Mafijaški donovi i muljaža oko para: Rasprava Filipovića i Biljane Srbljanović

Film 01. dec. 202113:27 > 14:2812 komentara
Podeli:
Stevan Filipović i Biljana Srbljanović Foto: Nova S

Nakon intervjua reditelja Stevana Filipovića za nedeljnik "Vreme", u kojem je dramsku spisateljicu, između ostalih, nazvao "donovima mafijaških porodica", stigao je odgovor i od Biljane Srbljanović, koja je ovakve tvrdnje nazvala bizarnim.

Odgovarajući na pitanje koja je cena bavljenja politikom u Srbiji, Filipović je za „Vreme“ izjavio da je „cena da nećeš dobiti novac za filmove“.

PROČITAJTE JOŠ

„To me prati od prvog filma. Onda smo i „Šišanje“ snimili bez novca, gerilski, da bi nam na kraju dali neku crkavicu koju legalno moraju da daju, a film je bio najgledaniji domaći film te godine. Film „Pored mene“ osvojio je Zlatnu arenu. Variety, Hollywood reporter, Screen daily objavili su pozitivne kritike o mojim filmovima, prikazivani su u britanskom parlamentu, u Oksfordu, na stotini festivala širom sveta, dobili domaće nagrade i ono što je meni posebno važno, gledale su ih desetine hiljada gledalaca u bioskopima. Pored mene je bio najgledaniji film te sezone. Ne znam šta više može da se traži od empirijski proverljivih parametara, a rezultat toga je ništa, zato što domaćoj filmskoj mafiji koja krije svoje interese iza poluproizvoda koje nazivaju filmovima, a koji su, u stvari, nusproizvodi mešetarenja po konkursima, empirijski utvrdljivi kriterijumi ne znače ništa. Za ovaj poslednji film, za mene lično pređena je crta posle koje većinu ljudi koji se bave istim poslom ne smatram više kolegama. Dobili smo novac za snimanje trećeg dela trilogije „Pored mene“, a onda je krenula pandemija i nismo mogli da snimimo taj film pošto je kompleksna koprodukcija i terensko snimanje u pitanju“, rekao je Filipović.

Potom se nadovezao.

„Sa snimljenim filmom aplicirali smo na konkurse. Prvo smo dobili odgovor od nekoliko komisija FCS da neće da gledaju film, jer nas to „stavlja u nepošteno povoljnu poziciju prema onima koji konkurišu samo sa scenarističkim predloškom“. Zašto je to povoljnija pozicija kada im nudimo skoro gotov film, a od izabranog scenarija ne mora uopšte da izađe dobar film? Što drugi nisu rizikovali i snimili nešto? Odbijeni smo, a zvanična odbijenica komisije u kojoj su bili Srdan Golubović, Biljana Srbljanović i ostali glasi da ne vide zašto je tema da od tabloidne novinarke postaje istraživačka bitna u Srbiji danas. To su napisali, ostavili su, dakle, i pisani trag svog beščašća. A onda su novac dali za film u produkciji Laze Ristovskog. Poslednja komisija u kojoj je bio neki drugi sastav ljudi odbila je da uopšte gleda film. I toliko o toj građanskoj eliti, profesorima na fakultetu i njihovoj etici“, dodao je reditelj.

Foto: N1

Kaže da je to bila direktna poruka – „ne želimo te u ovoj profesiji“.

„Srećom, ovaj film će se prikazivati u bioskopima, to bar ne mogu da zaustave, videćemo kako će da prođe. Tri puta smo odbijeni, možda su oni u pravu što ga nisu finansirali, možda je taj film loš, ali nisu u pravu što nisu hteli ni da ga pogledaju. Ja pitam samo: šta ćemo ako film bude uspešan kao što su to bila tri moja prethodna filma? Koja je njihova odgovornost u tom slučaju? Mislim da su te komisije interesne grupe koje dele parčiće kolača, zato ih zovem „donovima mafijaških porodica“. Niko od mojih kolega neće da priča o ovome u javnosti, ali neće ni u privatnim razgovorima zato što se nadaju mrvicama, zato što se nadaju sinekurama na državnim fakultetima, na poslovima i tezgama koje drže ti donovi, to je začarani krug. Nikad nisam igrao tu igru, a sad nemam nikakvu želju da ćutim o tome. Ovo s poslednjim mojim filmom je njihova najveća šamarčina do sada, to je direktna poruka – mi ne želimo tebe u ovoj profesiji, mi ćemo direktno da ti uskratimo pravo da budeš kolega, da govoriš i da postojiš kao umetnik. Tu više nema rukavica“, rekao je Filipović u intervjuu pomenutom nedeljniku.

