdnja, jer nema jasnih podataka da je organska hrana bolja za zdravlje.

Poput mnogih drugih mnogim popularnih dijeta sa niskim sadržajem ugljenih hidrata, Himanova pegan ishrana nalaže da ne smete da jedete puno žitarica, pasulja i druge skrobne biljne hrane, jer može da poveća nivo šećera u krvi. Možete da jedete malo ugljenih hidrata, ali cilj je fokusiranje na namirnice poput smeđeg pirinča i kinoe. Oni imaju niži glikemijski indeks, što znači da je manje verovatno da će povisiti nivo šećera u krvi.

Pročitajte još:

Kao u slučaju keto dijete, i Himanova pegan ishrana naglašava konzumiranje dovoljno zdravih masti iz namirnica poput orašastih plodova, semenki i avokada. Himan preporučuje i male količine zasićenih masti iz hrane poput kokosa i putera. On ne preporučuje mlečne proizvode koji su povezani sa problemima sa probavom i većim rizikom od određenih bolesti.

Himan predlaže da ljudi izbegavaju biljna ulja kao što su suncokretovo i sojino ulje.

Pegan dijeta treba da se sastoji od oko 75 odsto biljaka, ali može da sadrži i neke životinjske proizvode ako su dobijeni na human način, kaže dr Himan. Neki primeri uključuju meso ili puter od životinja koje su hranjene travom, organska jaja i divlju ulovljenu ribu.

***

Bonus video:

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Komentari

Vaš komentar