Odgovor Biljane Srbljanović, stigao je, međutim, tek juče, u utorak 30. novembra. Ona se Filipoviću obratila putem Fejsbuka.

„Sve gadosti o sebi saznajem sa zakašnjenjem, a u stvari, zato što ni želim da saznam. Ipak, uvek se jave dušebrižnici koji me obaveste da me je neko, opet, jezivo popljuvao. Ovog puta sam, u velikom čudu, saznala da me je reditelj Stevan Filipović, u intervjuu u Vremenu, optužio da sam, zajedno sa Srdanom Golubovićem „kao mafijaški don“ i da mi radimo na tome da ga sprečimo da se bavi svojom profesijom. Moram da priznam da sam zatečena. Nikada se nisam bavila Filipovićem, nemam nikakav interes u tome da on ne snima filmove, ne znam zašto bih imala? Ja jesam bila u žiriju FCS-a 2020. godine, kad je Filipović prijavio svoj scenario. Bio je i Srdan i Svetozar Cvetković i Vladimir Vasiljević, a predsedavajući je bio Stevanov profesor Darko Bajić. U velikoj konkurenciji izuzetnih scenarija, Filipović nije prošao. Prošlo je 5 drugih projekata: film reditelja Zorana Amara o ubistvu gardista u Topčideru, filmovi Vladimira Tagića i Daneta Komljena – dva izuzetna arthaus projekta visokih umetničkih dometa – prošao je scenario Dejana Zečevića, njegova luda verzija Kraljević Marka i film Marka Novakovića o policijskoj korupciji i sprezi moćnika i vlasti u prikrivanju zločina“, napisala je Srbljanović na Fejsbuku.

Biljana Srbljanović Foto:Ivan Dinić/Nova S

Sve što je Filipović rekao u „Vremenu“ naziva lažima i bizarnostima.

PROČITAJTE JOŠ

„Takođe smo tada i posebno istakli projekte Srđana Dragojevića, Mišu Terzića, Gorana Markovića i Šijana i smatrali da se moraju naći sredstva i za njih. Filipovića nismo odabrali, kao ni tridesetak drugih. Zvanično obrazloženje za koje me optužuje i kaže da sam „ostavila pisani trag svog beščašča“ nisam čak ni pisala ja. Našla sam ga sad na sajtu FCS-a i skrinšot prilažem ovde. Filipovića je njegov profesor Darko Bajić, u tom obrazloženju nahvalio, ali i istakao da ovog puta nije bio medju najboljima. Ne samo da nemam veze s tim tekstom, nego i, sad kad ga čitam, ne vidim zašto je trag beščašća. Stevan Filipović je dalje rekao da neka druga komisija nije htela ni da gleda njegov film. O tome tek ne znam ništa, jer u toj komisiji nisam ni bila. Optužbe da sam deo „interesne grupe koje dele parčiće kolača, zato ih zovem donovima mafijaških porodica“ su za mene potpuno neobjašnjive. Tim pre što ni sama nikako da prođem na bar nekom konkursu RTS-a, na primer, sa serijom koju sam napisala“, dodala je Srbljanović.

Foto: Facebook/Biljana Keller

Ona tvrdi i da se nedavno čula sa Filipovićem putem Vajbera.

„Ima još jedna bizarnost: pre samo neku nedelju sam, greškom, kontaktirala Stevana Filipovića Vajberom, tražeći jednog drugog Stevana. Oboje smo se nasmejali ovoj zabuni i Stevan mi je ljubazno ponudio pomoć da pronadjem tog drugog Stevana. Nije mi ni spomenuo da sam mafijašica, da ostavljam tragove beščašča, da sam don, da radim protiv njega i da mu branim da se bavi svojom profesijom. Zato sam tako i iznenađena ovim strašnim uvredama i lažima“, zaključila je ona.

Stevan Filipović je sinoć na svom Instagramu objavio i dokument iz kojeg se vidi da je novac za finansiranje filma dodeljen sinu Lazara Ristovskog – Petru Ristovskom. Lazar Ristkovski je, inače, jedan od najglasnijih pristalica Srpske napredne stranke, koji je, između ostalog, prošle subote bio i govornik na skupu SNS.

„I ne mogu da dočekam da film izađe, i da vidim kakva će biti argumentacija „kolega“ da ova odluka nije bila rezultat isključivo političkog kukavičluka“, napisao je dodatno Filipović na Instagramu sinoć.

Foto:Screenshot/Instagram/sejtanov_radnik

*

Foto:Screenshot/Instagram/sejtanov_radnik

*

Foto:Screenshot/Instagram/sejtanov_radnik

BONUS VIDEO: Nova.rs na snimanju serije „Kljun“

Pratite portal Nova.rs i na društvenim mrežama InstagramFejsbuk Tviter.

Komentari

Vaš komentar